Raad van de Europese Unie

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/ecofin/95348.pdf

11464/07 (Presse 160) 1

RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE
NL
11464/07 (Presse 160)
(OR. en)

PERSMEDEDELING

2813e zitting van de Raad
Economische en Financiële Zaken
Brussel, 10 juli 2007

Voorzitter de heer Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
minister van staat, minister van Financien van Portugal 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 2
NL

Voornaamste resultaten van de Raadszitting

De Raad heeft besluiten aangenomen die Cyprus en Malta in staat stellen op 1 januari 2008 de euro aan te nemen. In die besluiten worden omrekeningskoersen vastgesteld voor het omzetten van het Cyprische pond en de Maltese lira in euro. Daarmee wordt de eurozone uitgebreid van 13 tot 15 lidstaten.
De ministers hebben ruime overeenstemming bereikt over de kandidatuur van Dominique Strauss-Kahn als directeur van het IMF na het vertrek van Rodrigo Rato. De Raad heeft een besluit aangenomen waarin wordt vastgesteld dat de Tsjechische Republiek geen gevolg heeft gegeven aan de aanbeveling over de benodigde maatregelen om het totale overheidstekort van Tsjechië onder de maximumdrempel van 3% van het BBP te brengen. Hij besloot ook dat er momenteel, na zijn laatste aanbeveling, geen verdere actie nodig is wat betreft Hongarije, maar herhaalt dat verder nauwlettend moet worden toegezien op het buitensporig tekort van het land.
De Raad heeft ook conclusies aangenomen over bestuur- en financieringskwesties in verband met de International Accounting Standards Board.
10.VII.2007


1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens. De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad http://www.consilium.europa.eu.

Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.

