Politie Groningen

Snelheidsovertredingen Nieuwe Boteringestraat gedaald met 50 procent

Intensieve controles in pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid hebben resultaat

Groningen, 23-07-2007 o Het aantal snelheidsovertredingen in de Nieuwe Boteringestraat is in twaalf weken tijd meer dan gehalveerd; het percentage overtredingen daalde van 25 naar 11 procent. Dit blijkt uit een tweede tussenevaluatie van de pilot Subjectieve
Verkeersonveiligheid, die Regiopolitie Groningen en Gemeente Groningen dit jaar zjin gestart om de verkeersonveiligheid in de Nieuwe Boteringestraat te verbeteren. Uit de eerste tussenevaluatie na zes weken bleek het aantal overtredingen al met 6 procent te zijn afgenomen. Die trend heeft zich in de daaropvolgende periode doorgezet. In de tweede periode zijn in acht weken tijd 173 mensen bekeurd.

De pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid is in januari gestart naar aanleiding van klachten van bewoners over onveilige verkeerssituaties en te hoge rijsnelheden in de Nieuwe Boteringestraat. Gemeente Groningen voerde in januari metingen uit naar de intensiteit en snelheid van het verkeer. 25 procent van de bestuurders bleek de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur (meting op 37 kilometer per uur) te overtreden. Het doel van de pilot is om het aantal snelheidsovertreders omlaag te brengen naar 10 procent en het aantal klachten van bewoners te verminderen. Sinds de eerste controles in maart is dat doel bijna gehaald: het aantal snelheidsovertreders is gedaald naar 11 procent. Ook de gemiddelde snelheid ging omlaag: van 28 naar 25 kilometer per uur.

Grotere verkeersintensiteit

Opvallend tijdens de tweede controleperiode was de sterke toename van de verkeersintensiteit in de Nieuwe Boteringestraat; bij de eerste tussenevaluatie zijn 6.857 voertuigen gemeten en bij de tweede tussenevaluatie 10.018. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn de vele wegwerkzaamheden in en rond de stad. De grotere verkeersdrukte kan mede een oorzaak zijn voor het feit dat het aantal
snelheidsovertredingen is gedaald.

Enquête

Gemeente Groningen bracht met een enquête ook de
onveiligheidsgevoelens van de bewoners van de Hortusbuurt in kaart. 46 procent van de respondenten ervoer het verkeer in de Nieuwe Boteringestraat als (zeer) onveilig en 74 procent zei dagelijks of wekelijks onveilige situaties te ervaren. Uit eerste waarnemingen van de politie blijkt dat bewoners erg tevreden zijn over de inspanningen die de politie nu gepleegd heeft.

Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid

De pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid is bedoeld om verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen de bebouwde kom en dan met name om 30 km-zones en gebieden rondom scholen. De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.