Geen ontslaggolf thuiszorg Westland
Publicatiedatum: 20-07-2007
In de thuiszorg in Westland is geen sprake van een ontslaggolf in
tegenstelling tot de landelijke berichtgeving. In het algemeen komen
thuiszorgorganisaties in de problemen, omdat de vraag naar
geindiceerde hulp verschuift van zwaardere naar lichtere vormen. De
organisaties zijn nog niet ingespeeld op deze verandering. In Westland
is hiermee rekening gehouden door op een andere manier de hulp in te
kopen.
Tijdens de Westlandse inkoopprocedure is duidelijk een keuze gemaakt
voor kwaliteit en niet voor kwantiteit (prijs) van de huishoudelijke
hulp. Voorop stond dat er geen bezuiniging op de hulp mocht worden
doorgevoerd en dat gestreefd moest worden naar continuiteit van de
zorg. Daarom is ervoor gekozen de gedane indiceringen te handhaven en
dus niet opnieuw te herindiceren. Gevolg hiervan is dat de klanten van
de thuiszorg Westland optimaal gebruik kunnen blijven maken van hulp
in de huishouding en er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen.
Careyn blijft in het Westland de grootste aanbieder van thuiszorg.
De problemen in de thuiszorg zijn ontstaan sinds de huishoudelijke
hulp op 1 januari 2007 door het Rijk werd overgeheveld van de AWBZ
naar de nieuwe Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo). De
huishoudelijke hulp valt nu onder de gemeenten, die op de vrije markt
aanbesteden. Ook in de gemeente Westland valt de inkoop van de
huishoudelijke hulp onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.