Nibud & NVVK: pak beginnende schulden snel aan
www.zelfjeschuldenregelen.nl helpt betalingsachterstanden oplossen
Rekeningen die blijven liggen, roodstand bij de bank en een flinke
schuld bij de creditcardmaatschappij. Nederlanders hebben steeds
hogere schulden. Reden voor het Nibud (Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting) en de NVVK (Nederlandse Vereniging voor
Volkskrediet) om de consument aan te sporen zo snel mogelijk hun
rekeningen te betalen. Beide organisaties merken dat consumenten vaak
niet weten hoe om te gaan met oplopende betalingsachterstanden.
Hierdoor blijven rekeningen onnodig lang liggen, met alle gevolgen van
dien. Op www.zelfjeschuldenregelen.nl geven het Nibud en de NVVK de
consument hulp bij het oplossen en aflossen van hun schulden. Door
deze site meer onder de aandacht te brengen hopen beide organisaties
dat de consument sneller met hun betalingsachterstanden aan de slag
gaat, zodat grote, problematische schulden worden voorkomen.
Een gemiddelde schuld van 22 duizend euro
De gemiddelde schuld van mensen die professionele hulp krijgen bij hun
schulden is de afgelopen vier jaar gestegen van ongeveer 16.000 euro
naar 22.000 euro, blijkt uit cijfers van de NVVK. Het gemiddelde
aantal schuldeisers ligt op elf verschillende organisaties. Hoe hoger
de schuld, hoe lastiger het is deze op te lossen. Op
www.zelfjeschuldenregelen.nl leggen het Nibud en de NVVK de consument
uit welke stappen ze kunnen zetten om in een vroeg stadium zelf tot
een oplossing te komen. De site helpt met het maken van een begroting,
het berekenen van de aflossingscapaciteit en biedt diverse
voorbeeldbrieven om met schuldeisers betalingsregelingen af te
spreken. Consumenten bij wie de schulden zo hoog zijn opgelopen dat
zij niet in staat zijn om zelf een oplossing te vinden voor hun
schulden, kunnen een beroep doen op de hulpverlening van de leden van
de NVVK. Zij helpen mensen die in een problematische schuldsituatie
terecht zijn gekomen.
Ervaringen uitwisselen
www.zelfjeschuldenregelen.nl is al sinds 2005 in de lucht en is tot
dusver de enige site waar mensen, die zelf hun schulden willen
oplossen, betrouwbare informatie kunnen vinden. Reden voor het Nibud
en de NVVK om de site nog gebruiksvriendelijker te maken door er een
persoonlijk stappenplan aan toe te voegen waarmee de consument hulp op
maat krijgt. Nieuw is ook het forum waarop mensen met
betalingsachterstanden tips en ervaringen kunnen uitwisselen.
Flyer bij factuur
Het Nibud en de NVVK merken dat bedrijven die te maken hebben met
wanbetalers, zoals verzekeringsmaatschappijen, woningcorporaties of
energieleveranciers, steeds vaker hun klanten willen helpen bij het
zoeken naar een oplossing voor de betalingsproblemen. Ook voor deze
organisaties geldt dat klanten zo vroeg mogelijk aan de bel moeten
trekken als er financiële problemen zijn. Om hun cliënten daarop te
attenderen heeft het Nibud een flyer over www.zelfjeschuldenregelen.nl
gemaakt die bedrijven mee kunnen sturen met de factuur of
betalingsherinnering.
Datum:: 12-07-2007
NIBUD Persbericht