Gemeente Utrecht


| |
|Week 29                                                               |
|                                                                      |
|Datum: 17 juli 2007                                                   |
|                                                                      |
|Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en          |
|wethouders                                                            |
|                                                                      |
|1. Haarrijn: wonen, werken & recreëren in een natuurlijke omgeving    |
|Het college heeft vandaag de plannen voor het gebied Haarrijn in      |
|Leidsche Rijn vastgesteld. De locatie Haarrijn bevindt zich in de     |
|noordwesthoek van Leidsche Rijn. Op een lange smalle strook die grenst|
|aan de Haarrijnseplas en het Groene Hart wil de gemeente een          |
|bedrijventerrein, een woonwijk en een strandzone ontwikkelen. Vanaf   |
|september liggen de plannen ter inzage. Voor omwonenden en            |
|belangstellenden organiseert de gemeente dan een informatieavond.     |
|Vanaf september kunnen geïnteresseerden hun mening geven over de      |
|plannen.                                                              |
|                                                                      |
|Meer informatie: Sylvia Borgman, 030- 286 1055                        |
|                                                                      |
|Bijgevoegd: Kaartje Haarrijn, Leidsche Rijn                           |
|                                                                      |
|                                                                      |
|2. Woningen in gebouw sociale dienst Oudenoord                        |
|Het college wil het gebouw van de voormalige sociale dienst op        |
|Oudenoord 275 samen met de eigenaar een nieuwe toekomst geven. De     |
|eigenaar wil dat in de toren van het gebouw woningen komen. De 'plint'|
|wordt opgehoogd tot drie woonlagen en hierin komen diverse            |
|voorzieningen zoals horeca. Dit staat in de startnotitie waarmee het  |
|college vandaag heeft ingestemd. Burgemeester en wethouders komen de  |
|eigenaar niet tegemoet in de wens om de toren te verhogen. Het college|
|vraagt bewoners en belanghebbenden nu hun mening te geven over de     |
|plannen. Binnenkort krijgen bewoners informatie op een                |
|buurtbijeenkomst.                                                     |
|                                                                      |
|Meer informatie: Sylvia Borgman, 030- 286 1055                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|3. Interimdirecteur StadsOntwikkeling                                 |
|Dhr. dr. G.P.F. (Guido) van den Boorn, rm  is gestart als directeur   |
|a.i. bij de dienst StadsOntwikkeling (SO). Deze dienst is op 1 juli   |
|jl. ontstaan uit een fusie van de Dienst Stadsontwikkeling (DSO) en   |
|het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht (OGU). De vacature is       |
|ontstaan door het onverwachte vertrek van directeur Jan Lagendijk, die|
|wethouder is geworden in Dordrecht. De directeur a.i. heeft de        |
|opdracht de implementatie van de fusie en de daarbij benoemde         |
|verbeteringsprocessen te begeleiden. Het contract van de directeur    |
|a.i. loopt vooralsnog tot het einde van dit jaar. Na de zomer start de|
|werving van een nieuwe directeur.                                     |
|                                                                      |
|Dhr. Van den Boorn (55) werkt sinds 1989 als                          |
|interim/veranderingsmanager en voerde allerlei opdrachten uit in onder|
|andere overheidsorganisaties, ziekenhuizen, openbaar vervoer, publieke|
|omroep, onderwijsinstellingen en verschillende typen bedrijven. Van   |
|den Boorn heeft ook ruime ervaring binnen gemeenten, onder andere als |
|directeur a.i. Stadsbeheer & Stadsontwikkeling (Zwolle) en als        |
|gemeentesecretaris a.i. (Haarlemmermeer en Tiel).                     |
|                                                                      |
|Meer informatie: Pluup Bataille, 030- 286 1140                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|4. Tien extra behandelplaatsen voor gewelddadige veelplegers bij De   |
|Waag                                                                  |
|Voor veelplegers van ernstige geweldsdelicten bestaan op het moment   |
|geen effectieve vormen van hulpverlening.  Het college heeft in haar  |
|programma opgenomen vanaf dit jaar structureel E 100.000 in te zetten |
|voor extra aanpak van agressie en geweld.  Daarom is nu besloten met  |
|dit geld een vorm van hulpverlening te ontwikkelen voor gewelddadige  |
