abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
16 juli 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW/LOB/07.550594 2060711940
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van het lid Madlener (PVV) over de
vergoedingen voor gedupeerde luchtreizigers.
1
Heeft u kennis genomen van het artikel "Luchtreiziger met lege handen"?1
1.
Ja.
2
Is er inderdaad sprake van een lakse houding bij het wijzen van gedupeerde luchtreizigers
op hun rechten?
2.
Dit signaal heeft mij ook bereikt en niet alleen via het artikel "luchtreiziger met lege
handen". Daar waar ik dit constateer wordt de luchtvaartmaatschappij hierop
aangesproken.
3
Bent u bereid tot het nemen van maatregelen om adequaat op te treden bij het
behandelen van claims na vertraging of annulering van vluchten?
1 De Telegraaf, 5 april 2007
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW/LOB/07.550594
3.
Uiteraard neem ik maatregelen indien nodig. Ik zal de Nederlandse en buitenlandse
luchtvaartmaatschappijen nog strikter op de Verordening wijzen. Mijn nadruk ligt daarbij
op goede informatievoorziening aan de passagier op de luchthaven en de goede
afhandeling van klachten. Zodra ik waarneem dat maatschappijen (structureel) de
Verordening niet naleven treed ik bestuursrechtelijk op.
4
Overweegt u het instellen van een geschillencommissie, zoals de consumentenbond dat
voorstelt?
4.
Ik ondersteun ieder voorstel van marktpartijen om tot een vorm van private
geschillenbeslechting te komen. Dergelijke initiatieven zijn laagdrempelig voor de
consument en efficiënt. Vanzelfsprekend is het Europese level playing field daarbij wel een
belangrijk aandachtspunt. In dat licht is het van belang dat zoveel mogelijk
maatschappijen, ook niet-Nederlandse, meewerken aan de totstandkoming van een
geschillencommissie. Ik wil dan ook in Europees verband graag daarvoor pleiten, waar
mogelijk in samenwerking met mijn collega van Economische Zaken zodat de Nederlandse
inzet zowel in het kader van Consumentenzaken als van Transport doorklinkt.
5
Is het waar dat, zoals Eurocommissaris Barrot stelt, er bij de Inspectie Verkeer en
Waterstaat slechts 2 mensen beschikbaar zijn voor de behandeling van klachten over
annuleringen en vertragingen?
Hoe groot is de opgelopen vertraging?
Wat is op dit moment het percentage claims wat wordt toegekend of afgewezen? Welke
maatregelen gaat u nemen om een snelle behandeling van deze claims van reizigers te
garanderen?
5.
Inderdaad heeft de Inspectie twee mensen ingezet op het dossier denied boarding
compensation. Hiermee is er voldoende menskracht beschikbaar voor de behandeling van
klachten. Er zijn geen achterstanden in de afhandeling van klachten.
De Inspectie heeft alleen zicht op het aantal meldingen dat bij haar binnenkomt en
geen zicht op het totaal aantal claims dat bij de luchtvaartmaatschappijen binnenkomt.
Derhalve kan ik geen percentage van toegekende of afgewezen claims noemen.
---
IVW/LOB/07.550594
Ik constateer wel een vertraging in de beantwoording door de luchtvaartmaatschappijen
op vragen van de Inspectie. Passagiers blijven hierdoor regelmatig lange tijd verstoken van
goede informatie. Als de luchtvaartmaatschappijen hierin niet verbeteren ga ik
bestuursrechtelijk optreden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat