BedrijfsautoRAI

Biogas voor stads- en regionaal personenvervoer: doorbraak op weg naar duurzame mobiliteit

(7/12/2007)
De Nederlandse overheid stimuleert het rijden op milieuvriendelijk biogas. Voor een project van de Coalitie Rijden op Biogas (CROB) is in het kader van de Unieke Kansen Regeling van het ministerie van Economische Zaken een subsidie van 4 miljoen euro toegekend. In de coalitie werken de bedrijven MAN truck & bus, MAN Rollo, DMT Milieutechnologie, Geveke Werktuigbouw en de Stichting Energy Valley onder begeleiding van E kwadraat advies eendrachtig samen. De projecten vinden plaats in de provincie Gelderland en Zeeland.

De steeds luider wordende roep om een betere luchtkwaliteit heeft ertoe geleid dat meer en meer Nederlandse vervoersbedrijven en regionale overheden kiezen voor duurzame transportoplossingen. Omdat rijden op aardgas in belangrijke mate kan bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, is voor deze brandstof inmiddels een breed maatschappelijk draagvlak ontstaan. Motoren die geschikt zijn voor aardgas produceren nagenoeg geen fijnstof en zijn ook merkbaar stiller dan dieselmotoren. Er bestaat voor het relatief schone aardgas echter een nóg duurzamer alternatief: biogas of Groen Gas. Deze brandstof heeft dezelfde eigenschappen als aardgas, met als belangrijk verschil dat het geen fossiele brandstof is. Doordat Groen Gas in een efficiënt proces uit restproducten als mest en organisch afval wordt gewonnen, is het volledig CO2-neutraal. Als niet-fossiele variant op aardgas kan Groen Gas dan ook worden beschouwd als logische tussenstap op weg naar het nog milieuvriendelijker waterstof. Om rijden op Groen Gas te realiseren, heeft een aantal Nederlandse bedrijven de handen ineengeslagen. Deze Coalitie Rijden op Biogas â kortweg CROB â ontving voor een innovatief biogasproject onlangs een subsidie van ⬠4 miljoen van het Ministerie van Economische Zaken. Deze subsidie is verstrekt in het kader van de Unieke Kansen Regeling (UKR), die wordt uitgevoerd door SenterNovem. Deze regeling is in het leven geroepen door de Nederlandse overheid om Nederlandse bedrijven, kennisinstituten en overheden te laten samenwerken in projecten die bijdragen aan de transitie naar een duurzamer energiehuishouding.

Geen meerprijs voor vervoerders
Met de MAN Lionâs City EEV-CNG bus bewijst MAN truck & bus al langer dat aardgas zeker voor voertuigen in het openbaar vervoer een volwaardige brandstof is. In de provincies Gelderland en Noord-Holland rijden al tientallen streek- en stadsbussen die voorzien zijn van een schone en stille aardgasmotor. Het kan echter nog schoner. Bijvoorbeeld door uit mest en andere organische stoffen biogas te winnen, en dit op te werken tot Groen Gas, een klimaatneutrale brandstof die ook geschikt is voor de CNG-motor. Met een combinatie van bestaande technieken ontwikkelden de binnen CROB verenigde bedrijven hiervoor een ingenieus procédé. Dankzij de door SenterNovem verstrekte subsidie kunnen belanghebbende partijen, zoals vervoersmaatschappijen en gemeentelijke wagenparkbeheerders, zonder meerprijs beschikken over Groen Gas. Onderdeel van de inmiddels goedgekeurde subsidieaanvraag zijn twee projecten in de provincies Gelderland en Zeeland.
In de provincie Zeeland gaan 26 regionale bussen rijden op biogas. Het biogas is afkomstig uit de regio en wordt ingezet voor het vervoer in Zeeuws Vlaanderen. In de provincie Gelderland gaan 20 bussen en 80 bedrijfswagens rijden op biogas, waarbij het biogas ook uit de regio afkomstig zal zijn. Over een periode van tien jaar wordt daarmee een besparing in de uitstoot van CO2 bereikt van maar liefst 106.000 ton. Vervoersmaatschappij Veolia heeft hier een begin gemaakt met het vervangen van bussen die op diesel rijden. Ook gaan enkele aardgasbussen op de Valleilijn in Gelderland in de toekomst rijden op biogas.

Biogas opwerken tot Groen Gas
Het gas dat ontstaat na vergisting van plantaardige biomassa, heeft niet dezelfde energetische waarde als aardgas, en is nog niet geschikt voor gebruik in de verbrandingsmotor van een voertuig. Om het biogas op te werken, wordt het door een gaswasser geleid om onbruikbare bestanddelen eruit te filteren. Vervolgens wordt de in het gas aanwezige kooldioxide (CO2) gereduceerd, waardoor het gehalte aan methaan (CH4) toeneemt van 60 procent tot iets meer dan 80 procent. Het zogenoemde Groene Gas is vervolgens bruikbaar voor voertuigen die rijden op aardgas. Cruciaal voor de efficiency van het opwaarderingproces is de restwarmte die kan worden hergebruikt voor de vergistinginstallatie. Ter indicatie van het enorme potentieel van deze duurzame brandstof: een agrarisch bedrijf met een veestapel van slechts honderd koeien kan voldoende energie opwekken om twintig stadsbussen gedurende één jaar te laten rijden.