BOVAG

12-07-2007
Beloon schoon, stimuleer zuinig

Forse milieuwinst automobiliteit met vijfpuntenplan van BOVAG

Nu het kabinet binnenkort de begroting voor 2008 definitief vaststelt, presenteert BOVAG vijf ideeën waarmee snel en effectief de milieubelasting door automobiliteit kan worden teruggedrongen. Daarmee wil de branchevereniging tegenwicht bieden aan de proefballonnen van het kabinet die - onder het mom van het milieu - alleen bedoeld lijken om de schatkist te vullen.

Sloopregeling
Wil je echt slagen maken op het gebied van uitstoot van fijnstof en andere schadelijke stoffen, dan is het heel effectief om de oudste diesels versneld uit het Nederlandse wagenpark te halen. 5 procent van het wagenpark is nu verantwoordelijk voor 43 procent van de roetuitstoot, zo stelde de TU Delft vast. Stimuleer bezitters van de oudste diesels via een premie om deze versneld voor sloop aan te bieden. Let wel: voor deze oude diesels is geen roetfilter verkrijgbaar.

Schone diesels belonen
Schone, moderne diesels zijn in Nederland hard nodig om de afgesproken CO2-reductie te halen. In plaats van diesels te straffen met een extra hoge BPM, zoals momenteel gebeurt, is het beter ze te belonen. Zeker nu dankzij moderne roetfilters bij nieuwe diesels de fijnstofuitstoot met 99 procent is gereduceerd. BOVAG stelt voor om in elk geval bij de schoonste diesels de BPM-straf van 908 euro, in 2000 ingesteld, terug te draaien. Daarnaast kan het populaire roetfilter verder worden gestimuleerd door voor autos met zon filter een lager tarief motorrijtuigenbelasting (MRB) in te stellen.

Lagere bijtelling groene lease-autos
Kort geleden presenteerde staatssecretaris De Jager het plan om de allerzuinigste lease-autos te belonen met een lagere bijtelling. Een maatregel die geen milieu-effect heeft omdat die allerzuinigste autos (een handjevol, voor het merendeel de allerkleinste types) simpelweg niet of zeer beperkt in het leasepark voorkomen. Wat wél een gunstig milieu-effect heeft, is elke leaserijder de kans bieden zijn steentje bij te dragen. Dat kan door per leaseklasse de zuinigste en schoonste modellen te belonen met een lagere bijtelling.

Euro V belonen
Europa heeft nieuwe, veel strengere emissie-eisen vastgesteld, Euro 5, die september 2009 van kracht worden. Door autos die nu al voldoen aan die strenge normen, te stimuleren, met een korting op de motorrijtuigenbelasting kun je het wagenpark versneld schoner maken. Berijders van Euro 5 lease-autos zouden beloond moeten worden met een verlaging van de bijtelling.

Extra strenge milieu-eisen in de APK
Maak van de Algemene Periodieke Keuring (APK) ook een milieukeuring. Stel strengere normen op voor de roetmeting bij diesels, gekoppeld aan de specificaties van de fabrikant. Schroef de eisen van de viergastest bij benzine-autos verder op. En maak controle van de bandenspanning vast onderdeel van de APK. Wie met de juiste spanning rijdt, bespaart 2 procent brandstof.

BOVAG vindt het van groot belang dat de luchtkwaliteit verbetert en broeikas-gassen worden teruggedrongen. Met deze vijf plannen wil BOVAG daar aan bijdragen. Maar bijvoorbeeld ook door de kilometerbeprijzing van harte en actief te steunen. BOVAG is bereid om mee te denken over creatieve invulling van al deze ideeën. Ook als het gaat om de financiering daarvan. Dat de plannen geld kosten, staat vast. Maar verbetering van het milieu vergt nu eenmaal forse investeringen. Een spaarlamp is duurder dan een gewone gloeilamp. Uiteindelijk betalen die investeringen zich terug. Via een leefbaarder milieu, een duurzame samenleving en een gezonde economische groei.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 12-07-2007