AutoRai

De Beer krijgt vleugels op Hondaâs supersporter

(7/17/2007)
Het TT Circuit Assen stond op donderdag 12 juli in het teken van een uniek treffen. Voormalig MOTO GP-coureur Jurgen van den Goorbergh nam het in een Honda Civic Type R op tegen meervoudig schaatswereldkampioen Rintje Ritsma op een Honda CBR600RR. Een filmploeg van het programma RTL GP maakte opnamen van deze titanenstrijd.

De camera loopt. Op skeelers arriveert âDe Beer uit Lemmerâ in de pitsstraat van het TT Circuit. Ook motorcoureur Jurgen van den Goorbergh is aanwezig. De Bredanaar is in het gezelschap van een Honda Civic Type R en een Honda CBR600RR. De Friese schaatsreus en autocoureur meldt de Brabantse motorcoureur dat hij een rondje circuit op de CBR600RR wel ziet zitten. Zo gezegd, zo gedaanâ¦

Geen watje
Ondanks dat Jurgen van den Goorbergh de grommende Civic Type R flink de sporen geeft, wordt hij verslagen door Rintje Ritsma op de jankende Honda CBR600RR. âDat is ook niet vreemdâ, reageert Van den Goorbergh nadat hij zijn helm heeft afgedaan. âDe Honda CBR600RR heeft een vermogen van 120 pk. De Honda Civic Type R heeft weliswaar tachtig paardenkrachten meer, maar hij weegt 1.238 kilo. De Honda CBR600RR weegt slechts 155 kilo, waardoor de acceleratie van de motorfiets veel sneller is dan die van de auto: na drie seconden bereikt de motorfiets een snelheid van 100 kilometer. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de Civic Type R een watje is. Tegen een motorfiets als de CBR600RR is ie dan niet opgewassen, maar pas op als deze supersportieve Honda Civic de handschoen opneemt tegen een andere auto. De Civic Type R heeft dik 200 pk en dat is veel. Ook indrukwekkend is zijn acceleratie in slechts 6,6 seconden print hij van 0 naar 100 kilometer per uurâ.

Geweldige machines
Hoewel de Civic Type R over het algemeen het onderspit delft tegen de CBR600RR, wint hij in de bochten toch wat terrein op de motorfiets. Jurgen van den Goorbergh: âMet een auto heb je in bochtencombinaties op een circuit meer grip dan op een motor. Zeker onder natte weersomstandigheden. Bovendien hoef je in een auto in bochten niet zozeer te letten op steentjes of zand waarover je met een motorfiets zou kunnen uitglijden.â

Ook Rintje Ritsma kijkt geamuseerd terug op zijn krachtmeting met de Honda Civic Type R. âDit is een ontzettend mooie auto om te zien, maar bovenal snel. Dat ie op het circuit niet kan opboksen tegen de CBR600RR, verbaast me echter niet. De Civic Type R is een geweldige auto om mee te rijden. En de Honda CBR600RR? Dit is een heel wendbare motor, mede door zijn lage gewicht. In eerste instantie dacht ik dat deze motor wat klein zou zijn voor een lang persoon als ik. Niets bleek minder waar. Ik zit er prima op.â

Exclusief en dynamisch
De Honda Civic Type R beleefde dit jaar op de Amsterdamse AutoRAI zijn publieksdebuut. Voortbordurend op de Civic met vijf portieren ademt de Type R (met drie deuren) een en al sportiviteit uit. Hiervoor zorgen onder meer de agressieve belijning, de gewelfde wielkasten, het lage sportonderstel en de standaard 18-inchwielen. Dat elke Civic Type R exclusief is, blijkt uit het gegraveerde plaatje met het unieke serienummer, dat voor de versnellingspook is gemonteerd.

De Honda CBR600RR is voor modeljaar 2007 compleet vernieuwd. Compact en licht zijn hierbij de kernwoorden. De messcherpe besturing is gekoppeld aan een dynamisch uiterlijk. Ondanks dat de Honda CBR600RR in de klasse der supersporters valt, voelt iedereen zich direct thuis op deze motor.

Het unieke treffen tussen Jurgen van den Goorbergh en Rintje Ritsma op het TT Circuit Assen is onder voorbehoud op zondag 5 augustus te zien tijdens het programma RTL GP op RTL7. De uitzending begint om 17.30 uur.