.jpg&tabid=157&mid=1006] 12 juli 2007 - Nieuws -
Atsma: Geen reclame rondom Gouden Kooi
CDA-Kamerlid Joop Atsma heeft bedrijven opgeroepen geen spotjes meer
te plaatsen rond het televisieprogramma De Gouden Kooi.
Dit programma volgt een aantal mensen in een villa die de opdracht
hebben elkaar het huis uit te pesten. Wie het het langst volhoudt, mag
de villa houden. Atsma:âHet programma is echt te walgelijk voor
woorden. Daarom wil ik bedrijven oproepen geen reclame meer uit te
laten zenden rondom De Gouden Kooi. Daarmee hoop ik dat het door
gebrek aan adverteerders een stille dood sterft.'
De CDAâer verduidelijkt: âEr worden miljoenen euro's geïnvesteerd om
geweld en treiteren tegen te gaan, bijvoorbeeld via sport en in het
onderwijs. Zelfs in de Arbo-wet is het een onderdeel. Door een
programma als De Gouden Kooi wordt dat teniet gedaan. We hebben het
tegenwoordig over maatschappelijk ondernemen. Een bedrijf dat
adverteert bij dit programma moet zich terdege afvragen of het wel
inhoud geeft aan dat begrip.'
De mediawoordvoerder zegt adverteerders vooral op te roepen om na te
denken over de besteding van hun advertentiebudget. âVaak weten ze
niet eens waaraan het geld besteed wordt en wat daardoor mogelijk
gemaakt wordt. Een programma als De Gouden Kooi is rechtstreeks
afhankelijk van advertentie-inkomsten.â Verschillende bedrijven hebben
al aangegeven zich achter de oproep van Atsma te scharen en hebben
andere bedrijven opgeroepen datzelfde te doen.
CDA