Diakonessenhuis vervangt ponsplaatje door patiëntpas

23/07/2007 09:43



Diakonessenhuis



Het Diakonessenhuis gaat de ponsplaatjes vervangen door patiëntpassen. Deze bieden veel voordelen vanuit het oogpunt van kwaliteit en patiëntveiligheid. Medewerkers van het ziekenhuis kunnen makkelijker en sneller de informatie van een patiënt opvragen in het computersysteem. Nieuw is dat op de patiëntpas ook een foto van de patiënt staat. Hierdoor is een betere identificatie van de patiënt mogelijk. Daarnaast is de pas met foto klantvriendelijker dan het ponsplaatje. De patiëntpas is tevens een stap voorwaarts richting het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Met dit EPD wordt op enkele klinische afdelingen van het Diakonessenhuis al proefgedraaid.

Pasje met barcode en foto
Een patiëntpas is een 'intern legitimatiebewijs' van een ziekenhuis. Patiënten hebben het nodig bij elk bezoek aan een polikliniek of onderzoeksafdeling. Naast persoonlijke gegevens als naam en geboortedatum staat er met een barcode het ziekenhuisgebonden patiëntnummer op.

Een patiëntpas ziet er ongeveer uit als een bankpasje. Op poliklinieken en afdelingen kan de barcode ingelezen worden via een scanner. De gegevens van de patiënt verschijnen vervolgens - inclusief pasfoto - op het scherm.

Stapsgewijze invoering
De invoering van de patiëntpassen gebeurt stapsgewijs. Patiënten die voor het eerst een bezoek brengen aan het Diakonessenhuis, kunnen bij het afsprakenbureau een pas laten maken. Bezoekers die al eerder in het Diakonessenhuis zijn geweest, kunnen voorafgaand aan hun afspraak op de polikliniek hun ponsplaatje laten vervangen. Is het echter erg druk bij het afsprakenbureau, dan kan dat ook na afloop van de afspraak of bij een volgend bezoek aan het ziekenhuis.

Het maken van een pasje neemt slechts enkele minuten in beslag. De patiënt heeft daarvoor een geldig legitimatiebewijs en een inschrijfbewijs van de zorgverzekeraar nodig.





http://www.diakonessenhuis.nl