AutoRai

Micra C+C tweede Europese Nissan voor Japanse markt

(7/23/2007)
De Nissan-fabriek in het Britse Sunderland exporteert nu ook de Micra C+C naar Japan, het thuisland van Nissan. Sinds maart maakt de Nissan QASHQAI de oversteek al. Het is meer dan tien jaar geleden dat de Europese fabriek een auto bouwde voor het thuisland.

Deze maand komen de eerste Micraâs C+C aan bij de Japanse Nissan-dealers. Het gaat aanvankelijk om een levering van 1.500 Micraâs C+C, die in Japan alleen in de topversie met 1.6 benzinemotor worden geleverd. Zaken als lichtmetalen 15-inchwielen, een cd-wisselaar, lederen bekleding en keyless entry zijn standaard. Wel is er keus uit een handgeschakelde of automatische transmissie. Het is voor het eerst dat Japan kennismaakt met de Micra C+C. De Micra hatchback is sinds 2002 te koop en heet daar March.

âDit is geweldig nieuws voor onze fabriekâ, zegt Trevor Mann, Senior Vice President van Nissans productiefaciliteiten in Europa. âIn maart, toen we de export van de QASHQAI naar Japan bekendmaakten, vertelde ik al dat de Japanners hoge eisen stellen aan de auto. Dat we nu twee modellen naar Japan exporteren is dus een compliment voor onze werknemers en de autoâs die ze bouwen. Ik denk dat de Japanse consument de Micra C+C erg zal waarderen; het is een unieke auto met veel karakter. De Micra C+C biedt rijplezier en als bonus een automatisch inklapbaar glazen dak dat niemand anders aanbiedt in deze klasse.â

De productie van de Nissan Micra C+C ging in november 2005 van start. Het model is volledig in Groot-Brittannië ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. Daarbij was een investering van £ 95 miljoen gemoeid. Sinds de productiestart zijn meer dan 23.000 Micraâs C+C naar 45 landen geëxporteerd.

Het dak van de Micra C+C heet C-VIEW(TM) en wordt gebouwd door de Duitse specialisten van Karmann. Zij doen dat in een speciale productielocatie naast die van de Micra. Met een druk op de knop klapt het dak in slechts 22 seconden volledig automatisch open of dicht.