Kamerbrief inzake geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 23 en 24 juli 2007 (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2007/07/Kamerbrief-inzake-geannoteerde-agenda-van-de-Raad-.html) 16-07-2007 |
Samenvatting:
Inhoud:
Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken en de
Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de geannoteerde agenda aan van de Raad
Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 23 en 24 juli 2007.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe
Betrekkingen (RAZEB) van 23 en 24 juli 2007
Algemene Zaken
Vierde Cohesierapport over economische en sociale cohesie in de EU
De Commissie zal in de Raad het Vierde Cohesierapport over economische
en sociale cohesie presenteren dat zij op 30 mei 2007 heeft uitgebracht. De
Commissie gaat in dit rapport in op de vooruitgang die geboekt is ten aanzien
van economische en sociale samenhang en de bijdrage van de EU daaraan.
In tegenstelling tot het Derde Cohesierapport, dat een vooruitblik bood naar
het cohesiebeleid onder de nieuwe Financiële Perspectieven (2007-2013), komt dit
rapport vlak na de start van de nieuwe programma's. Het biedt vooral een duiding
van de huidige economische, sociale en territoriale situatie van de Europese
Unie. Het rapport geeft een gedetailleerde analyse van de positie van de
regio's, wat BBP, productiviteit en werkgelegenheid betreft. Daarnaast biedt het
rapport een overzicht van het effect van het cohesiebeleid in de voorgaande
periode (2000-2006). Voorts wil de Commissie met dit rapport ook al een
discussie starten over het cohesiebeleid in de toekomst (na 2013). Zo worden
alvast een aantal vragen gesteld om de discussie op gang te brengen.
Externe Betrekkingen
WTO /DDA (Doha Development Agenda)
Commissaris Mandelson zal de RAZEB informeren over de stand van zaken
in de WTO-Doha besprekingen sinds het mislukken van het G4 overleg te Potsdam
eind juni. EU handelsministers zullen elkaar treffen tijdens een diner
voorafgaande aan de RAZEB. Na het mislukken van het G4 overleg heeft DG WTO Lamy
het initiatief naar zich toegetrokken teneinde het multilaterale proces gaande
te houden. De voorzitters van de Geneefse onderhandelingsgroepen over landbouw
en Non Agriculture Market Access, zullen naar verwachting medio juli
nieuwe teksten presenteren waarin daadwerkelijk (de contouren van) modaliteiten
worden geschetst. In dat geval zal de Commissie tijdens deze RAZEB een eerste
appreciatie van deze teksten kunnen geven.
Oekraïne
De Raad spreekt over de voorbereiding van de EU-Oekraïne Top in Kiev op
14 september a.s.. Er zijn geen raadsconclusies voorzien. Tijdens die Top zullen
de binnenlandspolitieke ontwikkelingen in Oekraïne, de EU-Oekraïense
betrekkingen (onderhandelingen over een nieuw en versterkt Partnerschapsakkoord)
alsmede een aantal onderwerpen van gemeenschappelijk belang (Moldavië,
Wit-Rusland, Centraal-Azië, en Kosovo) aan bod komen. Tijdens de Top zal voorts
worden ingegaan op de samenwerking op het terrein van justitie en veiligheid.
Nederland zal er op aandringen dat het Portugese voorzitterschap en SG/HV Solana
de nadruk leggen op het belang dat de EU hecht aan een vrij en eerlijk verloop
van de komende parlementsverkiezingen op 30 september a.s. Voorts is Nederland
van mening dat de EU in Kiev zou moeten pleiten voor voortgang in de
constitutionele hervormingen en versterking van de rechtsstaat.
Sudan/Darfur
De Raad zal een discussie voeren over Sudan, met name over
verschillende mogelijkheden voor intensivering van EU-activiteiten ter
verbetering van de humanitaire en veiligheidssituatie in en rondom Darfur. Het
Voorzitterschap zal hierover ontwerp-Raadsconclusies opstellen.
