12-07-2007
Beloon schoon, stimuleer zuinig
Forse milieuwinst automobiliteit met vijfpuntenplan van BOVAG
Nu het kabinet binnenkort de begroting voor 2008 definitief vaststelt,
presenteert BOVAG vijf ideeën waarmee snel en effectief de
milieubelasting door automobiliteit kan worden teruggedrongen. Daarmee
wil de branchevereniging tegenwicht bieden aan de proefballonnen van
het kabinet die - onder het mom van het milieu - alleen bedoeld lijken
om de schatkist te vullen.
Sloopregeling
Wil je echt slagen maken op het gebied van uitstoot van fijnstof en
andere schadelijke stoffen, dan is het heel effectief om de oudste
diesels versneld uit het Nederlandse wagenpark te halen. 5 procent van
het wagenpark is nu verantwoordelijk voor 43 procent van de
roetuitstoot, zo stelde de TU Delft vast. Stimuleer bezitters van de
oudste diesels via een premie om deze versneld voor sloop aan te
bieden. Let wel: voor deze oude diesels is geen roetfilter
verkrijgbaar.
Schone diesels belonen
Schone, moderne diesels zijn in Nederland hard nodig om de afgesproken
CO2-reductie te halen. In plaats van diesels te straffen met een extra
hoge BPM, zoals momenteel gebeurt, is het beter ze te belonen. Zeker
nu dankzij moderne roetfilters bij nieuwe diesels de fijnstofuitstoot
met 99 procent is gereduceerd. BOVAG stelt voor om in elk geval bij de
schoonste diesels de BPM-straf van 908 euro, in 2000 ingesteld, terug
te draaien. Daarnaast kan het populaire roetfilter verder worden
gestimuleerd door voor autos met zon filter een lager tarief
motorrijtuigenbelasting (MRB) in te stellen.
Lagere bijtelling groene lease-autos
Kort geleden presenteerde staatssecretaris De Jager het plan om de
allerzuinigste lease-autos te belonen met een lagere bijtelling. Een
maatregel die geen milieu-effect heeft omdat die allerzuinigste autos
(een handjevol, voor het merendeel de allerkleinste types) simpelweg
niet of zeer beperkt in het leasepark voorkomen. Wat wél een gunstig
milieu-effect heeft, is elke leaserijder de kans bieden zijn steentje
bij te dragen. Dat kan door per leaseklasse de zuinigste en schoonste
modellen te belonen met een lagere bijtelling.
Euro V belonen
Europa heeft nieuwe, veel strengere emissie-eisen vastgesteld, Euro 5,
die september 2009 van kracht worden. Door autos die nu al voldoen aan
die strenge normen, te stimuleren, met een korting op de
motorrijtuigenbelasting kun je het wagenpark versneld schoner maken.
Berijders van Euro 5 lease-autos zouden beloond moeten worden met een
verlaging van de bijtelling.
Extra strenge milieu-eisen in de APK
Maak van de Algemene Periodieke Keuring (APK) ook een milieukeuring.
Stel strengere normen op voor de roetmeting bij diesels, gekoppeld aan
de specificaties van de fabrikant. Schroef de eisen van de viergastest
bij benzine-autos verder op. En maak controle van de bandenspanning
vast onderdeel van de APK. Wie met de juiste spanning rijdt, bespaart
2 procent brandstof.
BOVAG vindt het van groot belang dat de luchtkwaliteit verbetert en
broeikas-gassen worden teruggedrongen. Met deze vijf plannen wil BOVAG
daar aan bijdragen. Maar bijvoorbeeld ook door de kilometerbeprijzing
van harte en actief te steunen. BOVAG is bereid om mee te denken over
creatieve invulling van al deze ideeën. Ook als het gaat om de
financiering daarvan. Dat de plannen geld kosten, staat vast. Maar
verbetering van het milieu vergt nu eenmaal forse investeringen. Een
spaarlamp is duurder dan een gewone gloeilamp. Uiteindelijk betalen
die investeringen zich terug. Via een leefbaarder milieu, een duurzame
samenleving en een gezonde economische groei.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 12-07-2007
BOVAG