12-7-2007
Vrachtwagen reden tot strijd in Europees Parlement
Vandaag heeft het Europees Parlement ingestemd met het verslag over
'de tenuitvoerlegging van het eerste spoorwegpakket', opgesteld door
de Duitser Michael Cramer van 'De Groenen'. Hierin stelt hij dat
Goederenvervoer per spoor heeft te kampen met oneerlijke concurrentie
van vervoer over de weg en door de lucht.
Om dit te verhelpen moeten subsidie- en belastingregels aangepast
worden. Daarnaast moet binnen het spoorvervoer oneerlijke concurrentie
door nationale spoorwegondernemingen tegengegaan worden.
Tot grote irritatie van velen maakte hij dit verslag onnodig politiek
door ook hier zijn strijd tegen de lange zware voertuigen over de weg
(LZV's ofwel de eco-combi's) voort te zetten. Naar zijn mening
betekent de LZV het einde van het goederenvervoer over het spoor
evenals het intermodale vervoer.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "De rapporteur negeert het feit dat het
goederenvervoer een enorme groei gaat doormaken de komende decennia.
Om die groei überhaupt te kunnen accommoderen, moeten alle
vervoersmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het is niet óf-óf
maar én-én. Met de introductie van LZV's op grote schaal kan worden
ingezet op efficiënt goederenvervoer over de weg. Meer laadruimte en
een besparing op het aantal kilometers. De resultaten van de 'pilots'
in Nederland zijn goed en ook de Europese Commissie start binnenkort
een eigen onderzoek. Baseer je op de onderzoeksresultaten, is mijn
devies. Het is dan ook goed dat een meerderheid van het Europees
Parlement deze bepaling heeft geschrapt."
VVD