BedrijfsautoRAI

Opel Vivaro: âTecshiftâ nu ook verkrijgbaar voor 2.0 CDTI

(7/12/2007)
De geautomatiseerde âTecshiftâ 6-versnellingsbak is nu ook verkrijgbaar voor de Opel Vivaro in combinatie met de 2.0 CDTI common rail turbodiesel motor (84 kW/114 pk). De populairste Vivaro motor, die vorig najaar werd geïntroduceerd, ontwikkelt een koppel van 290 Nm en verbruikt slechts 7,5 liter per 100 km met de Tecshift transmissie, 0,4 liter minder dan met een manuele versnellingsbak. Deze versnellingsbak was onder de naam âTecshiftâ al beschikbaar voor de 2.5 CDTI van 107 kW/146 pk. Door Tecshift in de tweeliterklasse in te voeren, biedt Opel een antwoord op een door klanten veelgestelde vraag. De Tecshift is tevens verkrijgbaar op de Opel Combo en Movano.

Tecshift combineert het bedieningscomfort van een volautomatische transmissie met de zuinigheid van een conventionele manuele versnellingsbak. Het voordeel is dat hij tot zes procent minder brandstof verbruikt dan een vergelijkbare variant met conventionele manuele transmissie. De koppelingsfunctie wordt overgenomen door elektronisch gestuurde stelmotoren, en de bestuurder kan kiezen tussen manueel of automatisch schakelen. Bovendien kan de bestuurder een beladingsprogramma inschakelen dat wegrijden vergemakkelijkt bij vollast, of een winterprogramma dat wielspin vermindert en dienst doet als tractiecontrole bij lage snelheid op glad wegdek.

De Opel Vivaro varianten met Tecshift kunnen praktisch dezelfde prestaties voorleggen als hun tegenhangers met manuele versnellingsbak. Het laadvermogen blijft onaangetast. De optie Tecshift kost 1100 euro excl. BTW.

De Vivaro productievestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje draaien momenteel bijna op volle capaciteit. De Britse GM fabriek in Luton vierde in juni de productie van zijn 500.000ste voertuig.