Toolbox belangrijk gereedschap bij fraudeaanpak
"Praktische, tactische en operationele handreikingen om fraude
effectief te bestrijden." Zo omschrijft manager Ferdinand Soeteman van
het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) de tweede en
voorlopig laatste aanvullingen op de zogenaamde fraudetoolbox, die het
Verbond begin deze maand naar zijn leden heeft gestuurd.
Het Verbond heeft eind 2006 de toolbox fraude geïntroduceerd, een
uitvloeisel van het Deltaplan aanpak fraude bij schadeverzekeringen.
De box is bedoeld om concrete 'gereedschappen' aan verzekeraars te
geven om fraudebestrijding naar een hoger plan te tillen. In de
toolbox zijn onder meer formats opgenomen, die als leidraad kunnen
worden gebruikt om kengetallen over fraude goed in kaart te brengen en
er managementrapportages over te schrijven. Ook het Vademecum
Fraudebeheersing - hét fraudehandboek voor verzekeraars - is erin
opgenomen.
Aanvullingen
In december zijn de eerste toolboxinstrumenten verstuurd naar de leden
van het Verbond. De bedoeling was de box in de eerste helft van 2007
in twee etappes aan te vullen. "Daar hebben we de afgelopen maanden
dan ook hard aan gewerkt", aldus Soeteman, "een van de aanvullingen
die we begin deze maand hebben verstuurd, is een checklist over
fraudebestrijding en ethiek: hoe ver mag je gaan om fraude op te
sporen, zonder de privacy van de verzekerde te schaden? Als je maar
één verkeerd zijstapje doet, staat meteen je reputatie op het spel. Op
dat soort vragen wordt in die checklist ingegaan."
Een andere aanvulling is een handout over interne communicatie over
fraudebeheersing: hoe zorg je dat fraude tussen de oren van iedere
verzekeringsmedewerker zit? Verder bevat de toolbox een handout over
de werkwijze van het CBV en een 'spoorboekje fraudebeheersing
gevolmachtigden', waarbij specifiek wordt ingegaan op de vraag hoe
gevolmachtigde bedrijven fraude op de agenda kunnen zetten. Het
spoorboekje is een coproductie van het Verbond en de NVGA (de
brancheorganisatie van gevolmachtigde assurantiebedrijven).
Soeteman benadrukt dat de aanvullende instrumenten handreikingen zijn.
"Iedere verzekeraar moet voor zijn eigen organisatie bepalen hoe hij
de instrumenten precies toepast."
Achterover leunen?
Nu de toolbox compleet is, betekent het niet dat het CBV achterover
kan leunen. "Integendeel", meent Soeteman, "want checklists, formats,
adviezen en handleidingen zijn niet statisch, maar aan veranderingen
onderhevig en bovendien altijd voor verbetering vatbaar. We staan dan
ook open voor suggesties en zullen de toolbox, die we in de toekomst
digitaal gaan aanbieden, blijven verbeteren en aanvullen."
Verzekerd!, juli 2007
Verbond van Verzekeraars