Volvo in WTCC met S60 op bio-ethanol
(7/20/2007)
Volvo doet mee aan het World Touring Car Championship (WTCC) met een
S60 die op bio-ethanol (E85) rijdt. De S60 FlexiFuel komt eenmalig in
actie tijdens de race in het Zweedse Anderstorp op 28 en 29 juli en is
de eerste E85-auto die meedoet aan het WTCC.
De S60 van Volvoâs raceteam Polestar komt normaal gesproken uit in het
Zweedse toerwagenkampioenschap, het STCC. Robert Dahlgren is de
bestuurder van deze groenwitte S60 FlexiFuel. Dahlgren staat op dit
moment op de tweede plaats in het klassement van het STCC.
âDe inschrijving van de Volvo S60 past in het streven van de
organisatie om het WTCC âgroenerâ te makenâ, zegt Derek Crabb,
directeur autosport bij Volvo Car Corporation. âZorg voor het milieu
is niet alleen een aandachtspunt van het WTCC, maar sinds jaar en dag
ook van Volvo. Dat het WTCC dit jaar het groene licht gaf voor de
toelating van autoâs die op alternatieve brandstoffen rijden, was een
aanmoediging. Onze aanwezigheid in Anderstorp is een steunbetuiging
aan het âgroeneâ initiatief van het WTCC. Daarom rijden we niet voor
de punten.â
Gunstige start
Volvo is het eerste merk dat inzet op alternatieve brandstof in een
raceklasse volgens de regels van een FIA Super 2000-kampioenschap.
Eind 2006 bereikte Volvo Cars Zweden een overeenkomst met het STCC en
de Zweedse autosportfederatie om teams toe te laten die gebruikmaken
van alternatieve brandstoffen. Het Zweedse toerwagenkampioenschap
hanteert de FIA Super 2000-regels.
Alexander Murdzevski Schedvin, manager autosport bij Volvo Cars
Zweden, herinnert zich de gefronste wenkbrauwen nog. âAlle
autosportexperts claimden dat het gebruik van ethanol in plaats van
benzine tot prestatievermindering zou leiden onder de regulering
conform FIA Super 2000. Wij besloten om dit jaar al mee te doen en ik
ben blij dat we het tegendeel hebben kunnen bewijzen. Deze gunstige
start lijkt erg veel op Volvoâs deelname aan het Britse
toerwagenkampioenschap in de jaren 90. Toen was Volvo de allereerste
die, ondanks de waarschuwingen van experts, een katalysator in zijn
raceautoâs monteerde.â
Competitief
Het STCC-team van Volvo is met twee overwinningen een grote kanshebber
voor de titel. Maar hoewel de S60 in het STCC veel van zijn
concurrenten niets meer dan zijn achterkant laat zien, is Derek Crabb
zeer voorzichtig met het doen van voorspellingen over het resultaat
van de eenmalige WTCC-race. âPuur racetechnisch gezien hebben Polestar
en onze rijder Robert Dahlgren een nadeel vanwege de bandenkeusâ, legt
Crabb uit. âMet de band die het WTCC gebruikt, hebben zij weinig
ervaring. Bovendien zorgt deze band voor een nadeel in combinatie met
onze voorwielaandrijving bij de staande start. In tegenstelling tot
het WTCC gebruikt het STCC namelijk een rollende startprocedure. Maar
daar maken we ons geen zorgen om. We willen het WTCC laten zien dat
bio-ethanol een milieuvriendelijk, maar ook competitief alternatief is
dat nu al voorhanden is.â
AutoRai