Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland
Burgers in IJsselland meest tevreden over de politie
Veiligheidsmonitor Rijk 2007
Regio, 19-07-2007 o De tevredenheid over het optreden van de politie
in IJsselland steeg in het jaar 2007 met maar liefst 10,6%. Terwijl in
2006 nog 54,6% tevreden tot zeer tevreden was, is dit percentage in
2007 gestegen naar 65,2%, tegenover een landelijk gemiddelde van
56,9%. En daarmee staat het korps IJsselland meteen bovenaan de lijst
met meest tevreden burgers in Nederland over het laatste
politiecontact. Dit is de opvallendste uitkomst van de
Veiligheidsmonitor Rijk 2007. De Veiligheidsmonitor Rijk geeft een
regionaal en landelijk beeld over slachtofferschap van criminaliteit,
onveiligheidsgevoelens van burgers, buurtproblemen en meningen over
het functioneren van de politie.
De genoemde tevredenheid wordt gemeten op een aantal aspecten, te
weten handhaving (bekeuring, waarschuwing, controle), aangifte/melding
en andere contacten (hulpvraag, vergunningsaanvraag, informatie en
advies, opendag).
Op al deze aspecten scoort de politie IJsselland aanzienlijk beter dan
vorig jaar. Ook het percentage burgers dat ontevreden tot zeer
ontevreden was over het laatste politiecontact is fors gedaald; van
26,8% in 2006 naar 18,5%. Dit is landelijk de laagste score.
Onveiligheidsgevoelens
Het percentage mensen met onveiligheidsgevoelens ligt in IJsselland
lager dan gemiddeld in de rest van het land. 18% voelt zich wel eens
onveilig ten opzichte van 21,8% landelijk. Van die 18% voelt het
grootste deel zich wel eens onveilig door rondhangende jongeren. Ook
al scoren we hier al goed op, toch is dit een belangrijk thema dat de
komende jaren extra aandacht krijgt. Het minst vaak wordt het eigen
huis als onveilig ervaren.
Focus op klanttevredenheid
Het korps heeft al jaren een beleid dat gericht is op het verbeteren
van de klanttevredenheid. Zo worden in ons korps in principe alle
melders teruggebeld en hebben baliemedewerkers van de politiebureaus
een opleiding gehad, waarbij de focus op klanttevredenheid lag. De
wijkagenten hebben een prominentere rol gekregen in het contact met de
bewoners van hun gebied, waardoor de aanspreekbaarheid van de politie
vergroot is en buurtproblemen beter kunnen worden opgepakt. Naast de
wijkagent, is de aanspreekbaarheid op straat verbeterd door de komst
van meer surveillanten op mountainbikes, de zogenaamde biketeams.
Hinderlijke overlast en criminaliteit
Verder zijn diverse vormen van overlast aangepakt, die door burgers
als zeer hinderlijk worden ervaren. Te denken valt aan
geluidsoverlast, waarvoor een rode en gele kaartensysteem in het leven
is geroepen, en de aanpak van fietsendiefstal. Regiobreed heeft deze
veel voorkomende vorm van criminaliteit meer aandacht gekregen in de
vorm van fietsendiefstalprojecten, die met name gericht zijn op het
herkennen van gestolen fietsen en het op heterdaad betrappen van de
dief.
Beter informeren
Daarnaast probeert de Politie IJsselland haar burgers beter te
informeren over wat de politie bij hen in de buurt doet door
bijvoorbeeld het uitbrengen van gratis digitale nieuwsbrieven. Ook is
het mogelijk om rechtstreeks te mailen met een lokaal politieteam.
We beseffen ons dat we niet alle cijfers kunnen verklaren; we hebben
immers geen officieel onderzoek naar de oorzaak hiervan gedaan. De
cijfers uit de VMR bevestigen ons in ieder geval dat we op de goede
weg zijn en dat het genoemde beleid in ieder geval wellicht deels
verantwoordelijk is voor de betere cijfers. We zijn heel blij met deze
resultaten en hopen dat we op de langere termijn deze positieve
uitkomsten kunnen vasthouden en nog verder kunnen uitbouwen.