ChristenUnie
Strengere controle op naleving vervoersbeleid EU
Strengere controle op naleving vervoersbeleid EU
donderdag 12 juli 2007 15:47 Het Europees Parlement heeft vanmorgen de
revisie van het Europees Vervoerbeleid beoordeeld. De meest opvallende
wijziging in het beleid, is het verlaten van de modal-shift gedachte;
de gedwongen overheveling van lading van wegvervoer naar vervoer over
spoor en water. In plaats daarvan wil het EP vervoerswijzen meer laten
samen werken en individuele prestaties verbeteren. Dit moet de
duurzame mobiliteit verbeteren.
Gelijke interpretatie
Blokland (ChristenUnie-SGP): "Er komt veel wetgeving vanuit Brussel.
Helaas zijn lidstaten niet altijd even snel met de invoering ervan
waardoor het effect uitblijft." Een belangrijke verandering is daarom
volgens Blokland dat er meer aandacht komt voor bestaande wetgeving.
Het Europees Parlement heeft Blokland's amendement aangenomen over het
belang van eenduidige uitleg van wetgeving door de lidstaten.
"Verschillende interpretaties van wetgeving door lidstaten leiden tot
rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel." Aldus Blokland
Op de gelijke interpretatie van de bepalingen rond rij-en rusttijden
heeft Blokland de Europese Commissie onlangs bevraagd. Het valt hem op
dat de Commissie - alhoewel die zegt Bloklands mening te delen -
weinig onderneemt om die gelijke interpretatie daadwerkelijk te
realiseren. Blokland: "Daarom heb ik de Commissie gevraagd wat zij met
de inbreng van nationale inspectiediensten zal doen. Die zijn namelijk
druk bezig met het vormen van een eenduidige interpretatie. De
Commissie hoeft hun aanbevelingen alleen nog over te nemen." Of dat
inderdaad zal gebeuren hoopt Blokland binnenkort te vernemen.
Gebruik lange, zware vrachtwagens
Daarnaast durfde het Parlement het niet aan een positieve passage over
de zogenaamde LZV's op te nemen. LZV's zijn vrachtauto die langer zijn
dan gebruikelijk en meer gewicht mogen vervoeren. Dit onderwerp bleek
de afgelopen weken een heikel gespreksonderwerp in het Parlement. In
een verslag over goederenlogistiek werd een compromis geformuleerd
waarbij de Europese Commissie toestemming moet geven voor het gebruik
van dergelijke voertuigen. Blokland: "Dit doet geen recht aan de
realiteit. Lidstaten kunnen prima zelf bepalen welke voertuigen in hun
eigen land mogen rijden." Voor wat betreft de Europese inzet van
dergelijke voertuigen is het volgens hem verstandig de bevindingen van
de Commissie af te wachten. Die laat eind dit jaar een studie
uitvoeren naar het gebruik van deze voertuigen.