Biogas voor stads- en regionaal personenvervoer: doorbraak op weg naar
duurzame mobiliteit
(7/12/2007)
De Nederlandse overheid stimuleert het rijden op milieuvriendelijk
biogas. Voor een project van de Coalitie Rijden op Biogas (CROB) is in
het kader van de Unieke Kansen Regeling van het ministerie van
Economische Zaken een subsidie van 4 miljoen euro toegekend.
In de coalitie werken de bedrijven MAN truck & bus, MAN Rollo, DMT
Milieutechnologie, Geveke Werktuigbouw en de Stichting Energy Valley
onder begeleiding van E kwadraat advies eendrachtig samen. De
projecten vinden plaats in de provincie Gelderland en Zeeland.
De steeds luider wordende roep om een betere luchtkwaliteit heeft
ertoe geleid dat meer en meer Nederlandse vervoersbedrijven en
regionale overheden kiezen voor duurzame transportoplossingen. Omdat
rijden op aardgas in belangrijke mate kan bijdragen aan het verbeteren
van de luchtkwaliteit, is voor deze brandstof inmiddels een breed
maatschappelijk draagvlak ontstaan. Motoren die geschikt zijn voor
aardgas produceren nagenoeg geen fijnstof en zijn ook merkbaar stiller
dan dieselmotoren. Er bestaat voor het relatief schone aardgas echter
een nóg duurzamer alternatief: biogas of Groen Gas. Deze brandstof
heeft dezelfde eigenschappen als aardgas, met als belangrijk verschil
dat het geen fossiele brandstof is. Doordat Groen Gas in een
efficiënt proces uit restproducten als mest en organisch afval wordt
gewonnen, is het volledig CO2-neutraal. Als niet-fossiele variant op
aardgas kan Groen Gas dan ook worden beschouwd als logische tussenstap
op weg naar het nog milieuvriendelijker waterstof. Om rijden op Groen
Gas te realiseren, heeft een aantal Nederlandse bedrijven de handen
ineengeslagen. Deze Coalitie Rijden op Biogas â kortweg CROB â ontving
voor een innovatief biogasproject onlangs een subsidie van ⬠4
miljoen van het Ministerie van Economische Zaken. Deze subsidie is
verstrekt in het kader van de Unieke Kansen Regeling (UKR), die wordt
uitgevoerd door SenterNovem. Deze regeling is in het leven geroepen
door de Nederlandse overheid om Nederlandse bedrijven,
kennisinstituten en overheden te laten samenwerken in projecten die
bijdragen aan de transitie naar een duurzamer energiehuishouding.
Geen meerprijs voor vervoerders
Met de MAN Lionâs City EEV-CNG bus bewijst MAN truck & bus al langer
dat aardgas zeker voor voertuigen in het openbaar vervoer een
volwaardige brandstof is. In de provincies Gelderland en Noord-Holland
rijden al tientallen streek- en stadsbussen die voorzien zijn van een
schone en stille aardgasmotor. Het kan echter nog schoner.
Bijvoorbeeld door uit mest en andere organische stoffen biogas te
winnen, en dit op te werken tot Groen Gas, een klimaatneutrale
brandstof die ook geschikt is voor de CNG-motor. Met een combinatie
van bestaande technieken ontwikkelden de binnen CROB verenigde
bedrijven hiervoor een ingenieus procédé. Dankzij de door
SenterNovem verstrekte subsidie kunnen belanghebbende partijen, zoals
vervoersmaatschappijen en gemeentelijke wagenparkbeheerders, zonder
meerprijs beschikken over Groen Gas. Onderdeel van de inmiddels
goedgekeurde subsidieaanvraag zijn twee projecten in de provincies
Gelderland en Zeeland.
In de provincie Zeeland gaan 26 regionale bussen rijden op biogas. Het
biogas is afkomstig uit de regio en wordt ingezet voor het vervoer in
Zeeuws Vlaanderen. In de provincie Gelderland gaan 20 bussen en 80
bedrijfswagens rijden op biogas, waarbij het biogas ook uit de regio
afkomstig zal zijn. Over een periode van tien jaar wordt daarmee een
besparing in de uitstoot van CO2 bereikt van maar liefst 106.000 ton.
Vervoersmaatschappij Veolia heeft hier een begin gemaakt met het
vervangen van bussen die op diesel rijden. Ook gaan enkele
aardgasbussen op de Valleilijn in Gelderland in de toekomst rijden op
biogas.
Biogas opwerken tot Groen Gas
Het gas dat ontstaat na vergisting van plantaardige biomassa, heeft
niet dezelfde energetische waarde als aardgas, en is nog niet geschikt
voor gebruik in de verbrandingsmotor van een voertuig. Om het biogas
op te werken, wordt het door een gaswasser geleid om onbruikbare
bestanddelen eruit te filteren. Vervolgens wordt de in het gas
aanwezige kooldioxide (CO2) gereduceerd, waardoor het gehalte aan
methaan (CH4) toeneemt van 60 procent tot iets meer dan 80 procent.
Het zogenoemde Groene Gas is vervolgens bruikbaar voor voertuigen die
rijden op aardgas. Cruciaal voor de efficiency van het
opwaarderingproces is de restwarmte die kan worden hergebruikt voor de
vergistinginstallatie. Ter indicatie van het enorme potentieel van
deze duurzame brandstof: een agrarisch bedrijf met een veestapel van
slechts honderd koeien kan voldoende energie opwekken om twintig
stadsbussen gedurende één jaar te laten rijden.
BedrijfsautoRAI