Gemeente Rotterdam

Tussen Katendrecht en de Wilhelminapier komt een brug voor fietsers en voetgangers. De zogenaamde Rijnhavenbrug landt aan op het Landverhuizersplein aan de zijde van de Wilhelminapier en op het plein tussen de twee Fenixloodsen aan de zijde van Katendrecht. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besloten.

De verbinding vergroot de aantrekkelijkheid van zowel Katendrecht als de Wilhelminapier. De reistijd voor fietsers van Katendrecht naar het centrum neemt af en winkels en horeca profiteren van een betere bereikbaarheid. Ook vormt de brug in de toekomst voor bezoekers van de SS Rotterdam een aantrekkelijke alternatieve route. Tot slot zorgt de brug voor een goede toegankelijkheid van de Wilhelminapier voor hulpverleningsdiensten. Een extra noodontsluiting is nodig omdat er meer woningen en voorzieningen bijkomen op de Wilhelminapier.

Aanleiding
De brugverbinding is onderdeel van het convenant met het Rijk voor de Kop van Zuid dat is afgesloten in 1989 en past in het uitvoeringsprogramma Stadshavens 2007-2010. Voor de realisatie van de Rijnhavenbrug en een tijdelijke veerverbinding reserveert het college acht miljoen euro. In 2009 kan worden gestart met de bouw en de oplevering van de brug is naar verwachting in 2010. Vanaf de komst van de SS Rotterdam tot aan de oplevering van de brug komt er een tijdelijke veerverbinding.

Architectenselectie
De selectieprocedure voor de architect start in september. De architect krijgt de opdracht om een slanke transparante brug te realiseren. Het moet een brug worden met een krachtig, eenvoudig beeld, zonder al te veel franje. Als de brug open gaat moet het echter wel prominent en opvallend aanwezig zijn en recht doen aan de stoerheid van Rotterdam.

Bron: Bestuursdienst, 18-07-2007