Provincie Zuid-Holland

provincie zuid holland

RijnGouwelijn via Hooigracht/Langegracht voor provincie bespreekbaar

======

RIJNGOUWELIJN VIA HOOIGRACHT/LANGEGRACHT VOOR PROVINCIE BESPREEKBAAR

Provincie Zuid-Holland geeft gemeente Leiden tot 1 oktober de tijd

De provincie Zuid-Holland zet vraagtekens bij de variant voor de RijnGouwelijn via de Hooigracht/Langegracht, maar ziet voldoende aanknopingspunten om met de gemeente Leiden het gesprek aan te gaan om te komen tot hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Gouda-Katwijk.

De provincie Zuid-Holland waardeert de voortvarendheid waarmee het college van Burgemeesters en Wethouders van Leiden een nieuwe visie heeft ontwikkeld, maar betreurt het door de gemeenteraad aangenomen amendement over het schrappen van de passage over de lightrail-verbinding. Dat is immers tegenstrijdig de eerder gemaakte afspraken in de bestuursovereenkomst en uitgangspunten voor de RijnGouwelijn. Alle overige partijen spraken zich in de stuurgroep vorige week opnieuw uit voor een ononderbroken lightrail-verbinding van de kust tot aan Gouda door de binnenstad van Leiden. Positief vindt de provincie het feit dat Leiden de optie van een vertramming van de busbaan Hooigracht/Langegracht openhoudt en dat Leiden de noodzaak van een goede verbinding naar de kust onderschrijft.

Vervolgpocedure
Het college van Gedeputeerde Staten heeft de gemeente Leiden per brief uitgenodigd voor gesprekken om tot een oplossing te komen vóór 1 oktober aanstaande. Deze gesprekken zullen zich met name richten op de voorwaarden waaronder vertramming van het tracé via de Hooigracht/Langegracht kan plaatsvinden. Op 17 oktober a.s. zal Provinciale Staten het Definitief Ontwerp van de RijnGouwelijn behandelen, inclusief het tracé door Leiden.

Achtergrondinformatie
In de regio van Gouda tot aan de kust bij Katwijk is behoefte aan hoogwaardig openbaar vervoer. Daar is de afgelopen decennia de mobiliteitsgroei immers het grootst geweest. Vooral de verplaatsingen tot zo'n 25 kilometer van en naar de stedelijke centra zorgen voor overbelasting van de weginfrastructuur en brengen de bereikbaarheid van de Randstad in het geding. De RijnGouwelijn als regionale railverbinding tussen Katwijk/Noordwijk en Gouda door Leiden is noodzakelijk voor de nationale mobiliteit en de lokale en regionale economie. De RijnGouwelijn is ook uniek en innovatief voor Nederland door het gebruik van lightrail-materieel dat met heavy rail kan samenrijden op het hoofdspoor.

De RijnGouwelijn is een regionaal project dat vanaf het begin met alle betrokken overheden samen is voorbereid en in 2005 met een bestuursovereenkomst door alle partijen is bekrachtigd. De gemeente Leiden heeft vervolgens met het houden van een referendum en met het overnemen van de uitkomst daarvan een andere koers ingeslagen. Als alternatief voor de RijnGouwelijn door de Breestraat presenteerde het college van Burgemeesters en Wethouders van de gemeente Leiden vorige week een vrije busbaan vanaf NS-station Lammenschans via de Hooigracht naar Leiden Centraal. De mogelijkheid van vertramming van deze buslijn op termijn is opengelaten.

Bron: Communicatie 070- 441 66 22


---