ChristenUnie


Strengere controle op naleving vervoersbeleid EU

Strengere controle op naleving vervoersbeleid EU

donderdag 12 juli 2007 15:47 Het Europees Parlement heeft vanmorgen de revisie van het Europees Vervoerbeleid beoordeeld. De meest opvallende wijziging in het beleid, is het verlaten van de modal-shift gedachte; de gedwongen overheveling van lading van wegvervoer naar vervoer over spoor en water. In plaats daarvan wil het EP vervoerswijzen meer laten samen werken en individuele prestaties verbeteren. Dit moet de duurzame mobiliteit verbeteren.

Gelijke interpretatie
Blokland (ChristenUnie-SGP): "Er komt veel wetgeving vanuit Brussel. Helaas zijn lidstaten niet altijd even snel met de invoering ervan waardoor het effect uitblijft." Een belangrijke verandering is daarom volgens Blokland dat er meer aandacht komt voor bestaande wetgeving. Het Europees Parlement heeft Blokland's amendement aangenomen over het belang van eenduidige uitleg van wetgeving door de lidstaten. "Verschillende interpretaties van wetgeving door lidstaten leiden tot rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel." Aldus Blokland

Op de gelijke interpretatie van de bepalingen rond rij-en rusttijden heeft Blokland de Europese Commissie onlangs bevraagd. Het valt hem op dat de Commissie - alhoewel die zegt Bloklands mening te delen - weinig onderneemt om die gelijke interpretatie daadwerkelijk te realiseren. Blokland: "Daarom heb ik de Commissie gevraagd wat zij met de inbreng van nationale inspectiediensten zal doen. Die zijn namelijk druk bezig met het vormen van een eenduidige interpretatie. De Commissie hoeft hun aanbevelingen alleen nog over te nemen." Of dat inderdaad zal gebeuren hoopt Blokland binnenkort te vernemen.

Gebruik lange, zware vrachtwagens
Daarnaast durfde het Parlement het niet aan een positieve passage over de zogenaamde LZV's op te nemen. LZV's zijn vrachtauto die langer zijn dan gebruikelijk en meer gewicht mogen vervoeren. Dit onderwerp bleek de afgelopen weken een heikel gespreksonderwerp in het Parlement. In een verslag over goederenlogistiek werd een compromis geformuleerd waarbij de Europese Commissie toestemming moet geven voor het gebruik van dergelijke voertuigen. Blokland: "Dit doet geen recht aan de realiteit. Lidstaten kunnen prima zelf bepalen welke voertuigen in hun eigen land mogen rijden." Voor wat betreft de Europese inzet van dergelijke voertuigen is het volgens hem verstandig de bevindingen van de Commissie af te wachten. Die laat eind dit jaar een studie uitvoeren naar het gebruik van deze voertuigen.