Royal Friesland Foods
Dinsdag 17 juli 2007
Duurzaamheidsverslag 2006
Friesland Foods
Royal Friesland Foods heeft haar duurzaamheidsverslag over 2006
gepubliceerd. Johan Priem, lid van de concerndirectie en
verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid: "Duurzaam
ondernemen is een integraal onderdeel van Friesland Foods. Wij zien
het als vanzelfsprekend om duurzame waarde te creëren voor
consumenten, afnemers, aandeelhouders, medewerkers,
zakenpartners en de gemeenschappen waarin wij wereldwijd actief
zijn. Dit verslag laat zien wat de successen zijn van een duurzame
bedrijfsvoering, maar ook waar verbeteringen mogelijk zijn."
In het duurzaamheidsverslag geeft Friesland Foods aan op welke wijze
natuurlijke grondstoffen op een verantwoorde wijze verwerkt worden tot
gezonde producten. De productieketen staat daarbij centraal. Centrale
thema's zijn: Natuurlijke grondstoffen, Verantwoorde verwerking en Gezonde
producten.
Natuurlijke grondstoffen
Melk is dé belangrijkste natuurlijke grondstof van Friesland Foods. Jaarlijks
ontvangt Friesland Foods 6,9 miljard kilogram melk waar zuivelproducten van
gemaakt worden. Consumenten vertrouwen erop dat die producten veilig en
van hoge kwaliteit zijn en op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde
manier worden geproduceerd. Om ervoor te zorgen dat de melk voldoet aan
de eisen vanuit de wet en de markt, heeft Friesland Foods in Nederland op
1 januari 2006 het kwaliteitssysteem Qarant ingevoerd. Dit kwaliteitssysteem
borgt de productie en kwaliteit van boerderijmelk. In landen met eigen
productievestigingen, zoals Roemenië en Vietnam, stimuleert Friesland Foods
de lokale productie van boerderijmelk met specifieke
boerderijmelkprogramma's.
Een ander belangrijk bestanddeel van een deel van de producten van
Friesland Foods is fruit. In samenwerking met leveranciers zijn lange termijn
programma's opgesteld voor een continue verbetering van kwaliteit en
smaak.
Verantwoorde verwerking
Om van die grondstoffen gezonde producten te maken, heeft Friesland Foods
wereldwijd gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers. Zij bepalen
uiteindelijk het succes van de onderneming. Omgekeerd is het essentieel dat
Friesland Foods haar medewerkers ook genoeg biedt. Friesland Foods wil een
betrouwbare, vitale en toegewijde werkgever zijn die zorgt voor goede
arbeidsomstandigheden, veiligheid op de werkvloer, een goede werksfeer en
passende beloning. Daarbij hoort het opleiden van medewerkers. Dat opleiden
gebeurt ook in een breder perspectief. Friesland Foods en het
opleidingscentrum AOC Friesland in Leeuwarden werken namelijk samen om
jaarlijks leerlingen op te leiden tot Foodoperator. Sinds september 2006
volgen 29 jongeren dit Werken-en-leren-in-1-traject.
Milieubewust ondernemen is een belangrijk speerpunt voor Friesland Foods en
weegt steeds zwaarder. Zo heeft Friesland Foods zich onder meer tot doel
gesteld om eind 2008 bij 80 procent van de productielocaties ISO 14001 te
implementeren. Door het werken volgens dit milieuzorgsysteem, is er binnen
de locaties continu aandacht voor het milieu. Zodoende spaart Friesland
Foods het milieu én kosten. Ook worden op de productielocaties steeds meer
initiatieven genomen voor hergebruik van water of voor zuivering van
afvalwater voor lozing. Allemaal milieubesparende maatregelen. Daarbij is in
2006 het energieverbruik gedaald met 3 procent ten opzichte van 2005 en
bedroeg de waterbesparing over 2006 4 procent.
