Afspraken Gemeente Enschede en CIZ over samenwerking
De gemeente Enschede heeft met het Centrum Indicatiestelling Zorg
(CIZ) afspraken gemaakt om samen met de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG) en het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport
(VWS) te werken aan een zogenoemde standaard voor berichtenverkeer en
een instrument om de vraag van de klant te verhelderen. Najaar 2007
wordt begonnen met de vernieuwde werkwijze.
De gemeente Enschede liet in mei van dit jaar de Raad van het Bestuur
van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) per brief haar onvrede
over het functioneren van het CIZ liet weten. De wachttijden en
doorlooptijden voor het afgeven van een indicatie waren het grootste
probleem. De gemeente heeft aangegeven de indicatiestelling zelf te
gaan doen als het CIZ er niet in zou slagen de doorlooptijden te
verkorten. Als reactie hierop heeft het CIZ een inhaalslag gemaakt.
Die inmiddels succesvol is afgerond. Tegelijkertijd is de
deskundigheid van de gemeentelijke intakers verbeterd. Eenvoudige
indicaties voor huishoudelijke werk doet de gemeente nu zelf.
Momenteel zijn de wachttijden tot normale proporties teruggebracht.
Standaard voor berichtenverkeer
Met behulp van het eerste instrument, de standaard voor het
berichtenverkeer, kunnen alle partijen elkaars berichten gebruiken in
hun eigen systemen. Als de gemeente een intake doet en bijvoorbeeld
tot de conclusie komt dat huishoudelijke hulp is geboden, dan kan het
CIZ maar ook het zorgkantoor en de zorgaanbieder dat bericht verwerken
in het eigen systeem. Nu kan dat nog niet waardoor alle informatie
handmatig moet worden ingebracht. Daar gaat voor alle partijen veel
tijd mee verloren.
Vraag verhelderen
Het instrument om de vraag van de klant te verhelderen is een manier
om zodanig vragen te stellen dat je duidelijk krijgt welke problemen
en vragen mensen hebben in hun woon- en leefomgeving. Nu wordt de
vraag vaak gesteld in termen van een mogelijke verstrekking,
bijvoorbeeld `ik heb een hulp in het huishouden nodig.' Dat kan
inderdaad het geval zijn maar het nieuwe vrageninstrument is beter
want levert meer informatie op. Zo kan de intaker bijvoorbeeld tot de
conclusie komen dat een woningaanpassing uiteindelijk de kwaliteit van
leven sterk kan bevorderen. De medewerkers van het zorgloket zien op
hun scherm vragen die hen kunnen helpen bij de gespreksvoering. Een
betere informatieverzameling komt de dienstverlening ten goede.
Samenwerking gemeente en CIZ
Omdat het CIZ de enige partij is die een indicatie voor de AWBZ kan
stellen en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning / Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten en ziektekostenverzekering nauw met elkaar
samenhangen zijn gemeente en CIZ feitelijk natuurlijke bondgenoten. De
gemeente geeft er de voorkeur aan de diverse facetten van een
zorgvraag in een keer te bekijken. Deze gemeentelijke ambitie sluit
goed aan bij de werkwijze van het CIZ dat indiceert voor belangrijke
voorzieningen die het zelfstandig leven van mensen ondersteunen. Door
gezamenlijk verbeteringen na te streven wordt de klant beter bediend
en kan het vertrouwen tussen gemeente en CIZ weer groeien. Op termijn
zal in het kader van de samenwerking vanuit het gemeentelijk zorgloket
eenvoudige AWBZ indicaties worden gedaan.
16 juli 2007
Gemeente Enschede