Nieuwe generatie turbomotoren van Fiat: de T-JET
(7/20/2007)
Met de commonraildiesel gaf Fiat de autowereld een nieuw gezicht. De
T-JET neemt dat stokje over. De eerste van deze generatie compacte,
krachtige, zuinige en betaalbare benzinemotoren zijn te vinden in de
Grande Punto en de Fiat Bravo.
Fiat loopt met T-JET motoren vooruit op de toekomst. Je zou bijna
zeggen dat de nieuwe 1.4 liter T-JET benzinemotoren het stokje
overnemen van de commonraildieselgeneratie waarmee Fiat de autowereld
een nieuw gezicht gaf. Direct ingespoten dieselmotoren â een
uitvinding van Fiat Auto - zijn al jaren niet meer weg te denken en op
dezelfde wijze zullen compacte turbomotoren als de T-JET de toekomst
van benzinemodellen bepalen.
Met de introductie van zijn T-JET krachtbronnen in de Grande Punto en
Bravo neemt Fiat zodoende wederom een voorschot op de toekomst. De 1.4
liter T-JET versies zijn âfun to driveâ en staan borg voor
indrukwekkende prestaties. Tegelijkertijd hebben ze een bijzonder laag
gemiddeld brandstofverbruik en gedragen zich ook in andere opzichten
zeer milieuvriendelijk. Als klap op de vuurpijl zijn de 120 pk Grande
Punto 1.4 16V T-JET en de 150 pk sterke Fiat Bravo 1.4 16V T-JET
bijzonder scherp geprijsd, zodat de toekomstgerichte techniek voor een
groot publiek bereikbaar is. Ook in de zakelijke markt zal de nieuwe
dynamische en toch economische generatie benzinemotoren zeker van zich
doen spreken. De 120 pk Grande Punto T-JET is al te leasen vanaf
â¬309 . De 150 pk Bravo 1.4 T-JET kent leaseprijzen vanaf ⬠448.
Snel, zuinig en schoon
Compacte en zeer efficiënte benzinemotoren zullen een cruciale rol
spelen om de komende jaren aan steeds verder âopgeschroefdeâ milieu-
en verbruiksnormen te voldoen. Maar hoe zit het dan met typisch
Italiaanse waarden als sportiviteit en dynamiek? De nieuwe Grande
Punto 1.4 T-JET en Fiat Bravo 1.4 T-JET bewijzen dat het heel goed
mogelijk is om het beste van beide werelden in één krachtbron te
verenigen. Ze zijn gemiddeld zuinig en dragen zodoende bij aan het
terugdringen van de CO uitstoot. Fiat werkt al jaren aan schonere
motoren en autoâs met als gevolg dat het Italiaanse merk al geruime
tijd haar doelstellingen voor 2008 heeft gehaald (internationale
afspraak tussen autofabrikanten) op het gebied van het terugdringen
van CO . De T-JET speelt optimaal in op het actuele milieuvraagstuk
zonder in te boeten qua prestaties. De T-JET is zowel bij optrekken
als tijdens een inhaalspurt bijzonder sterk en soepel. Kortom de T-JET
is snel, zuinig en schoon.
Dankzij een verfijnde combinatie van turbotechniek en een geavanceerde
elektronische motorregeling leveren de beide T-JET uitvoeringen veel
vermogen en liefst 206 Nm trekkracht. Een waarde die je voorheen
eerder bij een 2-litermotor verwachtte. Dankzij die enorme trekkracht
welke uniek is in zijn segment, is inhalen in elke versnelling een
peulenschil.
De T-JET levert zijn power in alle rust en over een zeer breed
toerengebied. Dat vergroot het rijcomfort geweldig, al was het maar
omdat driftig schakelen beslist niet nodig is.
De Fiat Bravo 1.4 T-JET en Grande Punto 1.4 T-JET accelereren in
respectievelijk 8,2 en 8,9 seconden naar de 100 kilometer per uur.
Minstens even indrukwekkend is hun topsnelheid: 212 en 195 kilometer
per uur. In dat licht bezien, is het extra opvallend dat de T-JET in
de 150 pk sterke Bravo en de 120 pk Grande Punto toch een gemiddeld
normverbruik van respectievelijk slechts 7,1- en 6,6 liter op 100
kilometer laat noteren. Omgerekend naar de klassieke waarde zoals die
door velen nog steeds wordt gebruikt: 1 liter op 14,1 kilometer en 1
liter op 15,2 kilometer.
Turbo-overdruk voor extra vermogen
Om die ogenschijnlijk tegenstrijdige eigenschappen â gespierd en toch
zuinig â met elkaar te verenigen, ontwikkelde Fiat wederom een
motorconcept dat in de rest van de autowereld zonder twijfel navolging
zal vinden. Zoals dat eerder al gebeurde na de introductie van
baanbrekende JTD commonrail-techniek door Fiat Auto.
Deze minstens even belangrijke generatie T-JET benzinekrachtbron is
compleet nieuw ontwikkeld. De cilinderinhoud zal de kenners wellicht
bekend in de oren klinken, maar dat heeft vooral te maken met een
efficiënt productieproces. Fiat heeft er namelijk alles aan gedaan om
de krachtbronnen aanzienlijk goedkoper te kunnen aanbieden dan
vergelijkbaar presterende âklassiekeâ motoren met een veel grotere
cilinderinhoud.