11464/07 (Presse 160) 3

INHOUD1
DEELNEMERS ............................................................................................................................ 5 BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP............................................................ 7 STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S ............................................................ 8 Oostenrijk en Tsjechie..................................................................................................................... 8 BUITENSPORIGTEKORTPROCEDURE...................................................................................... 9 Tsjechie ......................................................................................................................................... 9 Hongarije ....................................................................................................................................... 9 AANNEMING VAN DE EURO DOOR CYPRUS EN MALTA .................................................. 11 OVERHEIDSFINANCIEN IN HET KADER VAN HET STABILITEITS- EN GROEIPACT ..... 12 BOEKHOUDNORMEN - IASB - BESTUUR EN FINANCIERING............................................ 13 GALILEO-SATELLIETNAVIGATIESYSTEEM - FINANCIERINGSASPECTEN .................... 15 VERGADERINGEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING.............................................. 16 Eurogroep .................................................................................................................................... 16 Ministeriele ontbijtvergadering over de economische situatie ........................................................ 16 ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN
. BTW - Oostenrijk - elektriciteitscentrale aan de grens ......................................................................................17 GEMEENSCHAPPELIJK BUITENLANDS- EN VEILIGHEIDSBELEID . Georgie/Zuid-Ossetie......................................................................................................................................17 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 4
NL
WERKGELEGENHEID
. Richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid *..............................................................................................18 ONDERZOEK
. Overeenkomst met Israel inzake wetenschappelijke en technische samenwerking.............................................18 ENERGIE
. Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal en nucleaire faciliteiten * ..........................................18 VISSERIJ
. Importquota voor visserijproducten *...............................................................................................................19 . Exploitatie van de visbestanden .......................................................................................................................19 . Visserijovereenkomst met Kiribati ...................................................................................................................19 BENOEMINGEN
. Europees Economisch en Sociaal Comite.........................................................................................................20 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 5
NL
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd: België:
de heer Didier REYNDERS vice-eerste minister en minister van Financien Bulgarije:
de heer Plamen Vassilev ORESHARSKI minister van Financien Tsjechische Republiek:
de heer Miroslav KALOUSEK minister van Financien
Denemarken:
de heer Claus GRUBE permanent vertegenwoordiger
Duitsland
de heer Peer STEINBRUCK minister van Financien
Estland:
de heer Ivari PADAR minister van Financien
Ierland:
de heer Brian COWEN minister van Financien
Griekenland
de heer Georgios ALOGOSKOUFIS minister van Economische Zaken en Financien Spanje:
de heer Pedro SOLBES MIRA tweede viceminister-president en minister van Economische Zaken en Financien
Frankrijk:
mevrouw Christine LAGARDE minister van Economische Zaken, Financien en Werkgelegenheid
Italië:
de heer Tommaso PADOA SCHIOPPA minister van Economische Zaken en Financien Cyprus:
de heer Michalis SARRIS minister van Financien
Letland:
de heer Oskars SPURDZI.. minister van Financien
Litouwen:
de heer Rimantas .AD.IUS minister van Financien
Luxemburg:
de heer Jean-Claude JUNCKER minister-president, minister van staat, minister van Financien
Hongarije:
de heer Janos VERES minister van Financien
Malta:
de heer Lawrence GONZI minister-president, minister van Financien Nederland:
de heer Wouter Jacob BOS viceminister-president, minister van Financien, Oostenrijk
de heer Wilhelm MOLTERER vice-kanselier en minister van Financien Polen:
mevrouw Marta GAJ.CKA onderstaatssecretaris van Financien Portugal:
de heer Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS minister van staat, minister van Financien Roemenië:
de heer Varujan VOSGANIAN minister van Economie en Handel 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 6
NL
Slovenië:
de heer Andrej BAJUK minister van Financien
Slowakije:
de heer Peter KA.IMIR staatssecretaris, ministerie van Financien Finland:
de heer Eikka KOSONEN permanent vertegenwoordiger
Zweden:
de heer Anders BORG minister van Financien
Verenigd Koninkrijk:
de heer Alistair DARLING minister van Financien (Chancellor of the Exchequer) Commissie:
de heer Joaquin ALMUNIA lid
Andere deelnemers:
de heer Lucas PAPADEMOS vice-president van de Europese Centrale Bank de heer Philippe MAYSTADT president van de Europese Investeringsbank de heer Xavier MUSCA voorzitter van het Economisch en Financieel Comite de heer Joe GRICE voorzitter van het Comite voor Economische Politiek 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP
De Raad heeft nota genomen van de presentatie door het Portugese voorzitterschap van zijn werkprogramma voor economische en financiele aangelegenheden tijdens de ambtsperiode van juli tot en met december 2007 (11314/07). De Raad heeft van gedachten gewisseld. In het werkprogramma is de aandacht hoofdzakelijk gericht op:
* het economisch beleid: met name uitbreiding van de eurozone, uitvoering van het stabiliteits- en groeipact, verbetering van de kwaliteit van de overheidsfinancien, de strategie van Lissabon voor groei en werkgelegenheid, en de tussentijdse toetsing van het Europese groei-initiatief;
* het EU-initiatief beter regelgeven, bedoeld om de concurrentiepositie van de Europese economie te verbeteren;

* voltooiing van de interne markt, met name wat betreft belastingen en de integratie van financiele markten;

