Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rotterdam, 19 juli 2007
CBRB Container barge operators presenteren visienota
tijdens werkbezoek van Hans Smits (HbR)
De heer Hans Smits, president-directeur van het HbR, heeft op woensdag 18 juli 2007 een
werkbezoek gebracht aan de containerbinnenvaart, met als doel om zich te verdiepen in deze
bedrijfstak en oplossingsrichtingen voor de problemen in deze sector te bespreken.
Na een bezoek aan de `werkvloer' (de operationele afdeling van enkele container barge operators),
waar de heer Smits een goed beeld heeft gekregen van de containerbinnenvaart en de problemen
die in deze sector spelen, heeft er met een delegatie van barge operators, afkomstig uit de
Rijnvaart, Rotterdam-Antwerpenvaart en Beneluxvaart, een gesprek plaatsgevonden waarin met
name mogelijke oplossingen aan de orde geweest zijn.
Op open en constructieve manier is hierbij ondermeer gesproken over de wenselijkheid van
gegarandeerde afhandelcapaciteit voor de containerbinnenvaart, en over het belang van
afhandelingscondities waarin rechten en plichten van containerbinnenvaart en zeehaventerminals
jegens elkaar vastgelegd worden. Ook is gesproken over de mogelijkheden en het belang van ICT-
toepassingen c.q. een port community systeem.
Bij deze gelegenheid heeft de CBRB-Ledengroep Container Operators bovendien haar visienota
gepresenteerd. (Deze visienota kan worden gedownload via www.cbrb.nl.)
De container barge operators zien hun bedrijfstak als een belangrijke bijdrage aan de oplossing
van het vervoersinfarct in Noordwest-Europa. De containerbinnenvaart is een moderne, goed
presterende bedrijfstak die maximaal moet kunnen profiteren van de sterke groei van het mondiale
containervervoer. Zij wil daarom toonaangevend zijn in termen van groei, kwaliteit,
servicegerichtheid en dienstverlening. De terugval van het modal split percentage, als gevolg van
de afhandelingsproblemen van de afgelopen jaren, moet omgebogen worden in groei, zowel
binnenlands als op de Rijn. De container barge operators hebben de ambitie om qua omvang en
modal split percentage de grootste achterlandmodaliteit te worden en te blijven. Dit zal ook hard
nodig zijn, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen. Zo steekt het HbR voor wat betreft de
aanleg van de Tweede Maasvlakte, vergaand in op de containerbinnenvaart, waarbij een aandeel
in de modal split van 45% wordt voorzien. De containerbinnenvaart streeft ernaar om zélf de regie
voeren bij de initiatieven tot verbetering van haar performance, in verdergaande structurele
afstemming met de andere belangrijke marktpartijen.
De komende tijd zullen de ambities uit de visienota worden omgezet in concrete actiepunten. Ook
zullen de in het gesprek met de heer Smits besproken punten, in samenwerking met de directie
van het HbR, actief opgepakt gaan worden.
Noot voor de redactie (