Gemeente Soest

Brandweer wil loze meldingen terugdringen

Datum: 16/07/2007

De brandweer van de gemeente Soest is gestart met een project om loze meldingen terug te dringen. Het gaat hierbij om meldingen van automatische brandmeldinstallaties. Doordat deze installaties verouderd zijn en niet meer voldoen aan de huidige normen geven zij vaak loze meldingen. In 2006 waren 94% van de meldingen van deze installaties loos. De brandweer wil met actieve voorlichting, controle en handhaving het aantal loze meldingen met 50% terugbrengen,

Loze meldingen
De brandweer is in 2006 ongeveer 235 keer uitgerukt nadat een automatisch brandmeldinstallatie is afgegaan. Hiervan was het 220 keer loos alarm (94%). De brandweer wil dit aantal loze meldingen terugdringen omdat:

- Zij op dat moment niet beschikbaar is voor een 'echte' melding
- Een loze melding onnodig verkeersrisico's veroorzaakt en geluidsoverlast geeft

- Loze meldingen demotiverend werken op het personeel van de brandweer
- Onnodig kosten worden gemaakt (minimaal 480 per uitruk)
- Bij niet ingrijpen het aantal loze meldingen zal toenemen (veroudering installaties)

Aanpak
De brandweer heeft alle houders aangeschreven over de controleactie en brengt een bezoek aan het betreffende pand. Hierbij controleren zij de installatie en geven tips en informatie over het gebruik en onderhoud van de installaties. Zo is het voor een organisatie belangrijk te weten wat te doen als een alarm afgaat. Ook is een juiste plaatsing van het systeem van belang om loze meldingen terug te dringen.

Als blijkt dat de brandmeldinstallatie niet voldoet, dan krijgt de eigenaar de kans om deze binnen korte termijn te vernieuwen. Hierbij adviseert de brandweer ook over het juiste type installatie en eventuele bouwkundige aanpassingen van het betreffende pand.

De beleidsregels voor de automatische brandmeldinstallaties zijn hier te downloaden

De brandweer wil met het project een vermindering van 50% realiseren op het aantal loze meldingen.

Lees de gehele of een geselecteerde tekst voor.