Tussen Katendrecht en de Wilhelminapier komt een brug voor fietsers en
voetgangers. De zogenaamde Rijnhavenbrug landt aan op het
Landverhuizersplein aan de zijde van de Wilhelminapier en op het plein
tussen de twee Fenixloodsen aan de zijde van Katendrecht. Het college
van burgemeester en wethouders heeft dit besloten.
De verbinding vergroot de aantrekkelijkheid van zowel Katendrecht als
de Wilhelminapier. De reistijd voor fietsers van Katendrecht naar het
centrum neemt af en winkels en horeca profiteren van een betere
bereikbaarheid. Ook vormt de brug in de toekomst voor bezoekers van de
SS Rotterdam een aantrekkelijke alternatieve route. Tot slot zorgt de
brug voor een goede toegankelijkheid van de Wilhelminapier voor
hulpverleningsdiensten. Een extra noodontsluiting is nodig omdat er
meer woningen en voorzieningen bijkomen op de Wilhelminapier.
Aanleiding
De brugverbinding is onderdeel van het convenant met het Rijk voor de
Kop van Zuid dat is afgesloten in 1989 en past in het
uitvoeringsprogramma Stadshavens 2007-2010. Voor de realisatie van de
Rijnhavenbrug en een tijdelijke veerverbinding reserveert het college
acht miljoen euro. In 2009 kan worden gestart met de bouw en de
oplevering van de brug is naar verwachting in 2010. Vanaf de komst van
de SS Rotterdam tot aan de oplevering van de brug komt er een
tijdelijke veerverbinding.
Architectenselectie
De selectieprocedure voor de architect start in september. De
architect krijgt de opdracht om een slanke transparante brug te
realiseren. Het moet een brug worden met een krachtig, eenvoudig
beeld, zonder al te veel franje. Als de brug open gaat moet het echter
wel prominent en opvallend aanwezig zijn en recht doen aan de
stoerheid van Rotterdam.
Bron: Bestuursdienst, 18-07-2007
Gemeente Rotterdam