Gemeente Delft

Architectenselectie stadskantoor/NS-station Delft

Vier aangepaste ontwerpen voor stadskantoor Delft

Er liggen vier aangepaste schetsontwerpen voor het stadskantoor van Delft, waar het nieuwe NS-station onderdeel van uit maakt. De ontwerpen zijn gemaakt door Francine Houben (Mecanoo architecten), Dirk Jan Postel (Kraaijvanger Urbis), Sjoerd Soeters (Soeters Van Eldonk Architecten) en Rudy Uytenhaak (Rudy Uytenhaak Architectenbureau).

De architecten hebben hun ontwerpen in de afgelopen maanden aangepast in een tweede ronde van de selectieprocedure, nadat de eerste ronde geen winnend ontwerp opleverde. Aanpassing was nodig omdat de eerste schetsontwerpen niet helemaal pasten binnen de eisen van onder meer het bestemmingsplan.

De opdracht die de architecten hebben gekregen is om een gebouw te ontwerpen met twee 'gezichten': een herkenbaar en functioneel station én een representatief en doelmatig onderkomen voor de gemeentelijke organisatie. Een van de opgaven is om de nieuwbouw te laten aansluiten op de bestaande gebouwen eromheen en op het ondergrondse deel van het NS-station, dat wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. Tegelijkertijd geldt het gebouw als een 'smaakmaker' voor de nieuwe ontwikkeling in de Spoorzone. De architecten hebben de opgave uitgewerkt in vier uiteenlopende ontwerpen.

In het ontwerp van Mecanoo valt de gewelfde stationshal op, afgewerkt met Delfts blauw grafiek. Voor de gevel gebruikt de architect elementen van gesmolten glasplaten. "De glazen huid van het stadskantoor weerspiegelt de Hollandse wolkenluchten van Vermeer en maakt het gebouw tegelijkertijd transparant: de democratie is open en toegankelijk", aldus de toelichting van de architect.

Het ontwerp van Dirk Jan Postel bestaat uit een compositie van in elkaar grijpende verdiepingen. De gevels worden bekleed met een modern keramisch materiaal met daarop gepixelde afbeeldingen, uitgevoerd in Delfts blauw en lichtgrijs. Het gebouw biedt variatie in maat en schaal. "Het gebouw dient zich - conform de rol en de situatie - aan elke zijde anders te tonen en toch eenheid te bewaren", aldus de toelichting.

Het ontwerp van Soeters is uitgevoerd in baksteen, net als de omliggende gebouwen. "De volumes van station en stadskantoor zijn verschillend van karakter, maat, materiaal en kleur en zijn in hun afmetingen vergelijkbaar met de gebouwen die zich ertegenover bevinden", licht de architect toe. De glazen stationshal met klokje is het beeld van het station. Het stadskantoor heeft zijn eigen entree in een markante gestreepte gevel.

Het gebouw van Rudy Uytenhaak strekt zich uit als een vleugel richting de oude stad, daarmee ruimte latend aan de flow van het park en weer lager de flow van het spoor. Boven het publieke domein van de hallen vormen vier kantoorvleugels een afwisselend silhouet met openingen. "Travertin natuursteengevels en een geraffineerd spel van licht en blauwe zonnecellen benadrukken de representatieve betekenis van een krachtig gebouw", licht de architect het ontwerp toe.

Wie van de vier architecten de opdracht krijgt wordt in de loop van deze maand duidelijk. De keuze wordt gemaakt door een selectiecommissie, die alle ontwerpen beoordeelt. Bij de selectie van de ontwerpen weegt de mening van de Delftenaren opnieuw mee, die wordt gepeild via het Delft Internet Panel. Op 12 juli zal in aanwezigheid van een notaris de eindscore worden vastgesteld.

Meer informatie over de vier ontwerpen is te vinden op internet: www.gemeentedelft.info/spoorzone . Beelden van de vier ontwerpen zijn ook opgenomen in de expositie in het Techniek Ontmoetingspunt (TOP), Hippolytusbuurt 14 (woensdag tot en met zondag van 12.00 - 17.00 uur).

De bouw van het stadskantoor en de stationshal begint in 2010. De planning is erop gericht dat het station in 2012 klaar is, zodra de eerste treinen door de nieuwe tunnel rijden. Naar verwachting is het stadskantoor in 2014 helemaal af.