Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
NS en NMBS schaffen zomaar trein af
Reizigers willen eindelijk een betere dienst
De Nederlandse reizigersvereniging ROVER en de Vlaamse reizigersbond
BTTB verlangen van de NS en de NMBS dat ze hun werk doen: treinen
rijden. In plaats daarvan worden er tussen Amsterdam en Brussel
tijdelijk twee treinen opgeheven. De reizigersorganisaties willen dat
de spoorwegen over het hele traject van Amsterdam naar Brussel
vervangende treinen inzetten. Midden in het drukke vakantieseizoen en
zonder voldoende compensatie een trein tussen beide steden opheffen is
voor de reizigers niet aanvaardbaar.
De inkrimping van de dienst is volgens de spoorwegmaatschappijen nodig
omdat er problemen zijn met de Belgische locomotieven, die zowel in
Nederland als in België kunnen rijden. Van 16 juli tot en met 31
augustus vervallen twee intercitytreinen, die in de wandeling bekend
staan als de "Beneluxtrein":
Vertrek in Amsterdam Centraal om 10.26u met aankomst in Brussel-Zuid
om 13.20u
Vertrek in Brussel-Zuid om 13.40u met aankomst in Amsterdam Centraal
om 16.38u
De NMBS rijdt geen vervangende trein en de NS rijdt niet meer dan het
traject Rotterdam - Roosendaal. Dat is voor de reizigers onvoldoende.
Ook reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Antwerpen en
Brussel maken veel gebruik van de Beneluxtrein, omdat die een snelle
verbinding biedt. Verder maken er ook veel internationale reizigers
gebruik van. Daarom moet er over het hele traject een vervangende
trein rijden. Daarbij wordt van beide spoorwegmaatschappijen
inspanning en creativiteit verwacht.
De reizigersorganisaties constateren met teleurstelling dat het steeds
slechter gaat met de Beneluxtrein. Regelmatig valt hij uit en als hij
wel rijdt, zijn er meestal veel te weinig zitplaatsen. Het komt
regelmatig voor dat reizigers van Rotterdam tot Antwerpen moeten
staan.
De laatste maanden gaat het met de Beneluxtrein van kwaad tot erger.
NS wil dat de reizigers tussen Nederland en België alleen via de HSL
een vlotte verbinding hebben. Omdat het aantal zitplaatsen per uur
nauwelijks zal toenemen, betalen reizigers het gelag: weinig stoelen
en torenhoge tarieven. Als voorschot bieden NS en NMBS nu alvast
minder stoelen aan.
terug
Persbericht Rover en BTTB 13 juli 2007