Gemeente Hilversum

Vragen van de PvdA inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat

12 juli 2007
Hilversum, 11 juli 2007

Betreft: Schriftelijke vragen artikel 41 van het reglement van orde inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,
Hierbij wil ik u namens de gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid in Hilversum, in het kader van artikel 41 van het Reglement van Orde, enige vragen stellen.

Afgelopen maandag, 9 juli 2007 heeft een ongeluk plaatsgevonden op de Jan van der Heijdenstraat waarbij het slachtoffer uiteindelijk aan zijn verwondingen is overleden.
Dit ongeluk staat volgens de fractie van de PvdA Hilversum niet op zichzelf. Met name voetgangers en fietsers hebben vaak moeite om deze drukke straat over te steken. Niet alleen bij de kruising met de Lorentzweg, maar op meerdere plekken in deze straat.

De Jan van der Heijdenstraat telt volgens ons minstens 4 onveilige kruispunten, waar veel wordt overgestoken door voetgangers en fietsers, en wel:

* Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Eemnesserweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Kometenstraat,
* Jan van der Heijdenstraat / Uitgang winkelcentrum Seinhorst

Het kruispunt met de Eemnesserweg en het kruispunt met de Kometenstraat zijn ook heel belangrijk omdat hier een school ligt en dit een route is die leidt naar winkelcentrum Seinhorst, een route die vele fietsers en voetgangers nemen!
Al jaren is in onze ogen de Jan van der Heijdenstraat een gevaarlijke weg waar niet iedereen zich houdt aan de 30km/u-zones die zijn gemaakt bij de kruispunten.

De PvdA Hilversum is van mening dat de tijdelijke stoplichten die geplaatst waren op het kruispunt Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg een goede oplossing waren om een druk kruispunt als deze veilig te kunnen oversteken. Wij zijn daarom van mening dat overwogen moet worden op enkele van de lastige kruisingen stoplichten te plaatsen, en dat op andere beveiligende maatregelen getroffen dienen te worden. Naar onze mening moet ook worden overwogen om dit gedeelte van de Jan van der Heijdenstraat (tussen Minckelersstraat en de rotonde) volledig 30km/u-zone te maken, dus niet alleen de kruisingen. Door het al eerder genoemde ongeval is voor ons de druppel gevallen die de emmer liet overlopen, vandaar deze schriftelijke vragen voor het college:

1. Zijn er ongevallencijfers bekend van deze straat? Zo ja, kunt u voor de gehele straat aangeven wat die zijn en of dat in uw optiek acceptabele of niet acceptabele cijfers zijn?
2. Wanneer de cijfers acceptabel zijn, waaruit blijkt dan dat dit zo is, het veiligheidsgevoel van de Hilversummers zegt namelijk iets totaal anders!

3. Deelt het college de mening dat er iets moet gebeuren aan de genoemde kruisingen om de veiligheid te verbeteren?
4. Als het college vindt dat de veiligheid verbeterd moet worden, staat de Jan van der Heijdenstraat al op de planning om op korte termijn die veiligheid ook daadwerkelijk te verbeteren?
5. Als het verbeteren van de veiligheid van deze straat nog niet voor de korte termijn in de planning staat, is er dan een mogelijkheid deze er versneld in te krijgen?

6. Deelt het college de mening dat stoplichten de veiligheid van deze straat enorm zouden verbeteren? Zo nee, waarom niet?
7. Welke andere oplossingen ziet het college om de veiligheid te verbeteren, als stoplichten niet het passende antwoord zijn? Is een 30km/u-zone over de gehele Jan van der Heijdenstraat een mogelijkheid?

In afwachting van uw antwoord, teken ik met vriendelijke groet, Bart van Wilgenburg
Fractie-assistent
Partij van de Arbeid Hilversum Johan van der Heyden Raadslid
Partij van de Arbeid Hilversum