Mobistar


Behoud van het commercieel succes in een competitieve en gereguleerde markt

Datum: 20 juli 2007 Categorie: Algemeen - Financieel

Brussel, 20 juli 2007

Kerncijfers

H1 2007

H1 2006

Variatie

Totaal aantal actieve klanten(1) (mobiele telefonie)

3.199.735

3.019.508


+5,9%

Geconsolideerde omzet (Mio ¤ )

747,2

758,1


-1,4%

Omzet uit telefonie (Mio ¤ )

720,9

736,8


-2,2%

ARPU(2) (¤ /maand)

36,9

39,5


-5,5%

EBITDA (Mio ¤ )

302,0

308,9


-2,2%

Geconsolideerde nettowinst (Mio ¤ )

150,7

147,8


+2%

Nettowinst per gewoon aandeel (¤ )

2,38

2,34


+1,7%

Netto investeringen (Mio ¤ )

58,3

69,2


- 16%

(1) De kaarten 'machine-to-machine', evenals de mvno-kaarten zijn niet opgenomen in het aantal actieve klanten. Het klantenbestand inclusief het aantal mvno-kaarten bedraagt 3.240.516.

(2) Average Revenue per User, gemiddelde maandelijkse omzet per klant (voortschrijdend gemiddelde van de 12 voorgaande maanden).

Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) maakt vandaag de resultaten van het eerste semester van 2007 bekend. In een markt met verscherpte concurrentie en verhoogde druk vanwege de regelgever handhaaft Mobistar zijn commercieel succes. Op 30 juni 2007 telt de operator 3.199.735 actieve klanten, een stijging van 5,9 % tegenover eind juni 2006. Het klantenbestand inclusief het aantal mvno-kaarten (Mobile Virtual Network Operator) bedraagt 3.240.516 klanten, een stijging met 88.061 klanten ten opzichte van eind 2006. Het aandeel van de postpaidklanten blijft toenemen en bereikt 53,4 % van het totaal aantal actieve klanten op 30 juni 2007, ten opzichte van 48 % op eind juni 2006. De groei in het aantal abonnees kan niet verhinderen dat de ARPU beïnvloed wordt door de significante verlaging van de mobiele termineringstarieven (MTR) en de lagere roaming wholesaletarieven. De ARPU bedraagt 36,9 euro op 30 juni 2007, een daling van 5,5 % ten opzichte van een jaar eerder. De geconsolideerde omzet bedraagt 747,2 miljoen euro op 30 juni 2007. Dankzij de geleverde inspanningen op het vlak van kostenbeheersing en optimalisatie van de organisatie kan Mobistar zijn rendabiliteit handhaven. De geconsolideerde EBITDA bedraagt 302 miljoen euro en blijft daarmee stabiel op 41,9 % van de omzet uit telefonie. Daarenboven verhoogt de nettowinst met 2 % tot 150,7 miljoen euro of 2,38 euro per aandeel.

Gunstig resultaat met commercieel innoverende producten

In een markt met verscherpte concurrentie en toenemende druk van de regelgever herbevestigt Mobistar zijn commerciële slagkracht dankzij innoverende producten als Mobistar AtHome in de residentiële markt en Mobistar One Office Voice Pack in de professionele markt. In het eerste semester van 2007 slaagde de operator erin om met zijn succesvolle vernieuwingen netto 88.061 nieuwe klanten, waaronder 27.550 via zijn mvno's, te overtuigen om voor Mobistar te kiezen.

Mobistar AtHome maakt van thuis uit bellen met een gsm naar vaste lijnen in binnen- en buitenland goedkoper dan met een vast toestel. Klanten hebben dus geen vaste lijn meer nodig en genieten van een beter gebruikscomfort.

One Office Voice Pack bundelt vaste en mobiele telefonie voor de professionele markt, waardoor de klant geniet van een voordeliger tarief per minuut, gratis gesprekken tussen werknemers van hetzelfde bedrijf en een efficiënt beheer om oproepen door te schakelen.

Het succes van Mobistar AtHome en Mobistar One Office Voice Pack bevestigt de strategische keuze van de operator. In de residentiële markt vervangt Mobistar de vaste telefonie door mobiele en in de professionele markt kiest de operator voor convergente aanbiedingen.

De mnp-cijfers (Mobile Number Portability) van het eerste semester van 2007 bevestigen eveneens het succes van de aantrekkelijke producten van Mobistar. In de eerste zes maanden is Mobistar de enige operator die een positief saldo kan voorleggen met een nettowinst van 22.371 nieuwe klanten.

