AutoRai

Vierde Chevrolet-overwinning op vierde nieuwe circuit in WTCC 2007?

(7/23/2007)
Voor de eerste maal sinds Chevrolet drie jaar geleden debuteerde in het World Touring Car Championship, zet het team een vierde fabrieksauto in, tijdens de Zweedse ronde van het WTCC. Op het voormalige Grand Prix circuit van Anderstorp, de vierde nieuwe baan op de 2007 kalender, zal de locale toerwagen- en sportwagenspecialist Rickard Rydell aan de start verschijnen in een Chevrolet Nubira met startnummer 88.

Een nieuw circuit betekende dit seizoen voor Chevrolet telkens een succes, omdat de blauwe Nubiraâs op iedere nieuwe locatie wisten te winnen. Zandvoort, Pau en Porto werden alle op het conto van Alain Menu bijgeschreven. De 1-2-3 in Porto onderstreepte nog duidelijker Chevroletâs kracht om zich aan nieuwe situaties aan te passen. Zal die trend in Anderstorp een vervolg krijgen? Rickard Rydell heeft het voordeel dat hij de lichtste Chevrolet op de startgrid heeft â met slechts de 10 kg die elke nieuwe deelnemer krijgt â waardoor hij de beste kansen heeft om de âtraditieâ van Chevrolet voort te zetten.

Alain Menu: âIk moet mijn strategie voor de races aanpassen, omdat ik nu de hoogst geklasseerde Chevrolet-rijder in het kampioenschap ben. Voorheen probeerde ik gewoon zoveel mogelijk races te winnen wanneer ik een lichte auto had, maar sinds Porto moet ik meer tactisch te werk gaan. Daarom probeer ik in beide races zoveel mogelijk punten te scoren. Ik heb mezelf zo goed mogelijk voorbereid op Anderstorp en vertrouw op de ervaring van Rick en Nic, die hier al eerder hebben gereden. Maar ik heb in het verleden al bewezen dat ik mezelf nieuwe circuits snel eigen kan maken.â

Nicola Larini: âHet circuit in Anderstorp ligt me wel. Ik heb hier tijdens het ETCC in 2002 en 2003 gewonnen en de voorwielaangedreven autoâs zouden hier goed kunnen presteren. Porto ligt achter me en ik ben er nu echt op gespitst om weer zoveel mogelijk punten te scoren, wat niet gemakkelijk zal zijn met 55 kilogram ballast in de auto. Mijn doel is om aan het eind van het seizoen in het kampioenschap als eerste bij de voorwielaangedreven autoâs te eindigen.â

Rob Huff: âMet onze fantastische 1-2-3 zege nog in het achterhoofd kijk ik erg uit naar de race in Anderstorp. Het zal in Zweden niet zo gemakkelijk gaan, omdat we alle drie nu behoorlijk wat gewicht in onze autoâs hebben en het circuit vrij snel is, gezien de ligging. Veel vloeiende bochten en een lang recht stuk. Ik zal zeker op Rickard letten om zo wat meer âinsideâ kennis over de baan te krijgen.â

Rickard Rydell: âHet is mooi om terug in het WTCC te zijn, vooral bij Chevrolet. Ik ben met het team mee gegaan naar Porto om alvast een beetje het gevoel te krijgen. De absolute dominantie die de jongens daar lieten zien gaf me nog meer een goed gevoel om weer in Zweden te racen. Ik heb sinds het ETCC in 2003 niet meer in Anderstorp gereden en daarvoor was het zelfs nog in mijn F3 beginperiode. Het circuit is vrij bijzonder, met vier lange, verkante bochten, waarvan er drie in de derde versnelling worden genomen en één in de vierde. Zoiets zie je niet snel op andere circuits. Ik ga de drie test- en trainingsessies voorafgaand aan de kwalificatie gebruiken om het beste uit de Chevrolet Nubira te halen. Hopelijk krijg ik de gelegenheid om de Zweedse fans een mooi optreden te bezorgen.â

Mark Busfield: âVoorafgaand aan Porto hebben we op Pembrey getest om de remmen te verbeteren en de set-up te perfectioneren. Dit hebben we met Rickard gedaan en ik ben er van overtuigd dan een man als hij met zoân schat aan ervaring weinig problemen zal hebben om gewend te raken met zijn nieuwe werkplek onder racecondities. Het is natuurlijk de eerste keer dat Chevrolet vier fabrieksautoâs inzet, wat betekent dat we extra mensen mee moeten nemen naar de race. Rickard wordt begeleid door Phil Barker, die eveneens veel ervaring heeft met voorwielaangedreven autoâs en toerwagens. Hij weet dat we met de lichte auto van Rickard een extra kans maken op een goed resultaat in Anderstorp.â

Eric Nève: âOpnieuw geeft het WTCC een vervolg aan de tendens om een nieuw land aan te doen dat lange tijd niet is bezocht door een race op het niveau van het World Touring Car Championship. Chevrolet is een trendsetter en houdt er van om nieuwe plekken te ontdekken, want uit het recente verleden blijkt dat de Nubira dominant is bij het debuteren op nieuwe locaties. En een getalenteerde Zweed als Rickard in ons kamp zal ongetwijfeld nog meer fans naar de race trekken, iets dat alleen maar kan bijdragen om het vriendelijke en open karakter van het WTCC nog verder te vergroten. Bovendien betekent het inzetten van een vierde RML Chevrolet Nubira een duidelijke waardering voor de kwaliteit van het werk dat het team heeft verzet gedurende de afgelopen drie seizoenen om Chevrolet alsmaar sterker te maken.â