Ingezonden persbericht


persinformatie

Halfjaarcijfers positief voor bloemenveilingen

In de eerste 6 maanden van 2007 hebben de gezamenlijke bloemenveilingen in Nederland een omzet behaald van een kleine 2,4 miljard euro. Dit was een stijging van 4,3% ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2006. De aanvoer daalde met 1%. In totaal werden 7,2 miljard stuks verhandeld. De gemiddelde prijs steeg van 31 cent naar 33 cent. Bij alle drie de productgroepen steeg de omzet, maar daalde de aanvoer. Bij snijbloemen bleef de gemiddelde prijs afgerond onveranderd. Bij zowel kamerplanten als tuinplanten werd een prijsverbetering genoteerd. In de eerste maanden van het jaar werd al snel duidelijk dat de omzet hoger uit zou komen. In januari was het weer in tegenstelling tot januari 2006 zacht. Hierdoor steeg de omzet in die maand met 14%. Ook in februari was de omzet positiever dan een jaar eerder. Met ruim 6% meer omzet was de trend gezet. Omdat Pasen dit jaar in maart viel en wintersweer uitbleef, droeg deze maand ook bij aan het positieve resultaat van het eerste half jaar. In april zorgden de goede verkopen van tuinplanten nog voor een nipte omzetverbetering. In mei bleek de omzet lager te zijn dan een jaar eerder. De stabiele prijzen voor moederdag en de terugval aan vraag na deze dag waren hier debet aan. Een kleine plus in juni (+2%) sloot het eerste halfjaar af. Dit blijkt uit recente cijfers van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN).

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar met 1,4%. De snijbloemenomzet kwam hiermee uit op 1,4 miljard euro. De aanvoer daalde. Er werden 6,4 miljard stelen aangevoerd. Dat is 1% minder dan een jaar eerder. De gemiddelde prijs steeg iets maar bleef afgerond op 22 cent steken.
. Mede vanwege het zachte weer in het voorjaar was het voor Tulipa geen top seizoen. Tevens speelde een rol dat Pasen dit jaar vroeg viel. Helaas wordt dit vaak bij eindafnemers als uiterste verkoopdatum gezien. De gemiddelde prijs daalde wel maar bleef afgerond toch op 14 cent staan. Omdat de aanvoer ook minder was(-4,4%) daalde de omzet met 8,8% tot 181 miljoen euro.
. Geplozen chrysanten zijn in de eerste 6 maanden van dit jaar fors meer aangevoerd dan in 2006. De aanvoer steeg met 42,2%. Deze aanvoeruitbreiding was voorzien, maar leverde op momenten wel een stevige prijsdaling op. Met name voor internationale vrouwendag daalden de prijzen, onder druk van de massale aanvoer, sterk. De gemiddelde prijs daalde met 7 cent tot 38 cent gemiddeld.
. Andere opvallende cijfers zien we bij de Paeonia. Ook dit product kende een sterke aanvoertoename. De aanvoer steeg 23%. Dit kwam met name door areaaluitbreiding bij de aanvoerders. Het grote voordeel voor deze aanvoerders was dat 2007 een warm voorjaar kende waardoor de aanvoerperiode eerder op gang kwam. Overigens zorgt een toename van kasgeteelde producten ook voor een vervroeging. Hierdoor was het product ook goed beschikbaar bij de inkopen voor Moederdag. De gemiddelde prijs daalde slechts met 3 cent. Er werd 40 cent per steel afgerekend. De omzet steeg met 13,7% tot bijna 20 miljoen euro.
. Het weer was in het voorjaar weliswaar zacht maar ook somber. Hierdoor was de aanvoer van Anthurium met name aan het begin van het jaar lager. Bovendien is het de vraag of de gemiddelde betere prijzen die voor dit product betaald worden volledig toe te schrijven zijn aan het product zelf. Bij dit product neemt het gebruik van toegevoegde waarde steeds grotere vormen aan.

Kamerplanten
De omzet van kamerplanten steeg het eerste halfjaar met 8,8% tot 706 miljoen euro. De aanvoer bleef nagenoeg gelijk (-0,3%). De omzettoename kwam dan ook geheel door een verbetering van de gemiddelde prijs. Deze steeg van E1,39 naar E1,52. Bij nadere analyse blijkt dat bij de aanvoer en gemiddelde prijs gegevens beïnvloed zijn door de sterk lagere aanvoer van Hedera producten. Maar liefst 13 miljoen minder Hederaplanten werden dit eerste halfjaar via de veilingen verhandeld. Vorig jaar nog werden deze producten voor een zeer lage prijs verhandeld. Statistieken die Hedera buiten beschouwing laten, geven een realistischer beeld van de ontwikkeling van aanvoer en gemiddelde prijzen. Zonder Hedera zou de aanvoer gestegen zijn met 2,8% en de gemiddelde prijs zou dan zijn gestegen van E1,46 naar E1,56.
. De omzet van het product Phalaenopsis bedroeg de eerste 6 maanden zo'n 15% van de totaalomzet. Dit aandeel is wederom groter dan in de eerste 6 maanden van 2006. De omzet steeg met 23,8%. De aanvoer nam toe met 25,5% wat inhield dat de gemiddelde prijs iets heeft moeten inleveren. Deze daalde met slecht 7 cent tot E5,04.
. Een andere bloeiende plant behaalde ook goede resultaten. Kalanchoe werd wel bijna 6% minder aangevoerd maar de gemiddelde prijs steeg van dit artikel met 12 cent. Hierdoor steeg de omzet met zo'n 12%. Een verschuiving van enkelbloemige naar dubbelbloemige soorten is duidelijk waarneembaar. Voor beide productgroepen pakte dit goed uit.
. Ondanks dat Pasen dit jaar wat vroeger viel dan een jaar eerder kon de omzet van Narcissus met 16% stijgen. Zowel een kleine aanvoertoename van 2,5% als ook een prijsstijging van 8 cent lag aan deze omzetstijging ten grondslag. Met name de goede verkopen in de maand maart voor de viering van Pasen droegen bij aan deze stijging. In die maand werd zo'n 45% van de totale aanvoer van Narcissus voor goede prijzen verhandeld.

Tuinplanten
De omzet van tuinplanten is de eerste 6 maanden van dit jaar uitgekomen op 232 miljoen euro. Dit is een omzetverbetering van bijna 10%. De aanvoer daalde met 2% tot 321 miljoen stuks. Door het zachte voorjaar was de vraag naar Viola vroeg op gang gekomen en zette een goed voorjaar in gang voor de tuinplanten. De vraag bleef na het viola seizoen dan ook goed. Dit resulteerde in een prijsverbetering van 8 cent tot 74 cent gemiddeld.
. De cijfers van Viola waren dan ook opvallend in de top 5 bij de tuinplanten. Vanwege de mindere resultaten in 2006 was er minder aanvoer in 2007. Deze daalde 8,3% tot 47 miljoen. Mede door deze krapte en het prima voorjaar steeg de gemiddelde prijs met 13 cent tot 36 cent. Hierdoor steeg de omzet met bijna 47%.


- einde persinformatie -