Samenverwerkingsverband schrikt van prognose aantal treinen
Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg is geschrokken
van het aantal treinen dat in de toekomst gebruik kan gaan maken van
de IJzeren Rijn. In een onlangs door bureau Transport & Mobility uit
Leuven en TNO Delft opgestelde vervoersprognose wordt melding gemaakt
van maximaal 78 treinen per dag op basis van de berekeningen van het
aantal goederen dat in 2030 via deze lijn vervoerd gaat worden. Het
aantal heeft een enorme impact op de woon- en leefomgeving van
iedereen langs het tracé.
Een commissie van onafhankelijke deskundigen (door België en Nederland
opgericht) heeft als opdracht om een gezamenlijk advies te formuleren
over de raming van de omvang van de kosten voor Nederland en België,
die de reactivering van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied met
zich meebrengt. Om dit advies te kunnen formuleren is deze
vervoersprognose gemaakt. Het samenwerkingsverband is wel tevreden
over het feit dat nu eindelijk reëlere prognoses op tafel liggen. In
de MER, die in 2001 is opgesteld, was nog sprake van het in haar ogen
onrealistische aantal van 43 treinen per dag.
Het samenwerkingsverband is de mening toegedaan dat deze
vervoersprognose kan bijdragen aan een betere vergelijking van
alternatieve spoorwegtracés, nu duidelijk is hoeveel treinen via het
spoor zullen gaan rijden. Zij blijft dan ook aandringen op een goed
overleg tussen Nederland, België en Duitsland over de meest geschikte
route voor het goederenvervoer per spoor. Het samenverwerkingsverband
erkent namelijk wel het belang van een goede spoorverbinding
tussen Antwerpen/Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied.
Het samenwerkingsverband IJzeren Rijn bestaat uit de gemeenten
Cranendonck, Weert, Leudal, Roermond, Roerdalen, de Provincie Limburg,
de Kamer van Koophandel Noord- en Midden Limburg, de Milieufederatie
Limburg en Staatsbosbeheer.
Publicatiedatum: 16.07.2007 Bijgewerkt: 16.07.2007
Gemeente Roermond