Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Datum : 10 juli 2007
Nummer: 01
MKB Aanjager: Directe en actieve benadering van ondernemers opent deuren!
MKB Aanjager, dat is de naam van het project dat MKB-Noord in opdracht van de Provincie Fryslân uitvoert. Provinciale Staten van Fryslân willen het midden- en kleinbedrijf stimuleren tot acties die een versterking betekenen van de regionale economie.
In dit project, dat in 2006 is opgestart, worden ondernemers die toe zijn aan verbetering van de bedrijfsvoering of innovatie, in persoonlijke gesprekken op weg geholpen en attent gemaakt op de beschikbare mogelijkheden in Fryslân; zonder al te veel papierwerk.
De eerste resultaten
Uit de eerste tussenevaluatie zijn enkele opvallende zaken naar voren gekomen:
- de pro-actieve één op één benadering wordt door ondernemers erg op prijs gesteld;
- in geval van doorverwijzing wordt door één van de betrokken partijen (Kamer van Koophandel Friesland, Syntens of Technologie Centrum Noord Nederland (TCNN) een traject ingezet met de ondernemer. Ruim 70% van de eerste gesprekken leiden tot een actie waaruit een inhoudelijk gedegen toekomstplan voortkomt;
- in het project worden de Friese kennisinstellingen direct betrokken bij de vragen van de ondernemers. Deze instellingen worden zo uitgedaagd om in nauwe samenwerking met partijen als Syntens en TCNN dit laagdrempelige aanbod aan het midden- en kleinbedrijf verder te ontwikkelen.
Een voorbeeld
Carbo Holland uit Drachten streeft met de verkoop van het product ImPact naar verduurzaming van agrarische veehouderijbedrijven. Diergezondheid, betere mestkwaliteit en een gezonde bodem: een Natuurlijk Kringloop Systeem(NKS).
"Het is een goed initiatief van de provincie Fryslân. In onze dagelijkse bedrijfvoering merken we elke dag de toegevoegde waarde", aldus directeur Wigle Vriesinga. " Als gevolg van het gesprek met één van de aanjagers zijn we 'doorverwezen' naar het Technologie Centrum Noord Nederland (TCNN). We hebben eerst een proef opgestart om ons product op basis van biogassen, nog milieu vriendelijker te maken. Daarna heeft TCNN ons ondersteund bij het verbeteren van het verkoopproces."
Door het persoonlijke karakter van de gesprekken - soms aan de keukentafel - is de kloof tussen ideevorming en de uitvoering bij veel ondernemers verdwenen.
---