Time : 11:35:00
Date : 19 July 2007
Sender Name: Creatief
Topkunstenaar Liu Yujun in Knokke
Dankzij zijn Kunstgallerij in New York weet Robinsons Art Gallery de
Chinese
Topkunstenaar Liu Yujun Exclusief naar België te halen.
In de reeks schilderijen van Liu Yujun met als titel "Unidentified
Liquid"
wordt de meeste ruimte ingenomen door afbeeldingen van vrouwen, die
het temperament van traditionele Chinese vrouwen en het karakter van
moderne Chinese stadbewoonsters combineren.
Vanuit het perspectief van de artistieke expressie combineert Liu
Yujun opnieuw de oudste artistieke methodes met de populairste
uitdrukkingsvormen uit de moderne tijd. Erg kenmerkend in de
schilderijen van deze reeks is het voorkomen van een blauwe vloeistof
in verschillende vormen waarvan de betekenis mysterieus en ambigu
lijkt te zijn.
Robinsons Art Gallery bevindt zich sinds 1989 in Knokke. De Gallerij
is vooral gekend om de verkoop van bekende COBRA-kunstenaars, zoals
Corneille, Asger Jorn, Pierre Aléchinsky, Karel Appel, en Christian
Dotremont.
Dankzij de Gallerij in New York werden meerdere internationale
kunstenaars aangetrokken.
Zo krijgt Robinsons Art Gallery ook de gelegenheid om deze Chinese
topkunstenaar voor de eerste maal exclusief in België tentoon te
stellen
vanaf 21 juli 2007
te Knokke-Zoute,
Zeedijk 757A.
Tel. : 050/60 18 36
(voor fotomateriaal contacteer: 056/650431 of ludovic@creatief.be)
De implicaties van 'mooie vrouwen'
Een beoordeling van Liu Yujun's Unidentified Liquid door Zou Yuejin
In de reeks schilderijen van Liu Yujun met als titel Unidentified
Liquid wordt de meeste ruimte ingenomen door afbeeldingen van vrouwen
die het temperament van traditionele Chinese vrouwen en het karakter
van moderne Chinese stadbewoonsters combineren. In het bijzonder
heeft Liu Yujun, door de vormen op onzichtbare wijze uit te vergroten
en te wijzigen en door in twee tegenovergestelde richtingen te gaan
uitweiden en synthetiseren, een reeks van unieke afbeeldingen van
'mooie vrouwen' gecreëerd. In de eerste richting spitst hij zich toe
op het beeld van de hofdames uit het keizerlijke paleis, de
traditionele Chinese schoonheden. Hiervoor nam Liu Yujun enkele
karakteristieke eigenschappen over, zoals de schuine ogen met
enkelvoudige oogleden en de klassieke kapsels in oude Chinese
schilderijen van keizerlijke hofdames, om de eigenschappen van
Chinese vrouwen te benadrukken. In de tegenovergestelde richting
legde Liu Yujun speciaal de nadruk op de elegante maar koud aandoende
gelaatstrekken van moderne stadbewoonsters, zoals de kille en
onverschillige ogen, de zwaar opgemaakte lippen, de gladde en
glanzende huid, de licht geopende en verleidelijke mond en de
kenmerkende houdingen en uitdrukkingen. Ik veronderstel dat het net
uit dat gezichtspunt is dat Liu Yujun op ingenieuze wijze de meest
traditionele en de meest moderne esthetische elementen, twee volledig
tegenovergestelde aspecten, integreert in de afbeeldingen van 'mooie
vrouwen' in zijn schilderijen. Dat heeft duidelijk te maken met zijn
diepe inzicht in en precieze weergave van zowel de geslachtskenmerken
als de culturele aard van afbeeldingen van Chinese vrouwen. Vanuit
het perspectief van de artistieke expressie combineert Liu Yujun in
de reeks Unidentified Liquid opnieuw de oudste artistieke methodes
met de populairste uitdrukkingsvormen uit de moderne tijd.
Het valt op dat in elk van de schilderijen van deze reeks van Liu
Yujun beelden voorkomen van een blauwe vloeistof in verschillende
vormen. Deze beelden lijken abrupt te zijn, want ze hebben geen
enkel logisch en semantisch verband met de afbeeldingen in de
schilderijen. Bovendien stellen we vast dat Liu Yujun van de blauwe
vloeistof een 'unidentified liquid' maakt om deze schilderijen, die
hoofdzakelijk over Chinese vrouwen gaan, een naam te geven en daarmee
in zekere zin het belangrijkste uit de weg gaat en bij het alledaagse
blijft stilstaan. Misschien is het precies daar waar het probleem
ligt. Door de blauwe vloeistof die niet dominant is in de werken
'unidentified liquid' te noemen en die als het thema van deze reeks
schilderijen te beschouwen, ging Liu Yujun in zijn voornemen verder
dan enkel de 'mooie vrouwen'. Liu Yujun gaf hiervoor een verklaring
in A Painter's Oral Account : 'hier symboliseert de blauwe vloeistof
een gevoel van onzekerheid'. Als we de semantische en esthetische
relatie tussen verschillende beelden in deze reeks schilderijen in
haar geheel beschouwen, stellen we vast dat deze blauwe vloeistof,
die door Liu Yujun als het thema wordt beschouwd, inderdaad een
belangrijke rol speelt bij de vaststelling van het esthetisch belang
en van de betekenis van de schilderijen. De reden daarvoor is dat
vanuit esthetisch oogpunt de blauwe vloeistof die plots uit het niets
verschijnt de statische voorstelling vitaliteit en levendigheid
verleent. De betekenis van de raadselachtige blauwe vloeistof lijkt
mysterieus en ambigu te zijn, temeer omdat deze vloeistof geen enkel
verband houdt met de afbeeldingen van mooie vrouwen. Misschien is
het precies door deze niet te beschrijven betekenis dat Liu Yujun
zelf de blauwe vloeistof ziet als een symbool van onzekerheid. Naar
mijn mening echter is de betekenis van de blauwe vloeistof, die in de
schilderijen of op het gezicht en het lichaam van de mooie vrouwen
verschijnt, essentieel negatief. De verklaring van Liu Yujun zelf
geeft slechts één visie weer uit de vele negatieve betekenissen. De
reden hiervoor is dat wanneer we deze vele negatieve betekenissen
bekijken, we ongetwijfeld landschappen ontdekken die niet zo mooi
zijn als de 'mooie vrouwen' in de werken. Misschien is de
werkelijkheid net het tegenovergestelde. De negatieve interpretaties
belichaamd in de reeks Unidentified Liquid komen precies voort uit de
ontkenning van schoonheid en resulteren in verschillende vormen van
loochening van de moderne maatschappij en cultuur. Dat is volgens
mij de echte betekening van de reeks Unidentified Liquid en ook een
punt van bijzondere betekenis en duidelijke waarde in de hedendaagse
kunst.
18 april 2007 in Wangjing Garden