Snelheidsovertredingen Nieuwe Boteringestraat gedaald met 50 procent
Intensieve controles in pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid hebben
resultaat
Groningen, 23-07-2007 o Het aantal snelheidsovertredingen in de Nieuwe
Boteringestraat is in twaalf weken tijd meer dan gehalveerd; het
percentage overtredingen daalde van 25 naar 11 procent. Dit blijkt uit
een tweede tussenevaluatie van de pilot Subjectieve
Verkeersonveiligheid, die Regiopolitie Groningen en Gemeente Groningen
dit jaar zjin gestart om de verkeersonveiligheid in de Nieuwe
Boteringestraat te verbeteren. Uit de eerste tussenevaluatie na zes
weken bleek het aantal overtredingen al met 6 procent te zijn
afgenomen. Die trend heeft zich in de daaropvolgende periode
doorgezet. In de tweede periode zijn in acht weken tijd 173 mensen
bekeurd.
De pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid is in januari gestart naar
aanleiding van klachten van bewoners over onveilige verkeerssituaties
en te hoge rijsnelheden in de Nieuwe Boteringestraat. Gemeente
Groningen voerde in januari metingen uit naar de intensiteit en
snelheid van het verkeer. 25 procent van de bestuurders bleek de
snelheidslimiet van 30 kilometer per uur (meting op 37 kilometer per
uur) te overtreden. Het doel van de pilot is om het aantal
snelheidsovertreders omlaag te brengen naar 10 procent en het aantal
klachten van bewoners te verminderen. Sinds de eerste controles in
maart is dat doel bijna gehaald: het aantal snelheidsovertreders is
gedaald naar 11 procent. Ook de gemiddelde snelheid ging omlaag: van
28 naar 25 kilometer per uur.
Grotere verkeersintensiteit
Opvallend tijdens de tweede controleperiode was de sterke toename van
de verkeersintensiteit in de Nieuwe Boteringestraat; bij de eerste
tussenevaluatie zijn 6.857 voertuigen gemeten en bij de tweede
tussenevaluatie 10.018. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn de vele
wegwerkzaamheden in en rond de stad. De grotere verkeersdrukte kan
mede een oorzaak zijn voor het feit dat het aantal
snelheidsovertredingen is gedaald.
Enquête
Gemeente Groningen bracht met een enquête ook de
onveiligheidsgevoelens van de bewoners van de Hortusbuurt in kaart. 46
procent van de respondenten ervoer het verkeer in de Nieuwe
Boteringestraat als (zeer) onveilig en 74 procent zei dagelijks of
wekelijks onveilige situaties te ervaren. Uit eerste waarnemingen van
de politie blijkt dat bewoners erg tevreden zijn over de inspanningen
die de politie nu gepleegd heeft.
Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid
De pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid is bedoeld om
verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en
bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct
blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen
de bebouwde kom en dan met name om 30 km-zones en gebieden rondom
scholen. De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die
als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke
inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum
snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een
duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen
afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die
herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.
Politie Groningen