Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
12 juli 2007
Opmars digitale tv zet door
Het aantal huishoudens dat gebruik maakt van digitale televisie, is
opnieuw toegenomen. In het tweede kwartaal van 2007 stapten ruim
300.000 huishoudens over op digitale tv. Daarmee maakt 28 procent van
de Nederlandse huishoudens inmiddels gebruik van digitale tv. Een
verdere groei van digitale tv komt niet zozeer voort uit de spontane
vraag van consumenten, maar vanuit de specifieke pakketten die
aangeboden worden. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT
van de afdeling Technology van TNS NIPO, onder 30.000 Nederlandse
huishoudens.
Verdere groei digitale tv in Nederland
Ongeveer twee miljoen Nederlandse huishoudens kijken naar digitale tv.
Na een enorme groei in 2006 leek de opmars van digitale tv in het
eerste kwartaal van 2007 te stabiliseren. Terwijl er in het derde
kwartaal van 2006 nog 400.000 huishoudens over gingen op digitale tv,
waren dit er in het eerste kwartaal van 2007 nog slechts 40.000. Maar
nu zet de opmars van digitale tv dan toch door.
@Home, Casema en KPN profiteren van groei
In 2006 profiteerde UPC nog het meest van de groei van digitale tv,
maar in 2007 kloppen concurrenten nadrukkelijk aan de deur. Met name
@Home, Casema en KPN, samen goed voor ongeveer 75 procent van de
nieuwe digitale tv-kijkers, timmeren aan de weg. Dit komt onder andere
door kortingen op abonnementskosten, speciale acties met derden als de
ANWB, en goedkope of zelfs gratis decoders en ontvangers. Met name dat
laatste is belangrijk, omdat in 2006 bleek dat de door UPC gevolgde
strategie, waarbij de decoder gratis wordt aangeboden, erg succesvol
was. Betalen voor een decoder vormt immers een drempel bij het
overstappen.
Groei digitale tv steeds meer bepaald door aanbod pakketten
Nu de eerste enthousiastelingen zijn overgestapt op digitale tv,
kunnen we steeds meer spreken van een 'push-markt': niet zozeer de
vraag van consumenten zelf zorgt voor de groei, maar juist de stroom
van aangeboden pakketten. Onder de 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens
met internet maar zonder digitale tv is onderzocht in welke mate men
van plan is over te stappen naar digitale tv. Slechts vijf procent
geeft spontaan aan dit van plan te zijn. Wanneer concrete pakketten
van aanbieders worden voorgelegd, van zowel kabelmaatschappijen als
andere aanbieders, groeit de interesse naar vijftien procent.
Tweederde van deze groep spreekt daarbij een voorkeur uit voor
Digitenne van KPN.
C6011 | Methode: TNS NIPObase CASI) | Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van april t/m juni 2007. Hierbij zijn 30.000
huishoudens ondervraagd (n=30.000). De afdeling Technology van TNS
NIPO volgt maandelijks de ontwikkelingen op het gebied van internet,
(mobiele) telefonie en digitale tv. Daarbij worden elk kwartaal 30.000
huishoudens ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020
522 57 54).
TNS NIPO