Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 12 juli 2007

Europese ecocombi op de goede weg

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO zijn verheugd dat het Europees Parlement (EP) in de plenaire zitting voor het eerst is opgekomen voor het toestaan van langere en zwaardere vrachtauto - oftewel de ecocombi's in Europa. Vandaag zijn bij stemmingen over dossiers waarin ecocombi's aan de orde komen, enkele eerdere afwijzende standpunten over ecocombi's herzien. Hoewel de steun in het EP nog steeds niet optimaal is, betekent de uitslag toch een stap vooruit voor de acceptatie van ecocombi's in Europa.

In het verleden heeft het EP meerdere malen vrees voor de inzet op Europees niveau van de ecocombi's getoond. TLN en EVO spreken van koudwatervrees want de ecocombi levert niet alleen bedrijfseconomische, maar ook maatschappelijke voordelen op. Doordat twee ecocombi's de lading van drie gewone combinaties kunnen vervoeren, daalt het totaal aantal vrachtauto's, neemt het brandstofverbruik met 33% per tonkilometer af en dalen de daarmee samenhangende CO2 emissies. De ecocombi is een innovatieve toepassing waarmee Nederland Europa een stap voor is. TLN en EVO willen dat Nederland de lobby in Europa voortzet.

Met deze positieve wending in Europa voelen TLN en EVO zich ook gesterkt in hun pleidooi voor het toelaten van ecocombi's zwaarder dan 50 ton op de Nederlandse wegen. Minister Eurlings wil het maximum gewicht op 50 ton zetten, maar loopt daarmee in Europa volledig uit de pas. De grote milieu- en bereikbaarheidsvoordelen worden met een dergelijke maatregel teniet gedaan.

Voor nadere informatie kunt u bellen met :

TLN, Esther Vorenkamp, T 079 3636115
EVO, Perslijn, Joost Sitskoorn, T 079 346737