|veelplegers in een pilot 'MeerSporenAanpak'. Bij behandelcentrum De   |
|Waag komen tien deeltijd behandelplekken beschikbaar voor de doelgroep|
|18 tot 24 jarige criminele en gewelddadige veelplegers.               |
|                                                                      |
|De Waag is het centrum voor ambulante forensische psychiatrie van     |
|de Van der Hoeven Stichting. De behandelingen richten zich op mensen  |
|die door hun grensoverschrijdende gedrag met politie of justitie in   |
|aanraking zijn gekomen.  De deelnemers aan de MeerSporenAanpak krijgen|
|gedurende 6 maanden een zeer intensieve deeltijdbehandeling. Deze     |
|aanpak is een combinatie van:                                         |
|Ontwikkelen van vaardigheden (agressieregulatie, sociale vaardigheden)|
|bij meervoudige plegers van ernstige geweldsdelicten.                 |
|Betrekken van het milieu waarin de geweldpleger zich bevindt bij de   |
|behandeling (outreachend). Dit is noodzakelijk om d                   |
|De strikte scheiding tussen de leefwereld van de jongvolwassene en    |
|zijn familie te doorbreken.                                           |
|Ondersteuning bij schuldsanering, toeleiding naar werk en             |
|relatievorming met niet criminele leeftijdgenoten als ook aan het     |
|bevorderen van de overgang naar de volgende ontwikkelingsfase naar    |
|volwassenheid.                                                        |
|                                                                      |
|Voor de behandeling van antisociale en gewelddadige jongeren tot 18   |
|jaar heeft De Waag al een succesvolle aanpak. Deze trajecten worden   |
|gefinancierd vanuit de AWBZ. De intensieve behandeling van veelplegers|
|van ernstige geweldsdelicten van 18 tot 24 jaar wordt niet regulier   |
|uit de AWBZ gefinancierd.  Met het gereserveerde extra geld voor de   |
|intensivering van de aanpak van geweld is behandeling nu wel mogelijk.|
|                                                                      |
|                                                                      |
|Meer informatie: Pluup Bataille, 030- 286 1140                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|5. Prijsvraag voor ontwerp "Rabobrug"                                 |
|De gemeente schrijft een prijsvraag uit onder verschillende           |
|architectenbureaus  voor een brug voor fietsers en voetgangers over   |
|het spooremplacement tussen de Croeselaan en de Mariaplaats. Dankzij  |
|een forse bijdrage van de Rabobank en subsidie van het Rijk is er     |
|voldoende geld beschikbaar om hier een brug aan te leggen. De nieuwe  |
|verbinding verbetert de bereikbaarheid tussen de binnenstad en de     |
|westkant van de stad. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van      |
|bewoners van de Dichterswijk in vervulling. De brug is een belangrijke|
|schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes. De totale lengte wordt   |
|circa 275 meter. Het ontwerp voor de brug wordt getoetst aan het      |
|Integraal Programma van Eisen (IPvE) , dat nu door het college is     |
|vastgesteld. Hierin staan eisen met betrekking tot de ligging, de op- |
|en afritten van de 6 meter hoge brug, de veiligheid, de constructie en|
|de gewenste uitstraling. Na de zomer wordt over het IPvE inspraak     |
|georganiseerd. Het is de bedoeling dat er eind 2007 een definitief    |
|ontwerp ligt. In 2008 volgt een artikel 19 lid 2 WRO procedure, om    |
|vrijstelling te krijgen van het bestemmingsplan. Het is de bedoeling  |
|dat de brug eind 2009 in gebruik genomen wordt. Wat betreft de naam   |
|van de nieuwe brug: dit is aan de inwoners van Utrecht. De Rabobank   |
|schrijft daarvoor namelijk een prijsvraag uit.                        |
|                                                                      |
|Meer informatie: Dianne Westerink, 030- 286 1015                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|6. Gebieden met alcoholverbod aangewezen in De Meern, Ondiep en       |
|Binnenstad                                                            |
|Om ter plekke overlast van alcoholgebruikers tegen te gaan wordt een  |
|alcoholverbod van kracht in een deel van De Meern en een deel van     |
|Ondiep. In de binnenstad liggen vier probleemlocaties ('hotspots') zo |
|dicht aan tegen het gebied waarvoor al een alcoholverbod geldt, dat   |
|besloten is hier één aaneengesloten gebied met een alcoholverbod van  |
|te maken.                                                             |
|                                                                      |
|Het alcoholverbod is een maatregel om preventief op te kunnen treden  |
|tegen groepen personen die onder invloed van alcohol overlast         |
|veroorzaken. In De Meern gaat het om het Mereveldplein en het         |
