Gemeente Enschede

Afspraken Gemeente Enschede en CIZ over samenwerking

De gemeente Enschede heeft met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) afspraken gemaakt om samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) te werken aan een zogenoemde standaard voor berichtenverkeer en een instrument om de vraag van de klant te verhelderen. Najaar 2007 wordt begonnen met de vernieuwde werkwijze.

De gemeente Enschede liet in mei van dit jaar de Raad van het Bestuur van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) per brief haar onvrede over het functioneren van het CIZ liet weten. De wachttijden en doorlooptijden voor het afgeven van een indicatie waren het grootste probleem. De gemeente heeft aangegeven de indicatiestelling zelf te gaan doen als het CIZ er niet in zou slagen de doorlooptijden te verkorten. Als reactie hierop heeft het CIZ een inhaalslag gemaakt. Die inmiddels succesvol is afgerond. Tegelijkertijd is de deskundigheid van de gemeentelijke intakers verbeterd. Eenvoudige indicaties voor huishoudelijke werk doet de gemeente nu zelf. Momenteel zijn de wachttijden tot normale proporties teruggebracht.

Standaard voor berichtenverkeer
Met behulp van het eerste instrument, de standaard voor het berichtenverkeer, kunnen alle partijen elkaars berichten gebruiken in hun eigen systemen. Als de gemeente een intake doet en bijvoorbeeld tot de conclusie komt dat huishoudelijke hulp is geboden, dan kan het CIZ maar ook het zorgkantoor en de zorgaanbieder dat bericht verwerken in het eigen systeem. Nu kan dat nog niet waardoor alle informatie handmatig moet worden ingebracht. Daar gaat voor alle partijen veel tijd mee verloren.

Vraag verhelderen
Het instrument om de vraag van de klant te verhelderen is een manier om zodanig vragen te stellen dat je duidelijk krijgt welke problemen en vragen mensen hebben in hun woon- en leefomgeving. Nu wordt de vraag vaak gesteld in termen van een mogelijke verstrekking, bijvoorbeeld `ik heb een hulp in het huishouden nodig.' Dat kan inderdaad het geval zijn maar het nieuwe vrageninstrument is beter want levert meer informatie op. Zo kan de intaker bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat een woningaanpassing uiteindelijk de kwaliteit van leven sterk kan bevorderen. De medewerkers van het zorgloket zien op hun scherm vragen die hen kunnen helpen bij de gespreksvoering. Een betere informatieverzameling komt de dienstverlening ten goede.

Samenwerking gemeente en CIZ
Omdat het CIZ de enige partij is die een indicatie voor de AWBZ kan stellen en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning / Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en ziektekostenverzekering nauw met elkaar samenhangen zijn gemeente en CIZ feitelijk natuurlijke bondgenoten. De gemeente geeft er de voorkeur aan de diverse facetten van een zorgvraag in een keer te bekijken. Deze gemeentelijke ambitie sluit goed aan bij de werkwijze van het CIZ dat indiceert voor belangrijke voorzieningen die het zelfstandig leven van mensen ondersteunen. Door gezamenlijk verbeteringen na te streven wordt de klant beter bediend en kan het vertrouwen tussen gemeente en CIZ weer groeien. Op termijn zal in het kader van de samenwerking vanuit het gemeentelijk zorgloket eenvoudige AWBZ indicaties worden gedaan.

16 juli 2007