Ingezonden persbericht


STERK OPTREDEN CARLO VAN DAM NIET BELOOND OP HUNGARORING

HUNGARORING, 16 JULI 2007 - In de derde ronde van de Eurocup Mégane Trophy kwam Carlo van Dam afgelopen weekend in actie op het circuit van Hungaroring. De S-T-A-R-T-rijder kwam in de kwalificaties en races uitstekend uit de startblokken, maar viel gaandeweg de races door mechanische problemen steeds verder terug in het klassement. Een tiende plaats in de eerste manche was het beste resultaat en leverde hem vier punten op. Een grote teleurstelling voor de Vlaardinger die op het Hongaarse Formule 1 circuit lange tijd zicht had op een dubbele podiumfinish. Van Dam bezet na zes verreden races de negentiende positie met twee kampioenschappunten. In de Junior Cup ligt de rookie op de negende stek met twaalf punten.

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES:
Op vrijdagmorgen verkende Van Dam voor het eerst het circuit dat gelegen is nabij de hoofdstad Boedapest. Hij probeerde de rempunten van de 4,381 meter lange baan te bepalen, maar de Mégane kende verschillende technische problemen. Een scheef stuur en een defecte stuurbekrachtiging resulteerde in een elfde plaats. Nadat de problemen waren verholpen, reed Van Dam probleemloos de tweede sessie van een uur. Na Ludovic Badey en Mike Verschuur eindigde hij op een keurige derde plaats. Met veel vertrouwen ging de rijder van Racing for Belgium de kwalificaties van zaterdagmorgen in. Met een verbeterde wagenbalans zette Van Dam in zijn vijfde ronde de snelste tijd. Hij probeerde daarna nog onder zijn tijd van 1:51.801 te komen, maar problemen met de versnellingsbak verhinderde dat. Hij belandde desalniettemin op de tweede plaats achter zijn teamgenoot Michaël Rossi die beslag wist te leggen op de poleposition. Zijn één-na-snelste ronde was goed voor een vijfde plaats op de grid.

RACE 01 + 02:
Om eventuele technische problemen uit te sluiten verving het team voor aanvang van de openingsrace de sensor van de bolide. Wanneer de lichten werden gedoofd kwam Van Dam uitstekend uit de startblokken en wist direct Rossi te passeren. De Nederlander ging als leider de eerste rechterbocht in. Bij het uitkomen van de bocht verloor de wagen van Van Dam echter veel power, waardoor hij Rossi weer voorbij moest laten gaan. Daarna zat Badey op het vinkentouw bij Van Dam. Het drietal wist in de eerste helft van de 22 ronden tellende race uit te lopen op de rest. In de dertiende en veertiende ronde maakten Rossi en Van Dam hun pitstops. In de slotfase begon de race in de zinderende hitte zijn tol te eisen. Nadat Enjalbert, Franchi en Ten Brinke waren uitgevallen, kreeg ook Van Dam steeds meer te maken met mechanische problemen. Door een haperende versnellingsbak verloor hij snel terrein en moest het groepje met Petiz, Verschuur en Badey laten gaan. Hij kwam uiteindelijk als tiende over de meet.

Ook in de tweede race was Van Dam goed weg. Via de buitenkant van de eerste bocht bleef hij uit het verkeer en kon goed aansluiten bij de kopgroep. Wanneer Andreas Mayerl en Jean-Philippe Madonna elkaar raakten kwam de safetycar op de baan. Van Dam maakte dankbaar gebruik van deze situatie en werd direct naar binnen gehaald voor een snelle pitstop. Na de herstart aan het einde van de vijfde ronde probeerde Van Dam de stijgende lijn door te trekken, maar kwam er al snel achter dat zijn achterwielen blokkeerden. In het verdere verloop van de race werden de problemen steeds erger. Na veertien ronden moest hij definitief de strijd staken.

CARLO VAN DAM: "Ik ben teleurgesteld in het resultaat. We begonnen hier op Hungaroring met technische problemen, maar dat wist het team voor aanvang van de tweede vrije training goed op te lossen, waardoor ik probleemloos een derde tijd kon neerzetten. In de kwalificaties pakte ik na een paar ronden een tweede plaats totdat de versnellingsbak haperde. Dit kostte mij uiteindelijk tweemaal de pole. In de races kon ik in het begin prima meekomen, maar werd de versnellingsbak veel te heet. We weten niet precies wat het probleem is, maar ik had dit weekend natuurlijk anders voorgesteld. Ik hoop dat we op Donington Park het tij kunnen keren, want de snelheid was absoluut aanwezig."

Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, zaterdag 14 juli 2007, Hungaroring:
01. Michaël Rossi, Racing for Belgium, 42:23.611
02. Fabrice Walfisch, Team Lompech Sport, + 03.951
03. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 09.703
10. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, + 33.433

Uitslag race 2, Eurocup Mégane Trophy, zondag 15 juli 2007, Hungaroring:
01. Greg Franchi, Equipe Verschuur 2, 43:13.201
02. Ralph Meichtry, Race Performance, + 11.377
03. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 11.962
DNF. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, + 14 RONDEN

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).