Gemeente Haaksbergen
Besluit over Noordsingel
De gemeente Haaksbergen wil het ontbrekende deel van de Noordsingel zo
snel mogelijk gerealiseerd zien en daarmee de verkeersring rond
Haaksbergen sluiten. Burgemeester en wethouders hebben daarom de knoop
doorgehakt en besloten de aansluiting van de Noordsingel op de
Twenteroute te laten aanleggen als T-kruising met verkeerslichten. Het
college laat daarmee het oorspronkelijke idee varen om de aansluiting
in de vorm van een rotonde uit te voeren.
Het tracé van de tussen het bedrijventerrein Stepelo en de Twenteroute
aan te leggen weg is voor het overgrote deel al vastgelegd in een
bestemmingsplan. Nu kan ook voor het laatste deel, de aansluiting op
de Twenteroute, een bestemmingsplan worden opgesteld en het overleg
met grondeigenaren worden gevoerd. Die zijn inmiddels op de hoogte
gebracht.
Op korte termijn krijgt een bureau opdracht om het ontwerp voor de
Noordsingel uit te werken. De bedoeling is dat het werk in het
voorjaar van 2008 wordt aanbesteed en dat de aannemer zodra de
grondverwerving rond is - alvast met de aanleg vanaf Stepelo kan
beginnen. Het college vraagt de gemeente raad het in de
meerjarenbegroting opgenomen krediet van 5,7 miljoen euro beschikbaar
te stellen.
Cruciaal
Aanleg van het laatste deel van de Noordsingel tussen bedrijventerrein
Stepelo en Twenteroute is voor de verkeersstructuur van Haaksbergen
cruciaal. Als dit gedeelte eenmaal gerealiseerd is ontstaat een ring
rond Haaksbergen die extern verkeer vlot kan afvoeren, bestemmingen
buitenom benaderbaar maakt en doorgaand verkeer buiten de kern van
Haaksbergen houdt.
Wethouder Eshuis hakte de knoop door: Een verkeersregelinstallatie op
de Twenteroute is misschien niet meer nodig als de nieuwe autoweg (N18
) langs Haaksbergen een feit is. Daarover ging de discussie met
Rijkswaterstaat. In afwachting daarvan was het laatste stukje
planologisch nog niet geregeld. Rijkswaterstaat zou echter pas kunnen
meewerken aan een rotonde als er voldoende zekerheid bestaat over de
toekomst van deze weg, over het tracé van de nieuwe N18 en over de
realisatie ervan.
Een tracébesluit van de minister is echter niet voor 2008 te
verwachten en daarom heb ik het college voorgesteld de knoop nu maar
door te hakken. We vinden het niet langer vera ntwoord de Noordsingel
nog langer te koppelen aan de ontwikkeling rond de N18.
Het ontbrekende deel van de Noordsingel wordt net als het eerste deel
uitgevoerd als 50 km weg met twee rijbanen en een middenberm. Met de
Museum Buurtspoorweg zijn de gesprekken over een beveiligde oversteek
in een afrondende fase. De weg kruist de Grintenbosweg ter hoogte van
de Oude Boekeloseweg waar verkeer alleen recht mag oversteken en ter
hoogte van de Geukerdijk komt een rotonde.
Zie ook de Nieuwsbrief over de aanleg van het laatste deel van de
Noordsingel.