IP/07/1077
Brussel, 12 juli 2007
Telecommunicatie - Toezicht door de regelgever boekt resultaten, maar een
echte interne markt ligt nog ver weg
Overeenkomstig een vandaag door de Commissie gepubliceerd rapport heeft de
EU-regelgeving voor de telecommunicatiesector al veel voordelen opgeleverd
voor zowel burgers als ondernemingen, maar blijven er grote uitdagingen
bestaan voor de nationale en Europese regelgevers. In het rapport worden de
resultaten gepresenteerd van 600 door de nationale regelgevende instanties
aan de Commissie toegezonden ontwerpmaatregelen. Het mechanisme waarbij de
Commissie toeziet op maatregelen van de nationale regelgevende instanties,
een belangrijk onderdeel van de telecomregels van de EU, heeft geleid tot
meer samenhangende marktanalyses en grotere transparantie en heeft ervoor
gezorgd dat uitsluitend regelgeving wordt ingevoerd voor markten die
daadwerkelijk concurrerend moeten zijn. Uit het rapport van de Commissie
blijkt echter ook dat de oplossingen die de nationale regelgevers opleggen
om aan het gebrek aan concurrentie te remediëren in een aantal gevallen het
risico van versnippering van de interne telecommunicatiemarkt meebrengen,
wat in het nadeel speelt van consumenten en op pan-Europese schaal
optredende ondernemingen.
"Een nauwe samenwerking tussen de Europese Commissie en de nationale
regelgevende instanties is cruciaal voor de opbouw van een echt
dynamische en volledig functionerende interne telecommunicatiemarkt,"
aldus het met het telecommunicatiebeleid belaste Commissielid Viviane
Reding. "Door haar toezicht op de dagelijkse toepassing van de
telecomregels van de EU is de Commissie erin geslaagd meer
rechtszekerheid te scheppen voor ondernemingen die op EU-schaal willen
investeren. Hoewel dit de mededinging in het geheel van de EU heeft
verbeterd en voordelen heeft opgeleverd voor de consument door lagere
tarieven en meer keuzemogelijkheden, moeten nu de resterende problemen
van ongelijke behandeling worden weggewerkt teneinde in Europa een
gelijk speelveld te creëren en de ontwikkeling van pan-Europese
telecommunicatieondernemingen en -diensten te bevorderen."
Het voor het concurrentiebeleid bevoegde Commissielid mevr. Nellie
Kroes voegde daaraan toe: "De huidige telecomregels van de EU zijn
gebaseerd op de beginselen van de mededingingswetgeving waardoor
verplichtingen overeenkomstig de regelgeving uitsluitend kunnen worden
opgelegd door de nationale regelgevende instanties op grond van de
analyse van markten waarop ondernemingen met aanmerkelijke marktmacht
actief zijn. Deze aanpak heeft de telecommarkten open gesteld voor
concurrentie, heeft meer keuzevrijheid gebracht voor de consument en
heeft hem baat gebracht door dalende prijzen op talrijke gebieden."
Om de interne telecommunicatiemarkt te consolideren moeten de
nationale regelgevende instanties hun marktanalyses aan de Commissie
voorleggen alvorens zij een maatregel vaststellen. Dit mechanisme van
raadpleging van de Commissie wordt ook wel de artikel 7-procedure
genoemd.
De meeste regelgevende instanties hebben alle 18 door de Commissie
aangewezen meest relevante markten van de telecommunicatiesector
doorgelicht. Uit het vandaag door de Commissie bekendgemaakte rapport
blijkt dat de eerste kennisgevingsronde tot een grote mate van
samenhang bij de analyse van de desbetreffende markten en de
beoordeling van aanmerkelijke marktmacht heeft geleid. Ondanks
doorgaans gelijklopende marktanalyses zit er echter veel variatie op
de remediëringsmaatregelen van de onderscheiden lidstaten, wat kan
resulteren in versnippering van de interne markt.
In de huidige situatie kan de Commissie een nationale regelgevende
instantie verzoeken om een maatregel in te trekken omdat de
marktdefinitie en/of de marktanalyse onverenigbaar is met de
EG-wetgeving. Zij kan echter uitsluitend opmerkingen indienen over de
door de nationale regelgevende instanties voorgestelde
remediëringsmaatregelen.
De door de Commissie ontvangen kennisgevingen tonen tot dusverre aan
dat zich binnen bepaalde markten mededinging kan ontwikkelen zonder
dat regelgeving vereist is. De Commissie wijst er met name op dat de
meeste kleinhandelswetgeving overbodig is geworden omdat een
doeltreffende groothandelswetgeving voor voldoende bescherming van de
consument zorgt. Uit het Commissierapport blijkt ook dat bepaalde
groothandelsmarkten verder kunnen worden gedereguleerd, terwijl voor
andere markten nog steeds specifiek gerichte regelgeving nodig is.
In lijn met haar strategie voor een betere regelgeving (zie IP/05/96)
is de Commissie van plan om gebruik te maken van de komende herziening
van de EU-regelgeving voor de telecomsector (gepland voor eind
oktober) om de administratieve belasting voor marktspelers en
regelgevers verder te verminderen en maatregelen te treffen om de
interne telecommarkt te voltooien (zie IP/06/874).
Het rapport kan worden geraadpleegd op de website:
http://europa.eu.int/information_society/policy/ecomm/article_7/
Voor meer informatie over de artikel 7-procedure tussen de Europese
Commissie en de nationale regelgevende instanties en over de stand van
de kennisgevingen, zie ook MEMO/07/107 en het persdossier:
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm
?item_id=3509.
Voor het verslag van 2006, zie IP/06/125.
Het persdossier is beschikbaar op:
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm
?item_id=3509
European Union