Brandweer wil loze meldingen terugdringen
Datum: 16/07/2007
De brandweer van de gemeente Soest is gestart met een project om loze
meldingen terug te dringen. Het gaat hierbij om meldingen van
automatische brandmeldinstallaties. Doordat deze installaties
verouderd zijn en niet meer voldoen aan de huidige normen geven zij
vaak loze meldingen. In 2006 waren 94% van de meldingen van deze
installaties loos. De brandweer wil met actieve voorlichting, controle
en handhaving het aantal loze meldingen met 50% terugbrengen,
Loze meldingen
De brandweer is in 2006 ongeveer 235 keer uitgerukt nadat een
automatisch brandmeldinstallatie is afgegaan. Hiervan was het 220 keer
loos alarm (94%). De brandweer wil dit aantal loze meldingen
terugdringen omdat:
- Zij op dat moment niet beschikbaar is voor een 'echte' melding
- Een loze melding onnodig verkeersrisico's veroorzaakt en
geluidsoverlast geeft
- Loze meldingen demotiverend werken op het personeel van de brandweer
- Onnodig kosten worden gemaakt (minimaal 480 per uitruk)
- Bij niet ingrijpen het aantal loze meldingen zal toenemen
(veroudering installaties)
Aanpak
De brandweer heeft alle houders aangeschreven over de controleactie en
brengt een bezoek aan het betreffende pand. Hierbij controleren zij de
installatie en geven tips en informatie over het gebruik en onderhoud
van de installaties. Zo is het voor een organisatie belangrijk te
weten wat te doen als een alarm afgaat. Ook is een juiste plaatsing
van het systeem van belang om loze meldingen terug te dringen.
Als blijkt dat de brandmeldinstallatie niet voldoet, dan krijgt de
eigenaar de kans om deze binnen korte termijn te vernieuwen. Hierbij
adviseert de brandweer ook over het juiste type installatie en
eventuele bouwkundige aanpassingen van het betreffende pand.
De beleidsregels voor de automatische brandmeldinstallaties zijn
hier te downloaden
De brandweer wil met het project een vermindering van 50% realiseren
op het aantal loze meldingen.
Lees de gehele of een geselecteerde tekst voor.
Gemeente Soest