Evolutie van het klantenbestand: het aandeel van de postpaidklanten blijft stijgen

Op 30 juni 2007 telt Mobistar 3.199.735 actieve klanten, tegenover 3.019.508 active klanten een jaar eerder of een stijging van 5,9 %. Het klantenbestand inclusief het aantal mvno-kaarten bedraagt 3.240.516 of een stijging met 221.008 klanten ten opzichte van eind juni 2006. De toename van het aantal klanten bevestigt het succes van de commerciële strategie van Mobistar. In het corporate segment kon Mobistar een aantal grote contracten vernieuwen en in de markt voor de zelfstandigen en vrije beroepen kan Mobistar rekenen op het succes van de bundels. In de residentiële markt telt Mobistar op eind juni 2007 al 45.000 AtHome-contracten, sinds de lancering ervan in maart 2007.

Door de forse stijging van het aantal abonnees verbeterde de mix postpaid-prepaid in het klantenbestand. Het aantal postpaidklanten nam toe met 273.551, een stijging van 19 % ten opzichte van juni 2006. Op 30 juni 2007 bedraagt de verhouding postpaid-prepaid 53,4/46,6 tegenover 48/52 een jaar eerder. De groei in het aantal nieuwe abonnementen is even sterk bij bedrijven als bij particuliere klanten.

Mobistar telt op het einde van het eerste semester 24.683 adsl-klanten. Het merendeel van de klanten koos voor ADSL Connect, internet zonder een abonnement voor een vaste lijn te betalen bij de historische operator.

De gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU) onder druk van de regelgever

Door de versnelde daling van de mobiele termineringstarieven (MTR) met 16,5 % in november 2006 en met 20 % in mei 2007, de lagere roaming wholesaletarieven en de stijgende concurrentie tussen de operatoren evolueerde de gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU - average revenue per user) van 39,05 euro op eind juni 2006 naar 36,9 euro eind juni 2007. De ARPU blijft daarentegen ondersteund door de verdere toename van het aantal postpaidklanten en een verhoogd gebruik van diensten. In het eerste semester van 2007 belden en sms'ten de Mobistar-klanten gemiddeld tot 17,5% ( ) meer dan in 2006, of 250,7 sms'jes en minuten per maand in 2007 ten opzichte van 213,4 in 2006.

Het verhoogd gebruik dankzij het blijvend succes van aanbiedingen zoals Tempo Music belet niet dat de prepaid-ARPU daalt van 17,2 naar 16,5 euro, enkel als gevolg van de lagere mobiele termineringstarieven.

De postpaid-ARPU wordt beïnvloed door het profiel van de nieuwe postpaidklanten, waarvan een belangrijk aandeel komt van de migratie van prepaid, en door de sterke prijsdruk in de businessmarkt die slechts in beperkte mate wordt opgevangen door een verhoogd gebruik. De postpaid-ARPU evolueert van 59,6 euro op 30 juni 2006 naar 49,5 euro eind juni 2007.

De omzet uit telefonie

De hierboven genoemde regulering heeft ook een invloed op de omzet uit telefonie. De negatieve netto impact ervan bedraagt 30,3 miljoen euro in het eerste semester van 2007, of meer dan 4 % van de omzet. De daling van de mobiele termineringstarieven is verantwoordelijk voor een negatieve netto impact op de omzet van 16 miljoen euro en de lagere roaming wholesaletarieven van hun kant voor netto 14,3 miljoen euro. De daling van de omzet kon echter beperkt worden door een blijvende stijging van de inkomsten gegenereerd door zijn klanten. Op 30 juni 2007 bereikt de omzet uit telefonie een totaal van 720,9 miljoen euro, tegenover 736,8 miljoen euro op eind juni 2006, een daling van 2,2 %.

In de mobiele activiteit zijn de inkomsten gedaald met 2,3 %, van 694 miljoen euro eind juni 2006 naar 678,2 miljoen euro op 30 juni 2007.

De omzet van de vaste activiteiten blijft stabiel. Eind juni 2007 bedraagt deze 42,7 miljoen euro tegenover 42,8 miljoen euro op 30 juni 2006.

De geconsolideerde omzet, die ook de verkoop van mobiele telefoons omvat, bedraagt 747,2 miljoen euro op 30 juni 2007 tegenover 758,1 miljoen euro een jaar voordien, een verlaging van 1,4 %.

