AutoRai

Nieuwe Porsche 911 GT2: hoge prestaties bij een laag verbruik

(7/16/2007)
Porsche presenteert op de IAA in Frankfurt de sterkste 911 voor de openbare weg tot nu toe: de GT2. Het markante ontwerp - met de grote luchtinlaten aan de achterzijde en de karakteristieke achterspoiler - laat ook bij stilstand niets te raden over als het om de prestaties gaat.

De GT2 is alleen met achterwielaandrijving en een handbediende transmissie met zes versnellingen leverbaar. In slechts 3,7 seconden sprint de 911 GT2 van 0 naar 100 km/h; de topsnelheid bedraagt 329 km/h. Toch is het gemiddelde brandstofverbruik slechts 12,5 liter per 100 kilometer volgens de nieuwe Europese testcyclus - een waarde die enkele jaren geleden in deze klasse nog als onhaalbaar gold.

De motor van de nieuwe 911 GT2 is gebaseerd op de zescilinder boxermotor uit de 911 Turbo, die ademt via twee turbo's met variabele geometrie (VTG). De 3,6-liter boxermotor levert zijn maximumvermogen van 530 pk bij 6.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 680 Nm is tussen 2.200 en 4.500 toeren per minuut beschikbaar. De 911 GT2 weegt 1.440 kilo, waardoor de vermogen-gewichtverhouding op 2,72 pk per kilo uitkomt.

Ten opzichte van de Porsche 911 Turbo levert de 911 GT2 50 pk extra vermogen. De motor in de GT2 is namelijk voorzien van turbo's met grotere schoepenwielen, gemonteerd in een behuizing met een verbeterde luchtstroom, waardoor de turbodruk nog hoger is. Voor het eerst past Porsche een variabel inlaatspruitstuk toe in combinatie met een turbomotor - een primeur voor turbomotoren.

Hoge efficiëntie
Het variabele inlaatspruitstuk maakt gebruik van de wervelbeweging van de inlaatlucht tijdens de drukopbouwfase, waardoor de temperatuur van het brandstofmengsel lager is dan in de 911 Turbo. Dat zorgt voor een aanzienlijk hogere efficiëntie: het brandstofverbruik daalt tot 15 procent bij maximale belasting, ondanks de vermogenstoename.

De 911 GT2 zet ook nieuwe maatstaven op het gebied van het terugdringen van emissies. Het is de eerste Porsche voor straatgebruik die standaard is voorzien van een einddemper en uitlaatpijpen van titanium. Dit dure materiaal maakt de onderdelen 50 procent lichter dan vergelijkbare onderdelen van roestvrij staal, waardoor het gewicht ervan slechts 9 kilo is.

PCCB
Standaard op de nieuwe 911 GT2 is het PCCB-remsysteem met remschijven die zijn vervaardigd van een composietmateriaal van keramiek en koolstofvezel. Daardoor is de maximale remkracht ook bij herhaaldelijke remacties verzekerd. Een ander voordeel van PCCB-remmen is dat - ten opzichte van remschijven uit gietijzer - het onafgeveerde gewicht 20 kilo lager is.

Eveneens standaard op de GT2 is het elektronisch gestuurde Porsche Active Suspension Management, kortweg PASM. De GT2 staat op lichtmetalen 19-inchwielen met sportbanden in de maten 235/35 ZR 19 voor en 325/30 ZR 19 achter.

De nieuwe Porsche 911 GT2 staat in november 2007 bij de zeven officiële Porsche-dealerbedrijven in de showroom. Voor de Nederlands markt is nog geen prijs bekend.