Triodos Nederland

Wereld Natuur Fonds en Triodos Bank winnen klimaatstrijd

13 juli 2007 - Triodos Bank en Wereld Natuur Fonds winnen MSN Klimaatstrijd die voorafgaand en tijdens de Live Earth Alert concerten in Nederland werd georganiseerd. Het MSN-publiek bepaalde dat deze twee organisaties het meest concreet het klimaatprobleem aanpakken. Essent en Salt magazine werden respectievelijk tweede en derde bij de bedrijven. Bij de goede doelen scoorden Jongeren Milieu Actief (tweede) en WeAreClimateNeutral (derde) een podiumplaats.

De genomineerde bedrijven (Triodos Bank, Essent, Salt magazine, Gubba, iMove) en goede doelen (WNF, JMA, WeAreClimateNeutral, De Betere Wereld, Fair Nature) waren genomineerd omdat ze met concrete initiatieven niet alleen aandacht vragen voor de klimaatproblematiek maar ook alles in het werk stellen om een oplossing na te streven.

De goede doelen en bedrijven werden beoordeeld door 4.500 bezoekers van de Live Earth-portal van MSN. De twee winnaars van de MSN Klimaatstrijd kunnen uitgebreid hun activiteiten promoten via het MSN-netwerk, onder andere met 5 miljoen `tekstlinks' in Windows Live Messenger en aandacht in de Hotmail-nieuwsbrief en op MSN.nl.

De MSN Klimaatstrijd was onderdeel van de Live Earth-activiteiten van MSN. MSN bood haar miljoenenpubliek niet alleen de mogelijkheid om Live Earth online te bekijken maar probeerde tevens op allerlei manieren haar doelgroep `in beweging' te krijgen. Alle Live Earth optredens zijn nog drie maanden gratis te zien op: http://video.msn.nl.

Matthijs Sienot, Executive Producer MSN: `Live Earth heeft gezorgd voor een groter bewustzijn van de klimaatproblematiek. Maar concrete oplossingen zijn zeker zo relevant. Daarom willen we ons enorme bereik graag inzetten om iets te betekenen voor de winnaars van de MSN Klimaatstrijd; Triodos Bank en het Wereld Natuur Fonds. Twee organisaties met initiatieven die door onze bezoekers het meest werden gewaardeerd.'

Matthijs Bierman, directeur Triodos Bank: `Het winnen van de MSN Klimaatstrijd laat zien dat ook jongeren duurzaamheid bovenaan de agenda hebben staan en op zoek zijn naar de praktische handelsperspectieven die wij bieden. Steeds meer mensen vinden het de hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Bij die stap kan Triodos Bank een belangrijke rol spelen. Via onze betaalrekening, spaarrekeningen en beleggingsfondsen, weet je wat er met je geld gebeurd. Daarnaast zijn er talloze veelbelovende duurzame projecten die bij ons aankloppen voor een financiering en die we graag van dienst willen zijn.'

Johan van de Gronden, directeur van het Wereld Natuur Fonds: " Het is fantastisch dat het klimaat op dit moment zo serieus genomen wordt door jong en oud. Maar nu gaat het erom dat we er naar gaan handelen: we hebben genoeg gepraat. Wat ons betreft blijft het klimaat topprioriteit, ook na de hype."

Triodos Bank
Triodos Bank investeert al meer dan 25 jaar actief in een duurzame samenleving. Bij Triodos Bank gaat jouw geld naar groene energie projecten, duurzame voeding kunst en cultuur, microkrediet en fair trade projecten in ontwikkelingslanden. Triodos Bank is volledig helder over wat er met je geld gebeurt. Triodos Bank is begin juni 2007 uitgeroepen tot de klimaatvriendelijkste bank van Nederland.

Triodos Bank lanceerde het eerste groenfonds van Nederland en is een autoriteit op het gebied van microfinanciering. Triodos Bank heeft 124.000 klanten en 4.000 leningen aan duurzame ondernemingen en projecten in portefeuille. De bank heeft vestigingen in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en een agentschap in Duitsland.

Wereld Natuur Fonds
Het Wereld Natuur Fonds zet zich op allerlei fronten in om effecten van klimaatverandering tegen te gaan. Zo loopt er dit jaar een omvangrijke campagne voor het Amazonegebied, waarbij vooral de WNF- Rangers (lagere school-leeftijd) een stevige prestatie hebben neergezet: ze hebben bij de Rangeractie voor de Amazone ruim 700.000 euro opgehaald. Aan de andere kant van de wereld, in het Arctisch gebied, is WNF betrokken bij onderzoek naar ijsberen. Het is duidelijk dat hun leefgebied rechtstreeks wordt aangetast door de klimaatveranderingen. Als de opwarming van de aarde in dit tempo doorgaat, is de ijsberenpopulatie binnen 45 jaar (3 ijsbeer-generaties) gehalveerd. Om te zien hoe de ijsbeer z'n leefgebied verlegt, voorziet WNF een aantal dieren van halsbanden met zendertjes.