Opel Vivaro: âTecshiftâ nu ook verkrijgbaar voor 2.0 CDTI
(7/12/2007)
De geautomatiseerde âTecshiftâ 6-versnellingsbak is nu ook
verkrijgbaar voor de Opel Vivaro in combinatie met de 2.0 CDTI common
rail turbodiesel motor (84 kW/114 pk). De populairste Vivaro motor,
die vorig najaar werd geïntroduceerd, ontwikkelt een koppel van 290
Nm en verbruikt slechts 7,5 liter per 100 km met de Tecshift
transmissie, 0,4 liter minder dan met een manuele versnellingsbak.
Deze versnellingsbak was onder de naam âTecshiftâ al beschikbaar voor
de 2.5 CDTI van 107 kW/146 pk. Door Tecshift in de tweeliterklasse in
te voeren, biedt Opel een antwoord op een door klanten veelgestelde
vraag. De Tecshift is tevens verkrijgbaar op de Opel Combo en Movano.
Tecshift combineert het bedieningscomfort van een volautomatische
transmissie met de zuinigheid van een conventionele manuele
versnellingsbak. Het voordeel is dat hij tot zes procent minder
brandstof verbruikt dan een vergelijkbare variant met conventionele
manuele transmissie. De koppelingsfunctie wordt overgenomen door
elektronisch gestuurde stelmotoren, en de bestuurder kan kiezen tussen
manueel of automatisch schakelen. Bovendien kan de bestuurder een
beladingsprogramma inschakelen dat wegrijden vergemakkelijkt bij
vollast, of een winterprogramma dat wielspin vermindert en dienst doet
als tractiecontrole bij lage snelheid op glad wegdek.
De Opel Vivaro varianten met Tecshift kunnen praktisch dezelfde
prestaties voorleggen als hun tegenhangers met manuele
versnellingsbak. Het laadvermogen blijft onaangetast. De optie
Tecshift kost 1100 euro excl. BTW.
De Vivaro productievestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje
draaien momenteel bijna op volle capaciteit. De Britse GM fabriek in
Luton vierde in juni de productie van zijn 500.000ste voertuig.
BedrijfsautoRAI