De veiligheidssituatie in Darfur blijft onverminderd zorgwekkend. Hoewel in
een aantal gebieden de situatie in de afgelopen periode relatief rustig is
gebleken, gaat elders de strijd tussen rebellenbewegingen en het Sudanese
regeringsleger door. Ook blijven Arabische milities actief en zijn er vooral in
Zuid-Darfur gevechten met een tribale achtergrond. Ook de criminaliteit neemt
toe, vooral de berovingen van voertuigen van hulpverleners. De missie van de
Afrikaanse Unie in Sudan (AMIS) wordt steeds verder beperkt in haar
bewegingsvrijheid.
Op 12 juni jl. stemde de Soedanese regering ten lange leste formeel in met de
komst van een hybride AU/VN-vredesmacht die volgens haar bij voorkeur - maar
niet exclusief - door Afrikaanse eenheden zou moeten worden bemand. Mede in het
licht van de schrijnende humanitaire en veiligheidssituatie is het van belang
dat nu snel voldoende gekwalificeerde troepen worden ontplooid en
VN-financiering zeker wordt gesteld. De verwachting is dat het nog zes tot
twaalf maanden zal duren voordat de hybride macht operationeel zal zijn. Tot die
tijd blijft financiële steun aan AMIS onontbeerlijk.
Om het politieke onderhandelingsproces naar een nieuw vredesproces vlot te
trekken, hebben de Speciale Gezant van de VN (Jan Eliasson) en de Speciale
Vertegenwoordiger van de AU (Salim Ahmed Salim) op 8 juni jongstleden een
'roadmap' opgesteld. Het is van belang dat de roadmap spoedig
wordt geïmplementeerd en de AU en de VN leiderschap tonen. Nederland blijft nauw
betrokken bij het politieke proces door het AU/VN-initiatief te ondersteunen en
aan te dringen op een snelle implementatie van de 'roadmap'.
Nederland blijft bezorgd over de situatie in Darfur en acht de voortgang in
zowel het politieke als het veiligheidsproces onvoldoende. De instemming van de
Sudanese regering met de hybride missie is positief, maar mag niet afleiden van
het bewerkstelligen van de eigenlijke doelen: 1) een effectief staakt-het-vuren;
2) verbetering van de humanitaire toegang; 3) hervatting van het politieke
proces en 4) daadwerkelijke ontplooiing van de hybride AU/VN-missie. De druk op
de Sudanese regering en andere partijen die het vredesproces dwarsbomen, dient
dan ook gehandhaafd te blijven en bij gebrek aan voortgang dienen sancties te
volgen.
Westelijke Balkan
De Raad zal door de EU-leden van de VN-Veiligheidsraad worden
geïnformeerd o ver de meest recente ontwikkelingen rond een nieuwe resolutie
inzake Kosovo. Er zal worden gesproken over hoe de impasse in de
onderhandelingen in New York kan worden doorbroken. Rusland blijft zich
vooralsnog op het standpunt stellen niet in te kunnen stemmen met een oplossing
op basis van de Ahtisaari-voorstellen die niet door Pristina en Belgrado wordt
gedragen. Nederland zal in de discussie het belang van een eensgezinde EU-stem
ten aanzien van het statusproces blijven benadrukken. Het Voorzitterschap zal
geen ontwerpconclusies opstellen.
MOVP (Midden Oosten Vredes Proces)
De Raad zal spreken over de recente ontwikkelingen in het
Midden-Oosten. Daarbij zullen met name de positie van het Palestijnse
interim-kabinet van premier Fayad, de situatie in de Gazastrook en de wijze
waarop de internationale gemeenschap en Israël de huidige interim-regering
kunnen steunen aan de orde komen. De door Israël toegezegde vrijlating van
Palestijnse gevangenen en het vrijgeven van Palestijnse belastinggelden en
internationale financiële steun voor de interim-regering zijn in dit verband
stappen in de goede richting.
Dienaangaande zal tevens worden gesproken over de benoeming van oud-premier
Tony Blair als speciaal vertegenwoordiger van het Kwartet en diens mandaat, dat
vooral is gericht op het bevorderen van Palestijnse bestuurscapaciteit en
economische ontwikkeling.