* de EU-begroting voor 2008.
10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 8
NL
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S
Oostenrijk en Tsjechië
De Raad heeft adviezen aangenomen over de jaarlijkse actualisering:
- van het stabiliteitsprogramma van Oostenrijk;
- het convergentieprogramma van Tsjechie.
De goedkeuring van de adviezen vormt de afsluiting van de huidige cyclus van jaarlijkse actualiseringen van de stabiliteits- en convergentieprogramma's van de lidstaten; de Raad heeft in februari twintig en in maart vijf programma's besproken. Krachtens het stabiliteits- en groeipact van de EU moeten de lidstaten die de euro als munt hebben stabiliteitsprogramma's, en die welke niet met de eenheidsmunt meedoen convergentieprogramma's indienen. Doel is te zorgen voor deugdelijke openbare financien als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en banenscheppende duurzame groei te verbeteren. Volgens het pact moeten de programma's bestaan uit de middellangetermijndoelstelling voor de nationale begroting van de betrokken lidstaat, de belangrijkste veronderstellingen omtrent de verwachte economische ontwikkelingen en belangrijke economische variabelen, een beschrijving van de budgettaire en andere economische beleidsmaatregelen en een analyse van de wijze waarop wijzigingen in de veronderstellingen de begrotings- en de schuldsituatie nadelig zouden kunnen beinvloeden.
10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 9
NL
BUITENSPORIGTEKORTPROCEDURE
Tsjechië
De Raad heeft op grond van artikel 104, lid 8, van het Verdrag, een besluit aangenomen waarin wordt vastgesteld dat Tsjechie geen gevolg heeft gegeven aan de aanbeveling over de benodigde maatregelen om zijn overheidstekort onder de in het stabiliteits- en groeipact van de EU vastgestelde maximumdrempel van 3% van het bruto binnenlands product (BBP) te brengen. De buitensporigtekortprocedure met betrekking tot Tsjechie werd gestart omdat er een overheidstekort was van 12,9% van het BBP in 2003 (6,6%, als een belangrijke eenmalige maatregel in verband met staatsgaranties buiten beschouwing wordt gelaten). In zijn aanbeveling, aangenomen in juli 2004 op grond van artikel 104, lid 7, van het Verdrag, heeft de Raad maatregelen opgesomd voor het wegwerken van het tekort tussen toen en 2008 met tekortdoelstellingen van 5,3% van het BBP voor 2004, 4,7% voor 2005, 3,8% voor 2006 en 3,3% voor 2007.
In januari 2005 verklaarde de Raad het eens te zijn met de beoordeling van de Commissie dat Tsjechie effectieve maatregelen had genomen om de tekortdoelstelling voor 2005 te halen. In het geactualiseerde convergentieprogramma van de nieuwe Tsjechische regering, dat werd gepresenteerd op 15 maart, na de verkiezingen van juni vorig jaar, zijn echter tekortprognoses opgenomen van 4,0% van het BBP voor 2007, 3,5% voor 2008 en 3,2% voor 2009, wat betekent dat de drempel van 3% niet alleen in 2008, maar ook in 2009 niet wordt gehaald. En het hogere tekort voor 2007, dat voornamelijk te wijten is aan een stijging van de sociale uitgaven, staat in contrast met de tekorten voor de periode 2004-06 die lager waren dan voorzien in de aanbeveling van de Raad. Bovendien is de groeiverwachting veel hoger dan ten tijde van de aanbeveling was voorspeld. Hongarije
De Raad heeft een mededeling van de Commissie besproken waarin wordt beoordeeld hoe Hongarije heeft gereageerd op de jongste aanbeveling van de Raad over de maatregelen die moeten worden genomen om het overheidstekort onder de maximumgrens van 3% van het bruto binnenlands product (BBP) uit het stabiliteits- en groeipact van de EU te brengen. De Raad deelt de mening van de Commissie dat de Hongaarse regering, afgaande op de huidige informatie, tot dusver de aanbeveling van de Commissie heeft opgevolgd en dat er momenteel geen verdere stappen nodig zijn in de buitensporigtekortprocedure van de EU. 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 10
NL
De Raad heeft, op grond van artikel 104, lid 7, van het Verdrag Hongarije drie aanbevelingen gedaan inzake het wegwerken van zijn buitensporig tekort, respectievelijk in juli 2004, maart 2005 en oktober 2006. En hij heeft, op grond van artikel 104, lid 8, twee keer een besluit aangenomen (in januari en november 2005), waarin werd gesteld dat er nog geen effectieve maatregelen zijn genomen.
De maatregelen waarin wordt voorzien in artikel 104, leden 9 en 11, van het Verdrag zijn niet van toepassing op Hongarije omdat het geen lid is van de eurozone. In zijn aanbeveling van oktober 2006 heeft de Raad maatregelen opgesomd voor het wegwerken van het tekort in 2009, een jaar later dan eerder gepland, met tekortdoelstellingen van 10,1% van het BBP voor 2006, 6,8% voor 2007, 4,3% voor 2008 en 3,2% voor 20091. In de aanbeveling wordt 10 april 2007 genoemd als termijn voor Hongarije om daadwerkelijk maatregelen te nemen teneinde de doelstellingen inzake het begrotingstekort voor 2006 en 2007 te halen. De Hongaarse autoriteiten hebben op 26 april een voortgangsverslag voorgelegd. De Raad zal samen met de Commissie nauwlettend blijven toezien op de budgettaire ontwikkelingen in Hongarije om ervoor te zorgen dat wordt voortgegaan met het nemen van adequate maatregelen.

