Voedingcentrum
FNLI biedt extra informatie op de verpakking
13 juli 2007
De Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) wil meer
informatie geven op verpakkingen. Consumenten moeten gemakkelijk de
hoeveelheid calorieën kunnen aflezen, maar ook de hoeveelheid vet,
verzadigd vet, suikers en zout. Het Voedingscentrum is voor een
duidelijke voedingswaardedeclaratie. Daarnaast is het Voedingscentrum
voor één logo waarop consumenten in één oogopslag kunnen zien of
iets een gezondere keuze is.
De extra informatie die de FNLI op verpakkingen wil tonen, zal er zo
uitzien:
Deze informatie kan op de voorkant van de verpakking geplaatst worden
of op de achterkant. De fabrikant kan er ook voor kiezen om op de
voorkant een symbool te plaatsen met alleen het aantal calorieën per
portie en het percentage waarmee zoân portie bijdraagt aan de
gemiddelde dagelijkse energiebehoefte van vrouwen: 2000 kcal.
Verzadigd vet, suiker, zout: hoe minder, hoe beter
Het Voedingscentrum juicht heldere informatie over ons eten en drinken
toe. De verpakking kan hierbij een nuttige bijdrage leveren. Verzadigd
(=verkeerd) vet, suiker en zout zijn de stoffen waar we extra op
moeten letten. Het is dus goed om te weten hoeveel er van deze stoffen
in een product zit. Ook is het goed om inzicht te hebben in welke
producten nu veel en welke weinig calorieën bevatten. Of de extra
informatie dit inzicht zal vergroten, zal de praktijk moeten
uitwijzen. Het is niet bekend of het nieuwe plaatje getest is bij
consumenten.
Percentages interpreteren
Zoals hierboven te zien, staat bij elke voedingsstof een percentage.
Dit percentage geeft aan hoeveel het product bijdraagt aan de
âdagelijkse voedingsrichtlijnâ voor deze voedingsstof. Omdat het
stoffen zijn waar we niet te veel van moeten hebben, gaat het bij de
dagelijkse voedingsrichtlijn om een maximum hoeveelheid per dag. Het
is dus geen aanbevolen hoeveelheid per dag, zoals bij vitamines. Het
gaat er dus om zo ver mogelijk van die 100% te blijven en niet om 100%
te halen. Het Voedingscentrum vraagt zich af of consumenten dit ook zo
interpreteren. Uit onderzoek onder Britse consumenten blijkt dat zij
het lastig vinden om de gezonde keuze te maken aan de hand van
percentages.
Snel kiezen met de verpakking, databank voor details
De nieuwe informatie van de levensmiddelenindustrie gaat over
verschillende voedingstoffen. In drop zit bijvoorbeeld geen vet, maar
wel veel suiker. Dus moeten consumenten zelf nog een afweging maken.
Het Voedingscentrum is er daarom voor dat er op de voorkant van een
verpakking ook één logo staat zodat consumenten in één oogopslag
kunnen zien of iets een gezondere keuze is. Het Voedingscentrum zet
daarbij in op het Ik Kies Bewust-logo. Daarnaast is een aanvullende,
duidelijke voedingswaardedeclaratie wenselijk. Het Voedingscentrum
pleit er daarnaast voor dat er in de toekomst een onafhankelijke
databank komt zodat mensen hele gedetailleerde informatie kunnen
opzoeken over een product. Op de supermarktvloer of rustig thuis.
Bijvoorbeeld als zij meer willen weten over de herkomst van de
ingrediënten en de productiewijze. Binnenkort neemt de EU
beslissingen over herziening van de huidige regels voor etikettering.
Het Voedingscentrum heeft haar visie over het etiket naar de EU
gestuurd.