Gemeente Haaksbergen

Besluit over Noordsingel

De gemeente Haaksbergen wil het ontbrekende deel van de Noordsingel zo snel mogelijk gerealiseerd zien en daarmee de verkeersring rond Haaksbergen sluiten. Burgemeester en wethouders hebben daarom de knoop doorgehakt en besloten de aansluiting van de Noordsingel op de Twenteroute te laten aanleggen als T-kruising met verkeerslichten. Het college laat daarmee het oorspronkelijke idee varen om de aansluiting in de vorm van een rotonde uit te voeren.

Het tracé van de tussen het bedrijventerrein Stepelo en de Twenteroute aan te leggen weg is voor het overgrote deel al vastgelegd in een bestemmingsplan. Nu kan ook voor het laatste deel, de aansluiting op de Twenteroute, een bestemmingsplan worden opgesteld en het overleg met grondeigenaren worden gevoerd. Die zijn inmiddels op de hoogte gebracht.

Op korte termijn krijgt een bureau opdracht om het ontwerp voor de Noordsingel uit te werken. De bedoeling is dat het werk in het voorjaar van 2008 wordt aanbesteed en dat de aannemer zodra de grondverwerving rond is - alvast met de aanleg vanaf Stepelo kan beginnen. Het college vraagt de gemeente raad het in de meerjarenbegroting opgenomen krediet van 5,7 miljoen euro beschikbaar te stellen.

Cruciaal

Aanleg van het laatste deel van de Noordsingel tussen bedrijventerrein Stepelo en Twenteroute is voor de verkeersstructuur van Haaksbergen cruciaal. Als dit gedeelte eenmaal gerealiseerd is ontstaat een ring rond Haaksbergen die extern verkeer vlot kan afvoeren, bestemmingen buitenom benaderbaar maakt en doorgaand verkeer buiten de kern van Haaksbergen houdt.

Wethouder Eshuis hakte de knoop door: Een verkeersregelinstallatie op de Twenteroute is misschien niet meer nodig als de nieuwe autoweg (N18 ) langs Haaksbergen een feit is. Daarover ging de discussie met Rijkswaterstaat. In afwachting daarvan was het laatste stukje planologisch nog niet geregeld. Rijkswaterstaat zou echter pas kunnen meewerken aan een rotonde als er voldoende zekerheid bestaat over de toekomst van deze weg, over het tracé van de nieuwe N18 en over de realisatie ervan.
Een tracébesluit van de minister is echter niet voor 2008 te verwachten en daarom heb ik het college voorgesteld de knoop nu maar door te hakken. We vinden het niet langer vera ntwoord de Noordsingel nog langer te koppelen aan de ontwikkeling rond de N18.

Het ontbrekende deel van de Noordsingel wordt net als het eerste deel uitgevoerd als 50 km weg met twee rijbanen en een middenberm. Met de Museum Buurtspoorweg zijn de gesprekken over een beveiligde oversteek in een afrondende fase. De weg kruist de Grintenbosweg ter hoogte van de Oude Boekeloseweg waar verkeer alleen recht mag oversteken en ter hoogte van de Geukerdijk komt een rotonde.

Zie ook de Nieuwsbrief over de aanleg van het laatste deel van de Noordsingel.