Utrecht, 13 juli 2007
Klanttevredenheid over NS blijft hoog
Hoogste waardering ooit voor `op tijd rijden', `klantgerichtheid' en `sociale
veiligheid'
Onverminderde aandacht voor verdere verbetering dienstverlening
In het tweede kwartaal van 2007 bleef de waardering voor de dienstverlening van NS
door treinreizigers stabiel op een hoog niveau. Als algemeen oordeel gaf 69% van de
klanten aan NS een 7 of hoger. Opnieuw steeg de waardering voor de aspecten `op tijd
rijden' (van 41% naar 43%) en `informatie bij ontregeling' (van 48% naar 49%) ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar ook op het gebied van sociale veiligheid
en klantgerichtheid nam het klantoordeel toe, zelfs tot de hoogste waardering ooit voor
deze aspecten in het tweede kwartaal.
Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: "Gelukkig zien wij onze inspanningen voor betere service
aan onze klanten hun vruchten afwerpen. Wij gaan onverminderd door met verdere verbetering
van de dienstverlening. De invoering van de nieuwe dienstregeling heeft voor stabiliteit in de
treindienst gezorgd, terwijl het aantal reizigers is blijven groeien."
De punctualiteit kwam in het 2e kwartaal uit op 87,8 % bij de 3-minuten norm. Volgens de
internationale 5-minuten norm reed 93,4% van de treinen op tijd. Van de aansluitingen werd
92% gehaald.
Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het
onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de
overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten
van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de
punctualiteitcijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste
uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 13 juli 2007
Pagina 2/2
Klantwaardering NS 2e kwartaal 2007
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft 1
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2007
2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 1e kw 2e kw
Algemeen oordeel 50% 56% 66% 67% 70% 67% 69%
Op tijd rijden 24% 29% 38% 41% 41% 39% 43%
Beschikbaarheid zitplaats 68% 72% 76% 76% 75% 74% 74%
Informatie bij ontregeling 35% 37% 45% 47% 48% 48% 49%
Sociale veiligheid trein en station 62% 65% 69% 71% 74% 76% 76%
Reinheid treininterieur en station 40% 44% 52% 51% 53% 55% 53%
Klantgerichtheid personeel 52% 55% 57% 55% 57% 57% 58%
Punctualiteit in % 2
Treinen op tijd binnen 3 minuten 3 82,0 83,6 87,7 86,1 88,2 86,8 87,8
Treinen op tijd binnen 5 minuten 3 90,0 90,8 93,3 92,4 93,9 92,8 93,4
Aansluitingen gehaald 90,1 90,8 92,4 91,2 91,8 90,9 92,0
Niet gereden treinen (t.o.v. spoorboekje) 1,6 1,6 1,4 2,7 1,0 2,5 1,4
toelichting
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. 25.000 NS-ers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. In Nederland beheert
NS 375 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de
Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel
reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
Over het Nederlandse spoorwegnet rijdt naast NS nog een twintigtal andere vervoerders. Het beheer van de
spoorweginfrastructuur (rails, wissels, bovenleidingen etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie
Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --
Nederlandse Spoorwegen