CDA

.jpg&tabid=157&mid=1006] 12 juli 2007 - Nieuws - Atsma: Geen reclame rondom Gouden Kooi

CDA-Kamerlid Joop Atsma heeft bedrijven opgeroepen geen spotjes meer te plaatsen rond het televisieprogramma De Gouden Kooi.

Dit programma volgt een aantal mensen in een villa die de opdracht hebben elkaar het huis uit te pesten. Wie het het langst volhoudt, mag de villa houden. Atsma:âHet programma is echt te walgelijk voor woorden. Daarom wil ik bedrijven oproepen geen reclame meer uit te laten zenden rondom De Gouden Kooi. Daarmee hoop ik dat het door gebrek aan adverteerders een stille dood sterft.'

De CDAâer verduidelijkt: âEr worden miljoenen euro's geïnvesteerd om geweld en treiteren tegen te gaan, bijvoorbeeld via sport en in het onderwijs. Zelfs in de Arbo-wet is het een onderdeel. Door een programma als De Gouden Kooi wordt dat teniet gedaan. We hebben het tegenwoordig over maatschappelijk ondernemen. Een bedrijf dat adverteert bij dit programma moet zich terdege afvragen of het wel inhoud geeft aan dat begrip.'

De mediawoordvoerder zegt adverteerders vooral op te roepen om na te denken over de besteding van hun advertentiebudget. âVaak weten ze niet eens waaraan het geld besteed wordt en wat daardoor mogelijk gemaakt wordt. Een programma als De Gouden Kooi is rechtstreeks afhankelijk van advertentie-inkomsten.â Verschillende bedrijven hebben al aangegeven zich achter de oproep van Atsma te scharen en hebben andere bedrijven opgeroepen datzelfde te doen.