Wereld Natuur Fonds en Triodos Bank winnen klimaatstrijd
13 juli 2007 - Triodos Bank en Wereld Natuur Fonds winnen MSN
Klimaatstrijd die voorafgaand en tijdens de Live Earth Alert concerten
in Nederland werd georganiseerd. Het MSN-publiek bepaalde dat deze
twee organisaties het meest concreet het klimaatprobleem aanpakken.
Essent en Salt magazine werden respectievelijk tweede en derde bij de
bedrijven. Bij de goede doelen scoorden Jongeren Milieu Actief
(tweede) en WeAreClimateNeutral (derde) een podiumplaats.
De genomineerde bedrijven (Triodos Bank, Essent, Salt magazine, Gubba,
iMove) en goede doelen (WNF, JMA, WeAreClimateNeutral, De Betere
Wereld, Fair Nature) waren genomineerd omdat ze met concrete
initiatieven niet alleen aandacht vragen voor de klimaatproblematiek
maar ook alles in het werk stellen om een oplossing na te streven.
De goede doelen en bedrijven werden beoordeeld door 4.500 bezoekers
van de Live Earth-portal van MSN. De twee winnaars van de MSN
Klimaatstrijd kunnen uitgebreid hun activiteiten promoten via het
MSN-netwerk, onder andere met 5 miljoen `tekstlinks' in Windows Live
Messenger en aandacht in de Hotmail-nieuwsbrief en op MSN.nl.
De MSN Klimaatstrijd was onderdeel van de Live Earth-activiteiten van
MSN. MSN bood haar miljoenenpubliek niet alleen de mogelijkheid om
Live Earth online te bekijken maar probeerde tevens op allerlei
manieren haar doelgroep `in beweging' te krijgen. Alle Live Earth
optredens zijn nog drie maanden gratis te zien op:
http://video.msn.nl.
Matthijs Sienot, Executive Producer MSN: `Live Earth heeft gezorgd
voor een groter bewustzijn van de klimaatproblematiek. Maar concrete
oplossingen zijn zeker zo relevant. Daarom willen we ons enorme bereik
graag inzetten om iets te betekenen voor de winnaars van de MSN
Klimaatstrijd; Triodos Bank en het Wereld Natuur Fonds. Twee
organisaties met initiatieven die door onze bezoekers het meest werden
gewaardeerd.'
Matthijs Bierman, directeur Triodos Bank: `Het winnen van de MSN
Klimaatstrijd laat zien dat ook jongeren duurzaamheid bovenaan de
agenda hebben staan en op zoek zijn naar de praktische
handelsperspectieven die wij bieden. Steeds meer mensen vinden het de
hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Bij die stap kan
Triodos Bank een belangrijke rol spelen. Via onze betaalrekening,
spaarrekeningen en beleggingsfondsen, weet je wat er met je geld
gebeurd. Daarnaast zijn er talloze veelbelovende duurzame projecten
die bij ons aankloppen voor een financiering en die we graag van
dienst willen zijn.'
Johan van de Gronden, directeur van het Wereld Natuur Fonds: " Het is
fantastisch dat het klimaat op dit moment zo serieus genomen wordt
door jong en oud. Maar nu gaat het erom dat we er naar gaan handelen:
we hebben genoeg gepraat. Wat ons betreft blijft het klimaat
topprioriteit, ook na de hype."
Triodos Bank
Triodos Bank investeert al meer dan 25 jaar actief in een duurzame
samenleving. Bij Triodos Bank gaat jouw geld naar groene energie
projecten, duurzame voeding kunst en cultuur, microkrediet en fair
trade projecten in ontwikkelingslanden. Triodos Bank is volledig
helder over wat er met je geld gebeurt. Triodos Bank is begin juni
2007 uitgeroepen tot de klimaatvriendelijkste bank van Nederland.
Triodos Bank lanceerde het eerste groenfonds van Nederland en is een
autoriteit op het gebied van microfinanciering. Triodos Bank heeft
124.000 klanten en 4.000 leningen aan duurzame ondernemingen en
projecten in portefeuille. De bank heeft vestigingen in Nederland,
België, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en een agentschap in
Duitsland.
Wereld Natuur Fonds
Het Wereld Natuur Fonds zet zich op allerlei fronten in om effecten
van klimaatverandering tegen te gaan. Zo loopt er dit jaar een
omvangrijke campagne voor het Amazonegebied, waarbij vooral de WNF-
Rangers (lagere school-leeftijd) een stevige prestatie hebben
neergezet: ze hebben bij de Rangeractie voor de Amazone ruim 700.000
euro opgehaald. Aan de andere kant van de wereld, in het Arctisch
gebied, is WNF betrokken bij onderzoek naar ijsberen. Het is duidelijk
dat hun leefgebied rechtstreeks wordt aangetast door de
klimaatveranderingen. Als de opwarming van de aarde in dit tempo
doorgaat, is de ijsberenpopulatie binnen 45 jaar (3
ijsbeer-generaties) gehalveerd. Om te zien hoe de ijsbeer z'n
leefgebied verlegt, voorziet WNF een aantal dieren van halsbanden met
zendertjes.
Triodos Nederland