Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 16 juli 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk IVW/LOB/07.550596 2060712490 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van het lid Nicolaï (VVD) over de rechten van luchtvaartpassagiers.


1.
Deelt u de constatering van Europees Commissaris Barrot dat de handhaving door de Inspectie Verkeer en Waterstaat ernstig tekort schiet?1 Zo neen, waarom niet?


1.
Naar mijn mening wordt Europees Commissaris Barrot verkeerd geciteerd. In de mededeling van de Commissie aan de Raad (COM(2007)0168def.) wordt geconcludeerd dat zich om twee redenen problemen voordoen met de verordening: De verordening is op bepaalde punten onnauwkeurig en in sommige lidstaten wordt niet doeltreffend gehandhaafd. De Commissie zal met alle partijen samenwerken om de duidelijkheid, toepassing en handhaving van de verordening te verbeteren. Vanzelfsprekend zal ook ik daar een positieve bijdrage aan leveren. Overigens hebben mijn medewerkers op dit moment regelmatig overleg op Europees niveau en afstemming met de andere nationale autoriteiten over de wijze van uitvoering van de Verordening.


1 De Telegraaf, 5 april 2007
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

IVW/LOB/07.550596


2
Op welke wijze bent u bereid om luchtvaartmaatschappijen te bewegen zich aan de wet te houden? Denkt u in dat licht bijvoorbeeld aan (personele) uitbreiding van de Inspectie? Zo neen, waarom niet?


2.
Bij een schending van de wet zal ik bestuursrechtelijk optreden. De Inspectie heeft hiervoor de beschikking over een scala aan interventiemogelijkheden, variërend van informeren tot publiceren en van observeren tot sanctioneren. Deze worden waar nodig en mogelijk ingezet. Zie ook het antwoord op vraag 4.

Vooralsnog denk ik niet aan uitbreiding van de Inspectie, omdat daar geen aanleiding voor is. Er zijn geen achterstanden.


3
Wat denkt u van de voorstellen om te komen tot een laagdrempelige geschillenbeslechting, waar gedupeerde klanten hun recht kunnen halen? Bent u bereid hier in Europees verband voor te pleiten? Zo neen, waarom niet?

3.
Ik ondersteun ieder voorstel van marktpartijen om tot een vorm van private geschillenbeslechting te komen. Dergelijke initiatieven zijn laagdrempelig voor de consument en efficiënt. Vanzelfsprekend is het Europese level playing field daarbij wel een belangrijk aandachtspunt. In dat licht is het van belang dat zoveel mogelijk maatschappijen, ook niet-Nederlandse, meewerken aan de totstandkoming van een geschillencommissie. Ik wil dan ook in Europees verband graag daarvoor pleiten, waar mogelijk in samenwerking met mijn collega van Economische Zaken zodat de Nederlandse inzet zowel in het kader van Consumentenzaken als van Transport doorklinkt.


4
Welke andere concrete maatregelen heeft u voor ogen om de situatie voor Nederlandse passagiers binnen de door de Europese Commissie gestelde termijn te verbeteren?
---

IVW/LOB/07.550596

4.
Naast mijn steun aan de Commissie ter verbetering van de Verordening zal ik de Nederlandse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen nog strikter op de Verordening wijzen. Mijn nadruk ligt daarbij op goede informatievoorziening aan de passagier op de luchthaven en de goede afhandeling van klachten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---