1 Hoewel de tekortdoelstelling voor 2009 boven 3% van het BBP uitkomt, zal bij het nemen van een besluit over intrekking van de derogatie rekening worden gehouden met de hervorming van het pensioenstelsel.
10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 11
NL
AANNEMING VAN DE EURO DOOR CYPRUS EN MALTA
De Raad heeft de volgende wetgevingsbesluiten aangenomen: . besluiten die Cyprus en Malta in staat stellen per 1 januari 2008 de euro als hun munt aan te nemen;
. verordeningen die vaste omrekeningskoersen vaststellen voor het omzetten van het Cyprische pond en de Maltese lira in euro, waarbij Verordening (EG) nr. 2866/98 dienovereenkomstig wordt gewijzigd;
. verordeningen tot wijziging van technische bepalingen betreffende de invoering van de euro, waarbij Verordening (EG) nr. 974/98 wordt gewijzigd. Door die besluiten wordt de eurozone per 1 januari 2008 uitgebreid van 13 tot 15 lidstaten. Cyprus en Malta zullen tegelijk met de aanneming van de euro eurobiljetten en -munten uitgeven. De wisselkoersen zijn vastgesteld op 0,585274 Cyprische pond en 0,4293 Maltese lira voor een euro, hetgeen overeenstemt met de huidige centrale koers voor de twee munten binnen het wisselkoersmechanisme WKM II van de EU.
De Raad spoorde Cyprus en Malta aan om verder passende beleidsmaatregelen te nemen zodat ze maximaal profijt kunnen trekken uit de invoering van de euro. Die maatregelen betreffen met name begrotingsdiscipline, structurele hervormingen en behoud van de concurrentiekracht van hun economieen.
Dertien van de 27 lidstaten van de EU hebben thans de euro als munt: Belgie, Duitsland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Ierland, Italie, Luxemburg, Nederland, Portugal, Oostenrijk, Slovenie en Finland. In twaalf van deze landen werden op 1 januari 2002 eurobiljetten en euromunten ingevoerd; in Slovenie gebeurde dit op 1 januari 2007. 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 12
NL
OVERHEIDSFINANCIËN IN HET KADER VAN HET STABILITEITS- EN GROEIPACT De Raad heeft nota genomen van de presentatie door de Commissie van een jaarrapport over de ontwikkelingen in de overheidsfinancien van de lidstaten in het kader van het stabiliteits- en groeipact van de EU (11037/07). De Raad heeft van gedachten gewisseld, met name over het verbeteren van de doeltreffendheid van het preventieve deel van het pact. Doel van het stabiliteits- en groeipact is te zorgen voor deugdelijke openbare financien als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een duurzame groei binnen de economische en monetaire unie in de EU te verbeteren. In 2005 werd het pact herzien en werd er meer flexibiliteit geintroduceerd en werd de economische ratio aangescherpt. De herziene versie van het pact legt meer nadruk op begrotingsconsolidatie in economisch goede tijden, zodat de lidstaten de nodige speelruimte kunnen creeren voor minder gunstige tijden. In haar rapport wijst de Commissie op de probleemloze uitvoering van de buitensporigtekortprocedures, maar ook op een aantal afwijkingen van de beleidsregels van het preventieve deel van het pact. Punt van zorg is met name onvoldoende begrotingsconsolidatie in lidstaten die, ondanks het thans gunstige economische tij, hun begrotingsdoelstelling voor de middellange termijn nog niet hebben bereikt. In sommige gevallen worden onverwachte stijgingen van de belastingontvangsten immers gedeeltelijk aangewend om verhogingen van de overheidsuitgaven te financieren, het doet twijfel rijzen over het structurele karakter van de huidige begrotingsconsolidatie. De Commissie formuleert voorstellen voor een betere werking van het preventieve deel van het stabiliteits- en groeipact.