Gezonde producten
Voldoende beweging en een verantwoord en gevarieerd voedingspatroon zijn
van essentieel belang voor gewichtsbeheersing en preventie van overgewicht.
Friesland Foods werkt samen met andere stakeholders zoals gezondheidszorg,
onderwijs, overheid en gezondheidsdeskundigen in het bevorderen van
verbeterde voeding, gebalanceerde diëten en bewegen. Friesland Foods is één
van de initiatiefnemers van het `Ik Kies Bewust' logo. Dit logo helpt
consumenten een bewuste keuze te maken voor producten met een
gezondere samenstelling die gebaseerd zijn op internationale aanbevelingen.
Deze producten dragen bij aan een lagere consumptie van suiker, zout en
verzadigd vet en bevatten noodzakelijke voedingsstoffen zoals vezels.
In het buitenland ondersteunt Friesland Foods consumenten bij het stimuleren
van een gezond eetpatroon door het geven van voorlichting over voedsel en
een verantwoord dieet. Friesland Foods is actief in landen die volop in
ontwikkeling zijn. Grote delen van de bevolking hebben nauwelijks geld voor
voedingsproducten. In die landen is het belangrijk dat het product voedzaam
en betaalbaar is. Door het op de markt brengen van betaalbare, voedzame
zuivelproducten, hebben ook mensen met een kleine beurs toegang tot
gezonde zuivel.
Schoon drinkwater is in Nederland de normaalste zaak van de wereld. Maar in
sommige landen waar Friesland Foods actief is, is dit niet het geval. Schoon
drinkwater is in Nigeria en Ghana schaarstegoed. Friesland Foods kan nog
zulke prachtige producten maken die voldoen aan de strengste
---
kwaliteitseisen, maar als de consument die aanlengt met verontreinigd
drinkwater, is er alsnog een ongezond eindproduct. Hierbij is de consument
dus afhankelijk van schoon drinkwater. Daarom heeft Friesland Foods in
Nigeria en Ghana waterprogramma's waarbij waterputten worden geslagen,
zodat de lokale bevolking de beschikking heeft over schoon drinkwater.
Inmiddels zijn er ruim 19 waterputten geslagen, waardoor bijna 4 miljoen
mensen kunnen beschikken over schoon drinkwater.
In het buitenland lopen diverse scholingsprogramma's die Friesland Foods
ondersteunt. Zoals het Dom Dom Scholarship Program in Vietnam. Vanuit dit
fonds krijgen kansarme kinderen een studiebeurs toegewezen, zodat ze
onderwijs kunnen volgen. Ook worden er via het fonds scholen gebouwd.
Soortgelijke projecten lopen ook in Nigeria en Maleisië. Het mes snijdt aan
twee kanten: Friesland Foods draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van de
lokale samenleving én investeert in haar eigen toekomst. Want uiteindelijk wil
Friesland Foods graag goed opgeleide medewerkers in dienst nemen.
Win-win
Uit het duurzaamheidsverslag blijkt dat Friesland Foods op grote schaal
duurzaam onderneemt en dat deze aanpak op alle fronten win-win situaties
oplevert. Friesland Foods is gericht bezig met het ontwikkelen van producten
en is een onderneming waar de consument van op aan kan. Niet alleen
vandaag en morgen, maar ook volgend jaar en de jaren erna. Het motto van
Friesland Foods `Food you can Rely on for Life' geeft in simpele bewoordingen
weer wat Friesland Foods wil doen: het produceren en vermarkten van
voedingsmiddelen waar consumenten op kunnen vertrouwen, voor alle
levensfasen. Door op duurzame wijze natuurlijk grondstoffen op een
verantwoorde manier te verwerken tot gezonde producten, stelt Friesland
Foods dit veilig voor de toekomst.
Het duurzaamheidsverslag is te vinden op: www.frieslandfoods.com
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
Wereldwijd telt Friesland Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro. De onderneming heeft een
coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de
melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.
Royal Friesland Foods