Alles is nieuw, van de afmetingen van de motor via componenten (als de
lagers en drijfstangen) tot de zuigers en de cilinderkop met alles dat
daarin aan het werk is. Ook de interne koeling is geoptimaliseerd. De
kleine krachtbron levert zijn prestaties mede dankzij geavanceerde
turbotechniek met interkoeler, een geregelde wastegate (overdrukklep
voor de turbodruk in het inlaatsysteem) en nieuw ontwikkelde
regelelektronica. Een ander belangrijk detail is dat de beide laatste
componenten de mogelijkheid van âmaatwerkâ uitvoeringen met zich
meebrengen. Zo heeft de Bravo 1.4 T-JET Sport onder volle acceleratie
extra veel trekkracht (230 Nm). Dat wordt mogelijk doordat de
regeltechniek kortstondig â 90 seconden om precies te zijn â iets meer
turbo overdruk toestaat dan alle andere T-JETs al kennen. Met zijn
aangepaste sportonderstel, aërodynamica pakket en brede sportbanden
op 17 inch lichtmetalen wielen onderscheidt de Sport zich niet alleen
in design, maar ook door een extra portie dynamiek. Waarbij de volle
trekkracht vooral tot zijn recht komt bij inhaalspurts en het
accelereren uit bochten.
Om de sportiviteit van de Bravo Sport te benadrukken, is deze
uitgerust met een zogenaamde sportknop op het dashboard. Na activering
accelereert de auto nóg sneller en reageert de motor nog sneller op
het gaspedaal. Tevens verzwaart de sportstand de besturing wat zorgt
voor een optimaal stuurgedrag. Ook van de Grande Punto is een Sport
uitvoering beschikbaar. Net als de Bravo onderscheidt die zich met
name op het gebied van onderstel, styling en uitrusting. Noem het een
Gran Turismo accent. Het is geen geheim meer dat er later dit jaar nog
veel sterkere en snellere Abarth T-JET uitvoeringen van Bravo en
Grande Punto worden voorgesteld.
De Fiat Bravo 1.4 T-JET (150 pk) is er vanaf 22.795 euro. Leasing
vanaf 448 euro per maand op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer
per jaar. De Fiat Grande Punto 1.4 T-JET (120 pk) is leverbaar vanaf
15.995 euro.
Kleine turbomotor extreem efficiënt
Kleine turbo benzinemotoren hebben een grote toekomst, zo bewijst de
nieuwe T-JET krachtbron van Fiat. Door hun compacte bouw en moderne
techniek slaat hij twee vliegen in een klap. Het lage gewicht en hoge
rendement helpen mee om het brandstofverbruik terug te dringen en
geven de T-JET uitstekende mogelijkheden om ook aan toekomstige
extreem strenge Europese milieu- en verbruiksnormen te voldoen.
Opmerkelijk genoeg hoeft de automobilist daarvoor niets in te leveren.
Integendeel. Zoals de Bravo 1.4 T-JET en Grande Punto 1.4 T-JET in de
praktijk bewijzen, houdt Fiat het prijskaartje opmerkelijk laag. Toch
worden ook souplesse en dynamiek bij deze âmotorgeneratie van de
toekomstâ met hoofdletters geschreven. Hoe effectief de turbotechniek
werkt, wordt misschien nog het meest treffend duidelijk wanneer je de
trekkracht en prestaties van bijvoorbeeld de Bravo 1.4 T-JET 150 pk
naast die van de Fiat Croma 2.2 liter houdt. Ook die heeft zich immers
bewezen als een hightech motor die bijzonder soepel en efficiënt zijn
werkt doet. Toch moet hij bij wijze buigen voor de 1.4 T-JET. Dankzij
de geavanceerde turbotechniek levert die over het hele toerenbereik
een goed vergelijkbaar vermogen, ondanks het feit dat hij het opneemt
tegen een krachtbron die de helft groter is. Sterker nog: de T-JET
heeft zelfs iets meer paardenkrachten â of zo u wilt kiloWatts â in
huis. Op het gebied van souplesse en rijgemak blinkt de nieuwe
krachtbron nog meer uit. Over het hele gebied van zoân 2.000 toeren
tot rond de 5.400 toeren heeft de T-JET een hoger koppel dan zijn
grotere broeder. Zoals de kenners weten, mag je de vakterm âkoppelâ
rustig vervangen door het meer algemeen gebruikte begrip âtrekkrachtâ.
Het zal duidelijk zijn dat je in de praktijk van alledag juist in het
genoemde toerengebied rijdt. Met andere woorden: de Bravo 1.4 T-JET en
Grande Punto 1.4 T-JET komen met groot gemak uit de startblokken en
hebben vervolgens een uitstekende inhaalspurt in huis. Veelvuldig
schakelen is daarbij niet nodig omdat de beide motorversies, zoals
gezegd, over een zeer breed gebied grote spierballen in huis hebben.
Ze lenen zich zodoende bij uitstek voor de milieuvriendelijk rijstijl
waarbij vlot wordt opgeschakeld naar de hogere versnellingen. Een duw
op het gaspedaal is altijd voldoende om veel trekkracht te
mobiliseren. Overigens mag je daar uit opmaken dat de nieuwe generatie
krachtbronnen zich bij uitstek leent als caravantrekker. Of andere
trekautoklusjes. Ondanks hun compacte afmetingen is hun kracht en
souplesse fenomenaal.
Fiat verwijst het klassieke gezegde uit de caravanwereld - âeen zware
is je wareâ - zodoende resoluut naar de geschiedenis-boeken. Ook voor
normaal dagelijks gebruik zonder trekhaak.
_______________________
Full operational lease o.b.v. 48 maanden en 20.000km/jr via Fiat
Financial Solutions
AutoRai