Nummer
2007303GO
Datum
12 juli 2007
Winkeliers en winkelend publiek waarderen
flyerverbod in de Binnenstad
Het is verboden om te flyeren, te samplen en te enquêteren in het voetgangersgebied van
het centrum op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag (en). Dit verbod is in april 2006 Bezoekadres
ingegaan. Een evaluatie dit jaar wijst uit dat er door het verbod minder geflyerd wordt en Stadhuisplein 130
dat sampling, het uitdelen van gratis producten fors is afgenomen. Conclusie is dat
overlast en vervuiling zijn verminderd en er geen negatieve effecten zijn op de dagen dat Postadres
het wel mag of in ander gebieden. Het college heeft deze week kennis genomen van de Postbus 90155
evaluatie, die geagendeerd is voor de Commissie Modern Bestuur van 10 september. 5000 LH Tilburg
Irritatie bezoekers Doorkiesnummer
Het verbod is ingesteld omdat niet iedere bezoeker van de binnenstad geconfronteerd wil 013 542 98 09
worden met personen die reclamefolders uitdelen, enquêtes afnemen en Faxnummer
proefverpakkingen (samples) aanbieden. Als storend wordt vooral de opdringerigheid 013 542 88 95
ervaren van de uitdelers/enquêteurs en de vervuiling die deze activiteiten veroorzaken.
Klachten ondernemers
Ondernemers vinden het vooral vervelend dat het winkelend publiek zich stoort aan de
uitdelers en enquêteurs en vervolgens de winkels ter hoogte waarvan de activiteiten
plaatsvinden voorbij loopt. Voor detaillisten van etens- en drinkwaar is vooral het uitdelen
van gratis samples, veelal zaken die zij ook verkopen, een bron van ergernis. Bij een (groot)
aantal bezoekers, bewoners en ondernemers leidt verstoort dit het beeld dat het gezellig
winkelen is in de binnenstad van Tilburg.
Gemeente treedt op
Bij het aantreffen van flyeraars, samplers, enquêteurs in het aangewezen gebied op dagen
dat dit niet is toegestaan zegt de gemeente bestuurdwang aan. Dit houdt in dat de Servicedienst
overtreders hun activiteiten onmiddellijk moeten staken en een uur de tijd krijgen om al Faciliteiten
hun spullen en de ontstane vervuiling op te ruimen. Gebeurt dit niet dan effectueert de Personele en Juridische Zaken
gemeente de bestuursdwang. In samenwerking met de politie worden de overtreders Informatisering
verwijderd en de spullen in beslag genomen. Alle kosten die hiermee gepaard gaan verhaalt Financiële Administratie
de gemeente op de overtreder. Daarnaast is het ook mogelijk om strafrechtelijk op te Communicatie
treden. Elke overtreder krijgt een procesverbaal van 75,-.
Meer informatie
Thomas Heesters, woordvoerder telefoon 013- 542 9952
Kim van Erp. Themacommunicatie telefoon 013 542 8068