De Raad erkende dat de doeltreffendheid van het preventieve deel moet worden verbeterd. Hij roept het Economisch en Financieel Comite op de voorstellen van de Commissie te bespreken, en ontwerp-conclusies op te stellen die de Raad in zijn zitting van 9 oktober ter aanneming kunnen worden voorgelegd.
10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 13
NL
BOEKHOUDNORMEN - IASB - BESTUUR EN FINANCIERING
De Raad is door de Commissie geinformeerd over de huidige werkzaamheden inzake bestuur en financiering in verband met de International Accounting Standards Board en nam nota van een werkdocument van de Commissie daarover (10727/07). Hij heeft onderstaande conclusies aangenomen:
"De Raad benadrukt het belang van internationale standaarden voor financiele verslaglegging (International Financial Reporting Standards (IFRS)) voor de financiele markten van de EU. Een krachtig bestuur en een stabiele financiering van de International Accounting Standards Board (IASB) en de International Accounting Standards Committee Foundation (IASCF) zijn voor de Europese Unie van cruciaal belang.
Op 11 juli 2006 heeft de Raad conclusies over de financiering van de IASB aangenomen. De Raad heeft zich toen ingenomen getoond met de inspanningen van de particuliere sector om een vrijwillig financieringsstelsel op brede basis voor de IASB op te zetten. Daarnaast benadrukte de ECOFINRaad het belang van verbeteringen in de bestuursstructuur van de IASB en verzocht hij de Commissie en het Economisch en Financieel Comite de IASB-werkzaamheden in het oog te houden en regelmatig aan de Raad verslag uit te brengen over de daadwerkelijke vorderingen daarbij. De Raad neemt er nota van dat er naar aanleiding van de twee voortgangsverslagen van de Commissie verbeteringen zijn aangebracht in de bestuursstructuur van de IASB/IASCF. De Raad bevestigt de conclusies van juli 2006 en is ingenomen met de door de IASB/IASCF geboekte vooruitgang, maar zou graag verdere actie zien op de volgende gebieden: . er moet uitvoering worden gegeven aan de maatregelen waartoe is besloten ter verbetering van de beheersstructuur van de IASB middels een passend werkprogramma; . bij de werkzaamheden van de IASB inzake standaarden en interpretaties moeten de opmerkingen van de Rondetafel over de consequente toepassing van de IFRS volledig in aanmerking worden genomen;
. de IASB moet voor alle nieuwe standaarden rigoureuze voorafgaande effectbeoordelingen en beoordelingen achteraf uitvoeren van de gevolgen en de werking van de uitgevaardigde standaarden en interpretaties, om ervoor te zorgen dat die hun doel niet voorbijschieten en dat die relevante informatie verschaffen aan de gebruikers; . de lidstaten en het Europees Parlement moeten geregeld en in een vroeg stadium door de leden van de IASB op de hoogte worden gehouden over hun voornemen om nieuwe standaarden uit te vaardigen, en door de trustees over de ontwikkelingen op bestuursgebied binnen de IASCF; . de IASCF moet vaart zetten achter de herziening van de werkmethodes van de Standards Advisory Council (SAC) en de SAC een grotere rol toekennen. 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 14
NL
Voorts blijft de Raad het belang/de noodzaak benadrukken van: . volledige openheid van zaken door de IASB in alle stadia van het proces van convergentie van internationale standaarden voor jaarrekeningen, rekening houdend met de standpunten van alle belanghebbenden ter zake;
. een vanuit geografisch oogpunt evenwichtige vertegenwoordiging in alle belangrijke comites van de IASB/IASCF-structuur;