Daarnaast blijft het van essentieel belang dat er een politiek perspectief
voor met name de Palestijnen wordt gecreëerd. Het Kwartet dient in Nederlandse
ogen een actievere rol te spelen bij het opstarten van een politiek
onderhandelingsproces, waarbij het bereiken van een tweestaten-oplossing
uitgangspunt dient te zijn. Het Arabische vredesinitiatief dient onderdeel uit
te maken van een dergelijk proces. Er zijn raadsconclusies voorzien.
Iran
De Raad zal zich buigen over de stand van zaken in het Iraanse
nucleaire dossier. Het gesprek dat de Hoge Vertegenwoordiger van de EU Solana op
23 juni j.l. in Lissabon voerde met Iran's hoofdonderhandelaar in het nucleaire
dossier, Ali Larijani, heeft niet tot een doorbraak geleid. Wel is
overeengekomen dat - indien in de weken na het gesprek sprake zou zijn van
positieve ontwikkelingen - een volgende ontmoeting op korte termijn zal
plaatsvinden. Een datum voor nieuwe besprekingen is evenwel nog niet bepaald. Op
11 juli jl. reisde een IAEA-delegatie onder leiding van Plaatsvervangend
Directeur Generaal, Olli Heinonen, naar Teheran om een Iraans 'plan de campagne'
te bespreken dat gericht is op beantwoording van de uitstaande vragen van het
IAEA over het nucleaire programma van Iran. Nederland blijft de politieke en
diplomatieke inspanningen steunen om door onderhandelingen een oplossing voor
het nucleaire vraagstuk te vinden. De Raad zal hierover Raadsconclusies
aannemen.
Libië
De Raad zal mogelijk spreken over het lot van de vijf Bulgaarse
verpleegsters en de Palestijnse arts-assistent. Het Libische Hooggerechtshof
handhaafde op 11 juli het doodvonnis van 19 december 2006. De Nederlandse
regering veroordeelt deze uitspraak, maar spreekt tegelijkertijd de hoop uit dat
het vonnis op zeer korte termijn zal worden herzien door de Hoge Juridische Raad
(uitspraak naar verluidt voorzien op 16 juli a.s.).
Mensenrechten in de strijd tegen internationaal terrorisme/Rapport
Raad van Europa
Onder het agendapunt 'diversen' zal worden gesproken over het rapport
van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa inzake geheime
CIA-vluchten en geheime detentiecentra. Dit onderwerp is op verzoek van
Nederland geagendeerd teneinde uitvoering te geven aan het verzoek van Uw Kamer,
zoals verwoord in de motie Pechtold c.s. van 3 juli jl.
-----------------
Opening Intergouvernementele Conferentie inzake het
EU-hervormingsverdrag
In de marge van de RAZEB zal de Intergouvernementele Conferentie (IGC)
worden geopend. Op grond van artikel 48 van het EU-Verdrag dient de Raad, na
raadpleging van het Europees Parlement, de Europese Commissie en - in dit geval
- van de Europese Centrale Bank, gunstig te adviseren over het bijeenkomen van
de IGC. Het voorzitterschap organiseert daartoe een korte, ceremoniële
bijeenkomst om de IGC officieel te openen. Een inhoudelijke bespreking wordt
daarbij niet geëntameerd. Het Voorzitterschap presenteert daar de
ontwerpamendementen op de bestaande EU-verdragen op grond van het in de ER van
21-23 juni jl. vastgestelde mandaat. Deze tekst zal worden uitgewerkt in een
werkgroep van juridische experts uit de lidstaten. Zij beginnen hun
werkzaamheden in juli, direct na de RAZEB, en zullen na het zomerreces het werk
voortzetten. Het streven van het Voorzitterschap is erop gericht het werk van
deze groep experts tijdig af te ronden, dat wil zeggen voor de informele
bijeenkomst van regeringsleiders en staatshoofden op 18-19 oktober 2007 in
Lissabon.
---
Ministerie van Buitenlandse Zaken