Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek naar kijkgedrag wordt uitgebreid

SKO KIEST NEDSTAT VOOR METEN ONLINE TV CONTENT

Amsterdam, 9 juli 2007 ­ Nedstat gaat voor Stichting KijkOnderzoek (SKO) de onafhankelijke meting verrichten van het opvragen van TV-programma's op internet. Het onderzoek zal worden gerapporteerd naast de bestaande SKO TV-kijkcijfers waardoor een vollediger beeld ontstaat van de populariteit van programma's en het gedrag van de Nederlandse kijker.

De consument heeft steeds meer mogelijkheden om programma's ook op internet te kunnen bekijken en in toenemende mate worden aanvullende programma's of samenvattingen aangeboden via alternatieve kanalen.

In opdracht van SKO gaat Nedstat voor alle bij SKO aangesloten zenders het kijkgedrag van TV programma's op internet in kaart brengen. De rapportage bestaat uit overzichten met opgevraagde titels en wordt later uitgebreid met rapportages over het gedrag van internetkijkers. Gegevens over kijkduur en klikgedrag leveren extra informatie voor de omroepen en zenders op die ze strategisch kunnen gebruiken voor hun online programmering.

"Met de komst van digitale televisie in verschillende varianten zal het uitgesteld kijken sterk gaan toenemen," zegt Bas de Vos, directeur SKO. "Diensten als Uitzending Gemist worden steeds belangrijker. Die willen we ook gaan meten, en dan niet alleen de reguliere uitzendingen maar ook alle extra's zoals audities van X-Factor die niet in de reguliere TV-uitzending te zien zijn."

Michael Kinsbergen, Nedstat CEO: "Consumenten kunnen steeds meer zelf kiezen wanneer en hoe ze programma's willen zien. Bedrijven gebruiken steeds vaker video in hun online marketing en de media gebruiken steeds vaker internet als distributiekanaal voor hun content. Met Stream Sense(TM) kunnen we het hele kijkgedrag van video's op het web, inclusief hoe mensen reageren op advertenties, nauwgezet in kaart brengen.”

Over Stichting KijkOnderzoek (SKO)

Met de oprichting van de Stichting KijkOnderzoek in 2000 ontstond één onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking in opdracht van alle belanghebbende partijen.

De participanten in SKO zijn:

- Nederlandse Publieke Omroep namens alle publieke zendgemachtigden
- de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) namens de verkoopmaatschappijen van Nederlandse televisiezenders
- adverteerders, verenigd in de bond van adverteerders (BVA)
- het Platform Media-Adviesbureaus (PMA).

SKO is verantwoordelijk voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek en de controle en rapportering van de kijkcijfers. SKO voert het kijkonderzoek niet zelf uit, maar laat dat doen door de bureaus Intomart GfK en TV Times.

De gegevens over het programma- en reclameaanbod (Intomart GfK) en de gegevens over het kijkgedrag (TV Times) vormen de 'ruwe data'. SKO geeft voor de gebruikers van de ruwe data richtlijnen uit voor de berekening van de diverse resultaten, zoals kijkdichtheid, marktaandeel en bereik. Er is precies omschreven hoe kijkcijfers berekend moeten worden om te voorkomen dat verschillende resultaten in de markt worden gebruikt. Dagelijks zijn de belangrijkste kijkcijfers te vinden op de website www.kijkonderzoek.nl.

Over Nedstat

Nedstat is Europees marktleider in website analytics.

De Nedstat producten en services stellen bedrijven en organisaties in staat het rendement van hun online communicatie en business te verbeteren. Doel is website analytics simpel, duidelijk en toegankelijk te maken. Service, state of the art technology, persoonlijke support en kwaliteit staan daarbij centraal.

Nedstat telt 140 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Tot de klantenkring behoren gerenommeerde en wereldwijd opererende ondernemingen zoals ASICS Europe, Danone, Electrabel, Ernst & Young, KarstadtQuelle, Panasonic, Renault en Wolters Kluwer, alsmede diverse overheidsinstanties en non-profitorganisaties.

Nedstat heeft verschillende onderscheidingen gekregen, waaronder 6 opeenvolgende notaties in de Deloitte Technology Fast 500 EMEA. Accreditaties van onafhankelijke, toonaangevende instituten in Europa, zoals ABC electronic en OJD, garanderen dat metrics van klanten in overeenstemming zijn met de gestelde standaarden.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot: Nedstat B.V., Michael Kinsbergen, telefoon +31 (0) 20 519 54 01, e-mail press@nedstat.com.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot SKO, Bas de Vos, telefoon +31 (0) 6 55 788 452, e-mail Bas.de.Vos@kijkonderzoek.nl.

Voor meer informatie over Nedstat, ga naar www.nedstat.com.