. het feit dat de belanghebbenden op adequate wijze zijn vertegenwoordigd in de besturen van de IASCF, de IASB en de International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRC) en hun bijkomende technische deskundigheid kunnen inbrengen. De Raad is over het algemeen tevreden over de inspanningen van de IASCF om te zorgen voor stabiele en zekere financiering voor de structuur van de IASB. De Raad is niettemin van oordeel dat de volgende maatregelen moeten worden getroffen om verdere vooruitgang te boeken: . op basis van heldere financiele behoeften moet gezocht worden naar een brede internationale basis van contribuanten, met inbegrip van kleinere bevoegdheidsgebieden; . er moet overleg worden gevoerd met het Europese en het nationale bedrijfsleven en andere relevante organisaties, teneinde de inspanningen in de particuliere sector om een vrijwillig financieringsstelsel op brede basis op te zetten, te ondersteunen; . er moet worden aangetoond dat andere regio's in de wereld een billijke bijdrage leveren aan de financiering van het stelsel;
. er moeten regels worden vastgesteld voor een regelmatige evaluatie van het functioneren van het toekomstige financieringsstelsel met het oog op de doeltreffendheid en stabiliteit ervan. De Raad verzoekt de Commissie en het Economisch en Financieel Comite om de IASB/IASCFaangelegenheden in het oog te blijven houden en regelmatig aan de Raad verslag uit te brengen over de verdere ontwikkelingen op het gebied van bestuur en financiering van de IASB en de IASCF." 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 15
NL
GALILEO-SATELLIETNAVIGATIESYSTEEM - FINANCIERINGSASPECTEN De Raad heeft van gedachten gewisseld over de mogelijke aanvullende financiering van Galileo, het wereldwijd satellietnavigatiesysteem van de EU.
Verscheidene delegaties verzetten zich tegen iedere wijziging van het huidige financiele kader van de EU als middel om aanvullende financiele middelen te verlenen. De Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie heeft in zijn zitting van 6-8 juni om gedetailleerde alternatieve voorstellen voor de financiering van Galileo verzocht (10126/07). Verwacht wordt dat de Commissie in september een voorstel voor het verdere beheer van dit project indient. Galileo, dat in 2001 van start ging, heeft een vertraging van 5 jaar opgelopen op het oorspronkelijke tijdschema en ziet zich momenteel voor een aantal problemen gesteld, met name in verband met de bestuursstructuur van de bedrijven en de overdracht van het risico aan de particuliere sector. Zonder vooruit te lopen op de besluiten die in het najaar zullen worden genomen, steunde de Raad Vervoer het voornemen om het Galileo-systeem eind 2012 in gebruik te nemen en erkende hij dat daarvoor extra overheidsfinanciering nodig is.
10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 16
NL
VERGADERINGEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING
Eurogroep
De ministers van de lidstaten van de eurozone hebben op 9 juli de vergadering van de eurogroep bijgewoond.
Ministeriële ontbijtvergadering over de economische situatie De ministers hebben tijdens een ontbijtvergadering gesproken over de economische situatie in de EU, in het licht van een beoordeling door de Commissie. De voorzitter van de eurogroep heeft verslag uitgebracht over de vergadering van de eurogroep van 9 juli. De ministers kwamen overeen de kandidatuur te steunen van Dominique Strauss-Kahn, voormalig minister van Financien van Frankrijk als directeur van het Internationaal Monetair Fonds na het vertrek van Rodrigo Rato.