|Kleermakersveld en omgeving, waar jongeren onder invloed van alcohol  |
|ontsporend gedrag vertonen. In Ondiep gaat het om het stuk van de     |
|Hogelanden Westzijde tussen de Okkernootstraat en de E.               |
|Zoudenbalchstraat. De overlast wordt hier niet veroorzaakt door de    |
|bewoners van het hostel voor alcoholverslaafden, maar door anderen. De|
|overlast bestaat uit intimidatie, fysiek en verbaal geweld,           |
|vervuiling, wildplassen, geluidsoverlast en vernielingen. Ook bij één |
|hotspot in de zuidelijke oude binnenstad gaat het om jongeren die     |
|onder invloed van alcohol overlast veroorzaken. Bij de andere hotspots|
|in de binnenstad treedt het 'waterbedeffect' op: overlastveroorzakers |
|zoeken de randen van het gebied op waarvoor een alcoholverbod geldt.  |
|                                                                      |
|Meer informatie: Pluup Bataille, 030- 286 1140                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|7. Grauwaart wijk van statige singelwoningen en intieme hofjes        |
|Het college van de gemeente Utrecht heeft het Stedenbouwkundig Plan   |
|(SP) voor deelgebied Grauwaart in Leidsche Rijn vastgesteld. In het SP|
|zijn de principes voor de verkaveling en de inrichting van de openbare|
|ruimte vastgelegd. Door de opzet van de wijk ontstaat er een logische |
|overgang tussen de drukte van het toekomstig Leidsche Rijn Centrum aan|
|de westkant en de relatieve rust van de wijk Het Zand aan de          |
|noordoostkant. Grauwaart is genoemd naar de restanten van een         |
|middeleeuwse burcht op een kasteeleiland met een historische          |
|oprijlaan, die als groene wandelboulevard in de wijk herkenbaar       |
|blijft.                                                               |
|                                                                      |
|Starters krijgen extra mogelijkheden in de wijk. Van het totaal aantal|
|woningen in Grauwaart (574) worden namelijk 253 woningen in het       |
|goedkope en sociale segment gebouwd (44,1%). Daarnaast worden 221     |
|woningen in het middendure segment (47,2%) en 50 woningen in het dure |
|segment (8,7%) gebouwd. Grauwaart krijgt statige singelwoningen en    |
|intieme hofjes, rustige binnenstraten en een drukkere stedelijke      |
|singel. Doordat er per bouwblok met meerdere architecten wordt        |
|gewerkt, ontstaat een variatie in gevels.                             |
|                                                                      |
|Met dit woningbouwprogramma kunnen de ambities van de raad, om 40%    |
|sociaal en goedkoop te realiseren, worden gehaald. Tevens zijn er     |
|volop speelmogelijkheden door het aanbrengen van diverse speelplaatsen|
|en autovrije speelstraten in de openbare ruimte. Met de realisatie van|
|Grauwaart wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de continue     |
|woningbouwproductie in Leidsche Rijn. Vanaf begin 2008 zal de eerste  |
|fase van Grauwaart bouwrijp gemaakt worden. Naar verwachting kan op 1 |
|december 2008 de eerste paal voor de woningbouw de grond in.          |
|                                                                      |
|Bijgevoegd:  SP kaartje Grauwaart, Leidsche Rijn                      |
|                                                                      |
|Meer informatie: Sylvia Borgman, 030- 286 1055                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|8. Utrecht creëert nieuwe energie                                     |
|De gemeente Utrecht wil de uitstoot van CO2 met 75.000 ton in 2012    |
|hebben verminderd. Op die manier is de stad in 2030 CO2-neutraal.     |
|Utrecht is goed op weg. De CO2-uitstoot per inwoner ligt al beduidend |
|lager dan de uitstoot per gemiddelde Nederlander. In het plan van     |
|aanpak dat het college heeft vastgesteld staat stadsbrede en          |
|strategische samenwerking centraal. Samen met inwoners en allerlei    |
|(kennis-) partners in en rond de stad wil Utrecht nieuwe methoden en  |
|technieken bedenken om de uitstoot van CO2 verder om laag te brengen. |
|Tijdens de begrotingsbesprekingen in het najaar wordt het voorstel    |
|financieel bekrachtigd.                                               |
|                                                                      |
|De stad is goed op weg, als het gaat om CO2-reductie. Utrechters      |
|stoten minder dan 5 ton CO2 per persoon uit, terwijl een gemiddelde   |
|Nederlander zo'n 13 ton in de lucht brengt. Dat komt door de actieve  |
|inzet van de gemeente sinds 1990 om de CO2-uitstoot te verminderen. De|
|stad heeft door de jaren heen in diverse overlegorganen (bijvoorbeeld |
|Klimaatverbond) en projecten (Actie Energiewinst,                     |
|energiebesparingcampagne gemeentelijke gebouwen, uitbreiding          |
