NIBUD Persbericht

Nibud & NVVK: pak beginnende schulden snel aan

www.zelfjeschuldenregelen.nl helpt betalingsachterstanden oplossen

Rekeningen die blijven liggen, roodstand bij de bank en een flinke schuld bij de creditcardmaatschappij. Nederlanders hebben steeds hogere schulden. Reden voor het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) en de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) om de consument aan te sporen zo snel mogelijk hun rekeningen te betalen. Beide organisaties merken dat consumenten vaak niet weten hoe om te gaan met oplopende betalingsachterstanden. Hierdoor blijven rekeningen onnodig lang liggen, met alle gevolgen van dien. Op www.zelfjeschuldenregelen.nl geven het Nibud en de NVVK de consument hulp bij het oplossen en aflossen van hun schulden. Door deze site meer onder de aandacht te brengen hopen beide organisaties dat de consument sneller met hun betalingsachterstanden aan de slag gaat, zodat grote, problematische schulden worden voorkomen.

Een gemiddelde schuld van 22 duizend euro
De gemiddelde schuld van mensen die professionele hulp krijgen bij hun schulden is de afgelopen vier jaar gestegen van ongeveer 16.000 euro naar 22.000 euro, blijkt uit cijfers van de NVVK. Het gemiddelde aantal schuldeisers ligt op elf verschillende organisaties. Hoe hoger de schuld, hoe lastiger het is deze op te lossen. Op www.zelfjeschuldenregelen.nl leggen het Nibud en de NVVK de consument uit welke stappen ze kunnen zetten om in een vroeg stadium zelf tot een oplossing te komen. De site helpt met het maken van een begroting, het berekenen van de aflossingscapaciteit en biedt diverse voorbeeldbrieven om met schuldeisers betalingsregelingen af te spreken. Consumenten bij wie de schulden zo hoog zijn opgelopen dat zij niet in staat zijn om zelf een oplossing te vinden voor hun schulden, kunnen een beroep doen op de hulpverlening van de leden van de NVVK. Zij helpen mensen die in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen.

Ervaringen uitwisselen
www.zelfjeschuldenregelen.nl is al sinds 2005 in de lucht en is tot dusver de enige site waar mensen, die zelf hun schulden willen oplossen, betrouwbare informatie kunnen vinden. Reden voor het Nibud en de NVVK om de site nog gebruiksvriendelijker te maken door er een persoonlijk stappenplan aan toe te voegen waarmee de consument hulp op maat krijgt. Nieuw is ook het forum waarop mensen met betalingsachterstanden tips en ervaringen kunnen uitwisselen.

Flyer bij factuur
Het Nibud en de NVVK merken dat bedrijven die te maken hebben met wanbetalers, zoals verzekeringsmaatschappijen, woningcorporaties of energieleveranciers, steeds vaker hun klanten willen helpen bij het zoeken naar een oplossing voor de betalingsproblemen. Ook voor deze organisaties geldt dat klanten zo vroeg mogelijk aan de bel moeten trekken als er financiële problemen zijn. Om hun cliënten daarop te attenderen heeft het Nibud een flyer over www.zelfjeschuldenregelen.nl gemaakt die bedrijven mee kunnen sturen met de factuur of betalingsherinnering.

Datum:: 12-07-2007