Primeur: hybride Toyota wint 24-uursrace
(7/19/2007)
Toyota heeft afgelopen weekeinde geschiedenis geschreven door met de
hybride Supra HV-R de 24-uursrace van Tokachi in Japan te winnen.
Toyota zorgde daarmee voor een primeur: het was de eerste keer dat een
hybride auto een race won.
Het succes van de Supra is het resultaat van Toyotaâs deelname aan de
race van vorig jaar. Toen was Toyota de eerste fabrikant die een
hybride auto â de Lexus GS 450h â inschreef voor de 24-uursrace van
Tokachi. De Lexus finishte als 17e in het algemeen klassement.
Door hybridetechniek in te zetten in de autosport hopen de
Toyota-ingenieurs kennis te verzamelen om hybridesystemen â zoals die
bijvoorbeeld in de Toyota Prius worden toegepast â efficiënter en
lichter te maken. In het tweede jaar dat Toyota met een hybride auto
aan wedstrijden deelneemt, kon het de gegevens benutten die het met de
race van vorig jaar had verzameld. Aan de hand daarvan heeft Toyota
een speciale nieuwe raceauto ontwikkeld die de grenzen van de
hybridetechnologie verlegt.
De raceauto is gebaseerd op de Toyota Supra GT die wordt gebruikt in
de Japanse Super GT-klasse. Deze Supra GT is voorzien van speciaal
voor de racerij ontwikkelde hybridetechniek. Om het systeem zo
efficiënt mogelijk te laten werken en energie te regenereren, zijn
twee kenmerkende systemen geïntegreerd:
1. Drie elektromotoren
In de Supra HV-R is een speciale vierwielaandrijving toegepast die
bestaat uit twee 10 kW (14 pk) elektromotoren in de voorwielen en een
150 kW (205 pk) motor die de achterwielen aandrijft. Dankzij het
energieregeneratiesysteem met deze drie motoren/generatoren kan de
auto veel meer energie terugwinnen tijdens hard remmen.
2. Speciaal ontwikkelde condensator
Vanwege het feit dat de auto tijdens het racen veelvuldig maximaal
accelereert en afremt, is een systeem nodig dat snel energie kan
opnemen en afgeven. Daarom is de Supra HV-R uitgerust met speciale
condensators in plaats van de gebruikelijke oplaadbare accuâs.
Specificaties Toyota Supra HV-R
Voertuignaam
Denso Toyota Supra HV-R
Raceklasse
GT/TP1
Motor
Gemodificeerde 3UZ-FE Super GT-motor
Motorinhoud
4.480 cc
Luchtinlaatbegrenzer
29,6 mm
Maximaal vermogen
353 kW (480 pk) bij 6.800 tpm
Maximaal koppel
510 Nm bij 5.600 tpm
Elektromotor
Motor voor: 10 kW (14 pk) motor in het wiel
Motor achter: 150 kW (205 pk)
Voertuiggewicht
1.080 kg
Teamnaam
TOYOTA Team SARD
Coureurs
Katsuyuki Hiranaka (Japan)
Andre Couto (Portugal)
Akira Lida (Japan)
Tatsuya Kataoka (Japan)
AutoRai