|stadsverwarming Leidsche Rijn) een naam opgebouwd met haar energie- en|
|klimaatbeleid. Zo wist Utrecht de uitstoot relatief laag te houden,   |
|ondanks de groei van de stad.                                         |
|                                                                      |
|Utrecht proeftuin voor nieuwe energie                                 |
|De strategie uit het plan van aanpak is gericht op een samenwerking   |
|met de aanwezige (kennis)partners in en rondom de stad, zoals de      |
|Universiteit Utrecht, de Hogeschool, maar ook commerciële instellingen|
|zoals Econcern, Rabobank, Fortis. Samen met deze organisaties wil de  |
|gemeente methoden en technieken onderzoeken en ontwikkelen, die       |
|iedereen (inwoners, organisaties, gemeente) voordeel biedt. De aanpak |
|moet de klimaatverandering tegengaan, en tegelijkertijd de economische|
|ontwikkeling van de stad stimuleren.                                  |
|                                                                      |
|Planning                                                              |
|Na de zomer start de gemeente rondetafelgesprekken met inwoners en    |
|partners uit de stad over onderwerpen als wonen, werken, mobiliteit,  |
|onderwijs&opleidingen, groen&water, toerisme&cultuur, en ideeën van   |
|bewoners. De collegeleden nemen actief deel hieraan. Opdracht aan elke|
|tafel is het maken van projectvoorstellen met oplossingen voor korte, |
|middellange en lange termijn. Bedoeling is eind 2007 alle             |
|projectvoorstellen te presenteren in de stad en deze vervolgens uit te|
|voeren.                                                               |
|                                                                      |
|Meer informatie: Pluup Bataille, 030- 286 1140                        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|9. Uitvoering Generaal Pardon in Utrecht                              |
|Het college reserveert tot eind 2008  E550.000 voor uitvoering van de |
|regeling generaal pardon en de noodopvang in Utrecht. In lijn met de  |
|raadsmotie 'Wachten op pardon' heeft het college een plan van aanpak  |
|opgesteld voor begeleiding en ondersteuning van de circa 700          |
|asielzoekers die voor de regeling in aanmerking komen. Na de          |
|statusverlening krijgen alle pardonkandidaten huisvesting, een aanbod |
|voor inburgering en maatschappelijke begeleiding, begeleiding naar    |
|werk en eventueel een uitkering vanuit de Wet werk en bijstand (Wwb). |
|De gemeente werkt hierbij nauw samen met onder andere stichting       |
|Noodopvang, Centraal Orgaan Asielzoekers, Vluchtelingenwerk en STIL.  |
|                                                                      |
|Het ministerie van Justitie verwacht dat de meeste asielzoekers die in|
|Nederland verblijven een verblijfsvergunning krijgen. Dat gebeurt in  |
|2007 en 2008 bij de uitvoering van de 'Regeling afwikkeling           |
|nalatenschap oude Vreemdelingenwet'. Deze regeling - ook wel de       |
|pardonregeling genoemd - wil de nalatenschap van de oude              |
|Vreemdelingenwet netjes afwikkelen. Het gaat om asielzoekers die voor |
|1 april 2001 asiel hebben aangevraagd en voor wie geen                |
|contra-indicaties gelden. Degenen die niet voldoen aan de criteria uit|
|de pardonregeling zullen moeten terugkeren naar hun land van herkomst.|
|Staatssecretaris Albayrak verwacht dat het pardon van toepassing is op|
|25.000 á 30.000 personen. In Utrecht zijn dit naar verwachting 650 á  |
|700 personen.                                                         |
|                                                                      |
|De gemeente Utrecht en de maatschappelijke organisaties in de stad    |
|werken nauw samen aan een goede uitvoering van de regeling. Er is een |
|werkgroep gevormd waarin de gemeente Utrecht, Vluchtelingenwerk,      |
|stichting Noodopvang, STIL (een solidariteitsorganisatie voor         |
|vluchtelingen en migranten zonder verblijfsvergunning) en kerken      |
|zitten. De meeste pardonkandidaten zijn in beeld gebracht door de     |
|maatschappelijke organisaties en via lijsten bekend bij de gemeente   |
|Utrecht. Hierdoor is duidelijk welke maatregelen noodzakelijk zijn    |
|voor het vervolgtraject. Er gaat veel aandacht uit naar het bereiken  |
|en informeren van de pardonkandidaten.                                |
|                                                                      |
|Op 12 juni 2007 is de pardonregeling door de Tweede Kamer aangenomen. |
|De regeling is op 13 juni in het Staatsblad gepubliceerd en sinds 15  |
|juni van kracht. De uitvoering van de regeling duurt tot eind 2009.   |
|                                                                      |
|