Vragen van de PvdA inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der
Heijdenstraat
12 juli 2007
Hilversum, 11 juli 2007
Betreft: Schriftelijke vragen artikel 41 van het reglement van orde
inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat
Geacht college van Burgemeester en Wethouders,
Hierbij wil ik u namens de gemeenteraadsfractie van de Partij van de
Arbeid in Hilversum, in het kader van artikel 41 van het Reglement van
Orde, enige vragen stellen.
Afgelopen maandag, 9 juli 2007 heeft een ongeluk plaatsgevonden op de
Jan van der Heijdenstraat waarbij het slachtoffer uiteindelijk aan
zijn verwondingen is overleden.
Dit ongeluk staat volgens de fractie van de PvdA Hilversum niet op
zichzelf. Met name voetgangers en fietsers hebben vaak moeite om deze
drukke straat over te steken. Niet alleen bij de kruising met de
Lorentzweg, maar op meerdere plekken in deze straat.
De Jan van der Heijdenstraat telt volgens ons minstens 4 onveilige
kruispunten, waar veel wordt overgestoken door voetgangers en
fietsers, en wel:
* Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Eemnesserweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Kometenstraat,
* Jan van der Heijdenstraat / Uitgang winkelcentrum Seinhorst
Het kruispunt met de Eemnesserweg en het kruispunt met de
Kometenstraat zijn ook heel belangrijk omdat hier een school ligt en
dit een route is die leidt naar winkelcentrum Seinhorst, een route die
vele fietsers en voetgangers nemen!
Al jaren is in onze ogen de Jan van der Heijdenstraat een gevaarlijke
weg waar niet iedereen zich houdt aan de 30km/u-zones die zijn gemaakt
bij de kruispunten.
De PvdA Hilversum is van mening dat de tijdelijke stoplichten die
geplaatst waren op het kruispunt Jan van der Heijdenstraat /
Lorentzweg een goede oplossing waren om een druk kruispunt als deze
veilig te kunnen oversteken. Wij zijn daarom van mening dat overwogen
moet worden op enkele van de lastige kruisingen stoplichten te
plaatsen, en dat op andere beveiligende maatregelen getroffen dienen
te worden. Naar onze mening moet ook worden overwogen om dit gedeelte
van de Jan van der Heijdenstraat (tussen Minckelersstraat en de
rotonde) volledig 30km/u-zone te maken, dus niet alleen de kruisingen.
Door het al eerder genoemde ongeval is voor ons de druppel gevallen
die de emmer liet overlopen, vandaar deze schriftelijke vragen voor
het college:
1. Zijn er ongevallencijfers bekend van deze straat? Zo ja, kunt u
voor de gehele straat aangeven wat die zijn en of dat in uw optiek
acceptabele of niet acceptabele cijfers zijn?
2. Wanneer de cijfers acceptabel zijn, waaruit blijkt dan dat dit zo
is, het veiligheidsgevoel van de Hilversummers zegt namelijk iets
totaal anders!
3. Deelt het college de mening dat er iets moet gebeuren aan de
genoemde kruisingen om de veiligheid te verbeteren?
4. Als het college vindt dat de veiligheid verbeterd moet worden,
staat de Jan van der Heijdenstraat al op de planning om op korte
termijn die veiligheid ook daadwerkelijk te verbeteren?
5. Als het verbeteren van de veiligheid van deze straat nog niet voor
de korte termijn in de planning staat, is er dan een mogelijkheid
deze er versneld in te krijgen?
6. Deelt het college de mening dat stoplichten de veiligheid van deze
straat enorm zouden verbeteren? Zo nee, waarom niet?
7. Welke andere oplossingen ziet het college om de veiligheid te
verbeteren, als stoplichten niet het passende antwoord zijn? Is
een 30km/u-zone over de gehele Jan van der Heijdenstraat een
mogelijkheid?
In afwachting van uw antwoord, teken ik met vriendelijke groet,
Bart van Wilgenburg
Fractie-assistent
Partij van de Arbeid Hilversum Johan van der Heyden
Raadslid
Partij van de Arbeid Hilversum
Gemeente Hilversum