*

* *
Tijdens de lunch hebben de ministers gesproken over de quota van het Internationaal Monetair Fonds en de "Klems"-databank voor economische statistieken van de lidstaten. 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 17
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN
BTW - Oostenrijk - elektriciteitscentrale aan de grens De Raad heeft een beschikking aangenomen waarbij Oostenrijk wordt gemachtigd met Zwitserland een overeenkomst te sluiten wat betreft het heffen van belasting op de invoer in verband met een grensoverschrijdende elektriciteitscentrale (11019/07). Dit besluit houdt een derogatie in van de gemeenschappelijke voorschriften van de EU over de belasting op de toegevoegde waarde (BTW). Oostenrijk wordt gemachtigd een bilaterale overeenkomst te sluiten wat betreft de invoer van materiaal voor de bouw, het onderhoud de vernieuwing van de grensoverschrijdende elektriciteitscentrale op de rivier Inn tussen Prutz (Oostenrijk) en Tschlin (Zwitserland). Krachtens de overeenkomst, wordt die invoer vanuit Zwitserland in Oostenrijk door belastingplichtigen met een volledig recht op aftrek, niet aan de BTW onderworpen in ruil voor een soortgelijke regeling in Zwitserland voor goederen die vanuit Oostenrijk in Zwitserland worden ingevoerd.
GEMEENSCHAPPELIJK BUITENLANDS- EN VEILIGHEIDSBELEID Georgië/Zuid-Ossetië
De Raad heeft een gemeenschappelijk optreden aangenomen waarbij Gemeenschappelijk Optreden 2006/439/GBVB met betrekking tot een verdere EU-bijdrage tot het proces voor een regeling van het conflict in Georgie/Zuid-Ossetie, verlengd wordt tot eind 2007 (10667/07). Krachtens Gemeenschappelijk Optreden 2006/439/GBVB, werd 140.000 EUR ter beschikking van de OVSE gesteld voor de financiering van vergaderingen van de gemeenschappelijke controlecommissie en de organisatie van conferenties, en om bepaalde kosten van de werking van de twee secretariaten te dekken tot 30 juni 2007.
Op basis van de evaluatie van de missie van de OVSE naar Georgie en van de aanbevelingen van de speciale vertegenwoordiger van de EU voor de zuidelijke Kaukasus en de Commissie zal de bijdrage van de EU worden voortgezet tot 31 december 2007. 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 18
NL
WERKGELEGENHEID
Richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid *
De Raad heeft een beschikking aangenomen betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten, waarbij voor 2007 de richtsnoeren van Beschikking 2005/600/EG worden gehandhaafd (10237/07 + 11242/07 ADD 1). De werkgelegenheidsdoelstellingen zijn gericht op de totstandbrenging van de volgende doelstellingen: volledige werkgelegenheid, verbetering van de arbeidskwaliteit en -productiviteit en versterking van de sociale samenhang, en zijn vertaald in duidelijke prioriteiten: meer mensen op de arbeidsmarkt krijgen en houden, het arbeidsaanbod vergroten en de stelsels voor sociale bescherming moderniseren; het aanpassingsvermogen van werknemers en ondernemingen vergroten; en investeringen in menselijk kapitaal verhogen door middel van beter onderwijs en betere vaardigheden.
De volgende volledige herziening van de geintegreerde richtsnoeren (werkgelegenheid en globale richtsnoeren voor het economisch beleid) zal volgens plan in 2008 plaatsvinden. ONDERZOEK
Overeenkomst met Israël inzake wetenschappelijke en technische samenwerking De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de ondertekening van een overeenkomst voor wetenschappelijke en technologische samenwerking met Israel, waarmee het land wordt betrokken bij het zevende kaderprogramma van de EU voor activiteiten op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (10424/07 + COR 1). De overeenkomst strekt tot verlenging van de wetenschappelijke en technologische samenwerking met Israel en maakt de verdere integratie van het land in de Europese onderzoeksruimte mogelijk. De overeenkomst is vanaf 1 januari 2007 voorlopig van toepassing, behoudens definitieve sluiting op een later tijdstip.
De ondertekeningsplechtigheid vindt plaats op 16 juli in Brussel. ENERGIE
Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal en nucleaire faciliteiten * De Raad heeft een besluit aangenomen tot goedkeuring van de toetreding van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (Euratom) tot het Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal en nucleaire faciliteiten (10341/07). 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 19
NL
Het verdrag is aangenomen in 1979 en in 1987 in werking getreden. Op 27 juni 2006 waren 118 staten en de Gemeenschap met inbegrip van al haar lidstaten partij bij het verdrag. VISSERIJ
Importquota voor visserijproducten *
De Raad heeft een verordening aangenomen houdende gehele of gedeeltelijke schorsing van de rechten op de invoer van bepaalde visserijproducten (10886/3/07+ 11066/07 ADD 1 + ADD 2). De verordening stelt voor de jaren 2007 tot en met 2009 een soortgelijke regeling in als voor de periode 2004-2006, rekening houdend met de behoeften van de EU. Exploitatie van de visbestanden
De Raad heeft een verordening aangenomen tot wijziging van Verordening nr. 2371/2002 inzake de instandhouding en de duurzame exploitatie van de visbestanden in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid van de EU (9746/07). De verordening heeft tot doel de vissersvloot van de EU zo aan te passen dat de veiligheid, de arbeidsomstandigheden, de hygiene, de productkwaliteit en de energie-efficientie worden verbeterd. De wijzigingen betreffen:

* de mogelijkheid 4% van de tonnage met overheidssteun te slopen, ter verbetering van de veiligheid, de hygiene, de arbeidsomstandigheden en de productkwaliteit aan boord van nieuwe of bestaande vaartuigen;

* vermindering van het motorvermogen door een vervanging van de motor met overheidssteun. Visserijovereenkomst met Kiribati
De Raad heeft een besluit aangenomen inzake de ondertekening van een overeenkomst met de Republiek Kiribati betreffende de voorlopige toepassing van het protocol tot vaststelling, voor de periode van 16 september 2006 tot en met 15 september 2012, van de vangstmogelijkheden voor EU-vaartuigen in de wateren van Kiribati (9283/07). 10.VII.2007
11464/07 (Presse 160) 20
NL
De vangstmogelijkheden worden als volgt verdeeld:
. ringzegenvaartuigen: Spanje en Frankrijk (respectievelijk 73% en 27% van de beschikbare vergunningen);
. vaartuigen voor de visserij met de beug: Portugal en Spanje (elk zes vaartuigen). Krachtens de overeenkomst zal de EU een jaarlijkse tegenprestatie van 416.000 EUR uitbetalen, die overeenkomt met een referentiehoeveelheid van 6400 ton per jaar, en voorts 62.400 EUR per jaar voor initiatieven ter ondersteuning van het visserijbeleid van Kiribati. BENOEMINGEN
Europees Economisch en Sociaal Comité
De Raad heeft een besluit aangenomen houdende benoeming van de heer Pedro Raul NARRO SANCHEZ tot lid van het Europees Economisch en Sociaal Comite ter vervanging van de heer Pedro BARATO TRIGUERO, voor de resterende duur van diens ambtstermijn, dat wil zeggen tot en met 20 september 2010.

P E R S
We t s t r a a t 1 7 5 B . 1 0 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 / 6 3 1 9 F a x : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 8 0 2 6 press.office@consilium.europa.eu http://www.consilium.europa.eu/Newsroom