Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Toenemend computergebruik in winkels biedt nieuwe kansen Datum: 18/07/2007

In bijna alle Nederlandse winkels (92%) staat een computer voor zakelijk gebruik, vorig jaar was dat nog 87%. Van alle winkeliers heeft 70% (vorig jaar 61%) via die computer toegang tot het internet. Daarbij loopt de verbinding vooral via breedband (56% van alle winkeliers). Van de winkeliers heeft 57% een website (vorig jaar 52%). Winkelautomatisering zit daarmee nog steeds in de lift. Het gebruik van computers wordt bovendien professioneler. Een toenemend aantal ondernemers (62% tegenover vorig jaar 56%) plaatst bestellingen via de computer. Ook het prijzen van artikelen gebeurt vaker met behulp van automatisering (52% tegenover 47% in 2006). Nieuwe kansen zijn er ook: het gebruik van de computer om klanten gericht te benaderen met informatie en aanbiedingen staat nog maar in de kinderschoenen (op dit moment houdt pas 35% van de ondernemers elektronisch klantgegevens bij). Dit biedt volop mogelijkheden.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de HBD Monitor ICT 2007 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan dit onderzoek mee.

De kassa als cockpit
Sinds 1998 is het bezit van een computer voor zakelijke toepassingen binnen de detailhandel gestegen van 64% naar 92%. Ondernemen zonder computer is in deze sector tegenwoordig ondenkbaar. Winkeliers stappen af van eenvoudige groepenkassaâs (nu 37%, vorig jaar 42%) en schakelen over op computerkassaâs of elektronische kassaâs. Deze kassaâs worden steeds meer de cockpit van het bedrijf. Alle informatie over verkopen, producten, prijzen, klanten, bestellingen e.d. komen hierin samen. Van die mogelijkheden maken nog te weinig ondernemers echt gebruik. Een grote drempel is dat artikelgegevens niet eenvoudig voor handen zijn. Daarvoor is het nodig dat alle schakels binnen de keten (detaillisten, leveranciers en fabrikanten) dezelfde artikelinformatie gebruiken. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel pakt dit probleem aan met een meerjarig ict-stimuleringsproject. De huidige 35% van de ondernemers die nu artikelinformatie in zijn computer heeft staan, moet over enkele jaren substantieel verhoogd zijn.

Meer informatie
Een factsheet naar aanleiding van het onderzoek is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl. Via www.optimaaldigitaal.nl kunnen ondernemers informatie krijgen om hun onderneming te verbeteren.