European Union



IP/07/1077

Brussel, 12 juli 2007

Telecommunicatie - Toezicht door de regelgever boekt resultaten, maar een echte interne markt ligt nog ver weg

Overeenkomstig een vandaag door de Commissie gepubliceerd rapport heeft de EU-regelgeving voor de telecommunicatiesector al veel voordelen opgeleverd voor zowel burgers als ondernemingen, maar blijven er grote uitdagingen bestaan voor de nationale en Europese regelgevers. In het rapport worden de resultaten gepresenteerd van 600 door de nationale regelgevende instanties aan de Commissie toegezonden ontwerpmaatregelen. Het mechanisme waarbij de Commissie toeziet op maatregelen van de nationale regelgevende instanties, een belangrijk onderdeel van de telecomregels van de EU, heeft geleid tot meer samenhangende marktanalyses en grotere transparantie en heeft ervoor gezorgd dat uitsluitend regelgeving wordt ingevoerd voor markten die daadwerkelijk concurrerend moeten zijn. Uit het rapport van de Commissie blijkt echter ook dat de oplossingen die de nationale regelgevers opleggen om aan het gebrek aan concurrentie te remediëren in een aantal gevallen het risico van versnippering van de interne telecommunicatiemarkt meebrengen, wat in het nadeel speelt van consumenten en op pan-Europese schaal optredende ondernemingen.

"Een nauwe samenwerking tussen de Europese Commissie en de nationale regelgevende instanties is cruciaal voor de opbouw van een echt dynamische en volledig functionerende interne telecommunicatiemarkt," aldus het met het telecommunicatiebeleid belaste Commissielid Viviane Reding. "Door haar toezicht op de dagelijkse toepassing van de telecomregels van de EU is de Commissie erin geslaagd meer rechtszekerheid te scheppen voor ondernemingen die op EU-schaal willen investeren. Hoewel dit de mededinging in het geheel van de EU heeft verbeterd en voordelen heeft opgeleverd voor de consument door lagere tarieven en meer keuzemogelijkheden, moeten nu de resterende problemen van ongelijke behandeling worden weggewerkt teneinde in Europa een gelijk speelveld te creëren en de ontwikkeling van pan-Europese telecommunicatieondernemingen en -diensten te bevorderen."

Het voor het concurrentiebeleid bevoegde Commissielid mevr. Nellie Kroes voegde daaraan toe: "De huidige telecomregels van de EU zijn gebaseerd op de beginselen van de mededingingswetgeving waardoor verplichtingen overeenkomstig de regelgeving uitsluitend kunnen worden opgelegd door de nationale regelgevende instanties op grond van de analyse van markten waarop ondernemingen met aanmerkelijke marktmacht actief zijn. Deze aanpak heeft de telecommarkten open gesteld voor concurrentie, heeft meer keuzevrijheid gebracht voor de consument en heeft hem baat gebracht door dalende prijzen op talrijke gebieden."

Om de interne telecommunicatiemarkt te consolideren moeten de nationale regelgevende instanties hun marktanalyses aan de Commissie voorleggen alvorens zij een maatregel vaststellen. Dit mechanisme van raadpleging van de Commissie wordt ook wel de artikel 7-procedure genoemd.

De meeste regelgevende instanties hebben alle 18 door de Commissie aangewezen meest relevante markten van de telecommunicatiesector doorgelicht. Uit het vandaag door de Commissie bekendgemaakte rapport blijkt dat de eerste kennisgevingsronde tot een grote mate van samenhang bij de analyse van de desbetreffende markten en de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht heeft geleid. Ondanks doorgaans gelijklopende marktanalyses zit er echter veel variatie op de remediëringsmaatregelen van de onderscheiden lidstaten, wat kan resulteren in versnippering van de interne markt.

In de huidige situatie kan de Commissie een nationale regelgevende instantie verzoeken om een maatregel in te trekken omdat de marktdefinitie en/of de marktanalyse onverenigbaar is met de EG-wetgeving. Zij kan echter uitsluitend opmerkingen indienen over de door de nationale regelgevende instanties voorgestelde remediëringsmaatregelen.

De door de Commissie ontvangen kennisgevingen tonen tot dusverre aan dat zich binnen bepaalde markten mededinging kan ontwikkelen zonder dat regelgeving vereist is. De Commissie wijst er met name op dat de meeste kleinhandelswetgeving overbodig is geworden omdat een doeltreffende groothandelswetgeving voor voldoende bescherming van de consument zorgt. Uit het Commissierapport blijkt ook dat bepaalde groothandelsmarkten verder kunnen worden gedereguleerd, terwijl voor andere markten nog steeds specifiek gerichte regelgeving nodig is.

In lijn met haar strategie voor een betere regelgeving (zie IP/05/96) is de Commissie van plan om gebruik te maken van de komende herziening van de EU-regelgeving voor de telecomsector (gepland voor eind oktober) om de administratieve belasting voor marktspelers en regelgevers verder te verminderen en maatregelen te treffen om de interne telecommarkt te voltooien (zie IP/06/874).

Het rapport kan worden geraadpleegd op de website:

http://europa.eu.int/information_society/policy/ecomm/article_7/

Voor meer informatie over de artikel 7-procedure tussen de Europese Commissie en de nationale regelgevende instanties en over de stand van de kennisgevingen, zie ook MEMO/07/107 en het persdossier:

http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm ?item_id=3509.

Voor het verslag van 2006, zie IP/06/125.

Het persdossier is beschikbaar op:

http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm ?item_id=3509