Behoud van de rendabiliteit

Dankzij de groei in de klantenbasis en het verhoogd gebruik van de diensten, alsook de effectieve kostenbeheersing in alle activiteiten van het bedrijf slaagde Mobistar er in zijn rendabiliteit te handhaven.

Deze bevestiging kwam er door de succesvolle uitbesteding van een aantal netwerkactiviteiten, geimplementeerd sinds mei 2007, en de continue en efficiënte kostenbeheersing van de distributie door de uitbreiding van eigen winkelpunten.

Op het einde van het eerste semester van 2007 bedroeg de geconsolideerde EBITDA 302,0 miljoen euro tegenover 308,9 miljoen euro gerealiseerd eind juni 2006. Ondanks de sterke druk vanwege de regulator, kon de EBITDA-marge stabiel gehouden worden op 41,9 % van de omzet uit telefonie.

Voor de mobiele activiteit bedroeg de EBITDA in het eerste halfjaar 302,8 miljoen euro tegenover 308 miljoen euro een jaar eerder, ofwel een lichte stijging van de marge, van 44,4 % naar 44,7 %.

De EBITDA voor de vaste activiteiten in het eerste halfjaar van 2007 bedroeg -0,7 miljoen euro en handhaafde zich ten opzichte van 1 miljoen euro in het eerste semester van 2006, maar was beduidend hoger dan -7,3 miljoen euro in het tweede halfjaar van 2006. Het resultaat werd bereikt door een aantal kostenbeperkende maatregelen zoals een focus op de verkoop via eigen distributiekanalen en een optimalisatie van de productportfolio.

De nettowinst stijgt met 2 %, voornamelijk door lagere afschrijvingen, tot 150,7 miljoen euro op 30 juni 2007, tegenover 147,8 miljoen euro een jaar voordien. Dat stemt overeen met een nettowinst per gewoon aandeel van 2,38 euro op 30 juni 2007 ten opzichte van 2,34 euro in juni 2006.

Investeringen

In de eerste helft van 2007 bedroegen de investeringen 58,3 miljoen euro, of 8,1 % van de omzet uit telefonie. Er werd vooral aandacht besteed aan de verdere uitbouw van het 3G/hsdpa-netwerk en aan de optimalisatie van de deep-indoor dekking van het 2G-netwerk. Mobistar heeft ook zijn MSC-infrastructuur (Mobile Switching Center) volledig vernieuwd en reeds gedeeltelijk in gebruik genomen.

De uitbouw van een eigen verkoopkanaal gaat verder. Eind juni 2007 had Mobistar twintig Mobistar Centers in eigen beheer, naast de 124 Mobistar Centers onder agentuur. De operator verhoogt hiermee de efficiëntie van zijn distributie en vermindert de kosten van zijn verkoop.

Tendensen

Mobistar zal zijn commerciële positie blijven versterken en de producten en diensten verder innoveren zodat ze blijven beantwoorden aan de evoluerende behoeften van de klant. Daarnaast zal de operator ook zijn kosten verder blijven beheersen.

Mobistar tekende in mei 2007 een overnameovereenkomst met VOXmobile voor de aankoop van 90 % van het kapitaal ter waarde van 80,3 miljoen euro. De ovename werd afgerond met een closing op 2 juli 2007 zoals gepland. De consolidatie van de cijfers van de Luxemburgse operator zal gebeuren vanaf het tweede semester van 2007. De implementatie van de geplande synergieën voor beide partijen, waardoor Mobistar extra groei kan genereren, is succesvol van start gegaan met onder andere grensoverschrijdende aanbiedingen aan grote ondernemingen in de BeLux.

De commerciële groei van Mobistar zal zich in 2007 voortzetten in zowel de residentiële als in de professionele markt. Mobistar zal zijn marktaandeel vergroten, vooral in waarde, gezien de sterke resultaten in het segment van de abonnementen. Toch zal de door de overheid opgelegde daling van de mobiele termineringstarieven in november 2006 en mei 2007 en de door de Europese Unie gereguleerde roamingprijzen de evolutie van de omzet en het resultaat negatief beïnvloeden.

In deze context bevestigt Mobistar voor het boekjaar 2007 een lichte daling van 2 tot 4 % voor de omzet en voor het nettoresultaat (inclusief de consolidatie van VOXmobile vanaf 2 juli 2007).

Bijlage: Verslag van de commissaris en samengevatte tussentijdse financiële staten en tabel met kerncijfers.