Ingezonden persbericht
100% voldoen aan 65% eis voor digitale dienstverlening
Dimpact, het gemeentelijk samenwerkingsverband voor digitale dienstverlening heeft op dit moment 34 transacties beschikbaar voor implementatie. (zowel voor burgers als bedrijven) Hiermee voldoen de Dimact gemeenten aan de 100% eis van de overheid door 65% van de dienstverlening digitaal aan te bieden. Gemeenten die zich bij Dimpact aan sluiten, krijgen per direct de beschikking over deze transacties zonder dat ze hiervoor opnieuw aan hoeven te besteden.
Hoge kwaliteit van dienstverlening
Door zich bij Dimpact aan te sluiten, kunnen gemeenten snel tempo maken en een hoge kwaliteit van dienstverlening realiseren. De oplossing van Dimpact voldoet namelijk aan drie richtinggevende standaarden van de overheid met betrekking tot (digitale) contacten tussen overheid en burger namelijk: de burgerservice code (handvest voor de normen voor het elektronisch verkeer tussen burger en overheid), de richtlijnen van de Commissie Jorritsma (het inrichten van de dienstverlening vanuit het perspectief van de burger en een hoge mate van flexibiliteit in deze inrichting) en het programma Andere Overheid. De hoofddoelstelling van dit programma is het realiseren van een krachtige overheid, die de samenleving centraal stelt, wendbaar is en tijdig inspeelt op maatschappelijke veranderingen.
Doorgroei in digitale dienstverlening
Het productaanbod wordt binnen een jaar uitgebreid naar ruim 90 digitale transacties. Het pakket wordt onder andere uitgebreid met transacties op het gebied van: WMO (aanvraag voorzieningen, sociale kaart en uitvraagmodule), burgerzaken (onder andere huwelijk en ondertrouw regelen, uittreksel burgerlijke stand aanvragen en uitvaart plannen), omgevingsvergunning (activiteitenmodule en koppeling met Landelijke Voorziening Omgevingsvergunning), vergunningen (set van vergunningen voor horecabedrijven), belastingen (diverse transacties voor het regelen en inzien van betalingen) en GIS (complete module voor het combineren en presenteren van kaart- en administratieve gegevens).
Tot slot wordt een aantal bestaande transacties doorontwikkeld. Er komen bijvoorbeeld diensten voor bedrijven beschikbaar op basis van DigiD (inclusief opslag in gegevensmagazijn). Ook kan men gebruik maken van een digitale handtekening. Met de notificatiefunctie kunnen klanten hun informatiebehoefte aangeven en zo op maat door de gemeente geïnformeerd worden.
KCS
De Dimpact gemeenten streven naar continue kwaliteitsverbetering op het gebied van digitale dienstverlening en informatieverstrekking. Om nog klantgerichter, effectiever en efficiënter te werken, laat Dimpact een Klant Contact Systeem (KCS) ontwikkelen. Op dit moment draait bij de gemeente Enschede een pilot voor het Klant Contact Centrum (KCC) 'Werk en Inkomen' waarin het KCS als centraal middel is ingezet. De doorontwikkeling hiervan komt beschikbaar voor de Dimpact gemeenten.
= = = = = = = = = EINDE BERICHT = = = = = = = = = =
Noot: Wilt u meer informatie over Dimpact, kijk dan op www.dimpact.nl of neem contact op met Fleur Wesselink, communicatieadviseur van Dimpact. 053 4836842